Competence approach in realization of profession-oriented project method in teaching foreign languages | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 365.

Competence approach in realization of profession-oriented project method in teaching foreign languages

The paper deals with the questions of linguistic education for the students of non-linguistic specialties. The analysis of modern state of teaching foreign languages has been made and the main demands to the level of the corresponding competences possession for foreign language professional communication fulfillment have been determined. It is shown that the competence approach has a series of peculiarities: a complex of skills and knowledge and the ability to use them in certain conditions of real life is considered as a competence; a competence is always personally affected by the characteristics of a person and it is revealed as a personally recognized feature involved in subjective experience; the competence approach demands a new pedagogical culture and methodological efforts formation, new technologies and teaching principles research which lead to the creation of the competences formulated in the Standards of higher education. The model of teaching a foreign language to non-linguistic students has been designed by the authors taking into consideration the paradigm of foreign language professional education. The model includes the following aspects: the aim and tasks, the content of education and technologies used while realizing the competence approach in working out new educational programs. The types of competences, formation of which ensures the development of ability and readiness to solve the problems of professional foreign language communication, have been found. In this case we speak about the formation of such competences as foreign language communicative competence (linguistic, social linguistic, discursive, sociocultural, social, strategic), professional competences, general competences. While choosing technologies in the process of these competences formation it is necessary to approach education to the real professional activities or their imitation. This approach can be reached while using the forms of teaching process organization that create optimal conditions for partnership of communication members, expression of personal opinion on the problems discussed, that can be considered as essential features for the reality of professional activities. The aim of education is determined as the formation of communicative professional competence through the use of project method having professional direction at the lessons of a foreign language. The authors' model promotes the most effective formation of foreign language communicative competence of natural science students on the basis of professionally oriented project method according to the themes, which provide the unity of professional training and teaching foreign language professional discourse.

Download file
Counter downloads: 341

Keywords

иноязычное образование, компетентностный подход, профессиональное общение, метод проектов, linguistic education, competence approach, professional communication, project method

Authors

NameOrganizationE-mail
Minakova Ludmila Yu.National Research Tomsk State Universitymil@mail.tsu.ru
Obdalova Olga A.National Research Tomsk State UniversityO.Obdalova@mail.ru
Всего: 2

References

Абакумова Н.Н.,Малкова И.Ю. Компетентностный подход в образовании: Организация и диагностика. Томск : ТГУ, 2007. 368 с.
Иванов Д.А., Митрофанова К.Г., Соколова О.В. Компетентностный подход в образовании. Проблемы, понятия, инструментарий : учеб.-метод. пособие. М. : АПКиПРО, 2003. 101 с.
Бондаревская Е.В., Кульневич СВ. Парадигмальный подход к разработке содержания ключевых педагогических компетенций // Педагогика. 2004. № 10. С. 23-31.
Максимов Н.И. Федеральные государственные образовательные стандарты высшего профессионального образования: законодательно-нормативная база проектирования и реализации. М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, Координационный
Мильруд Р.П., Максимова И.Р. Обеспечение качества обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2011. № 6. С. 29-33.
Новиков А.М. Методология : учеб.-метод. пособие. М. : СИНТЕГ, 2007. 660 с.
Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М. : Высшая школа, 1991. 204 с.
Маркова А.К. Акмеология : учеб. М. : РАГС, 2004. 681 с.
Гальскова Н.Д, Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика. М. : Академия, 2005. 336 с.
Астафурова Т.Н. Когнитивно-коммуникативный аспект стратегии // Лингвистические явления в системе языка и в тексте : сб. науч. тр. Волго град, 2003. С. 4-11.
Щукин А.Н. Обучение иностранным языкам: Теория и практика : учеб. пособие для преподавателей и студентов. М. : Филоматис, 2004. С. 416.
Сафонова В.В. Коммуникативная компетенция: Современные подходы к многоуровневому описанию в методических целях. Сер. О чем спорят в языковой педагогике. М. : Еврошкола, 2004. 236 с.
Халеева И.И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчиков). М. : Высшая школа, 1989. 238 с.
Евдокимова М.Г. Система целей обучения иностранному языку в неязыковом вузе в контексте новой парадигмы высшего образования // Проблемы современной лингвистики и лингводидактики : сб. науч. тр. / под ред. М.Г. Евдокимовой. М. : МИЭТ, 2008. С. 11-21.
Полат Е.С. и др. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие для пед. вузов и системы повышения квалификации пед. кадров / под ред. Е.С. Полат. М., 2000. 220 с.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир. СПб. : Питер, 2003. 508 с.
 Competence approach in realization of profession-oriented project method in teaching foreign languages | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 365.

Competence approach in realization of profession-oriented project method in teaching foreign languages | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2012. № 365.

Download file