Use of interactive methods of museum activity in civil education of orphan children (from experience) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 366.

Use of interactive methods of museum activity in civil education of orphan children (from experience)

The urgency of civil education increases owing to its special importance for development of the identity of orphan children as the phenomenon integrating in intellectual, emotional and sensual, and activity spheres. The main objective of civil education consists in orientation of younger generation to values of domestic culture, formation of the value-oriented attitude to the Homeland, its cultural and historical past, in development of a moral and civil liability of the personality, readiness for self-development and moral self-improvement. High-grade socialization of orphan children is possible only under condition of priority of personal development of pupils, under condition of system changes in the organization of educational activity, promoting formation of independence, initiative, responsibility, civil competence of the personality, active living position of orphan pupils in the condition of creation of a uniform educational space. Now the role of the museums being an integral part of the system of social education, which represent a specific, integrating type of cultural institution combining various functions both scientific and social and pedagogical, cultural and educational considerably increases. Therefore, it is necessary to reconsider and define the possibilities of cultural institutions, in particular, a museum taking into account the variety of potential kinds of activity and the new museum technologies promoting new social roles acquisition by children and teenagers that enriches them with experience of informal communication developing cognitive interests, giving cultural values on the basis of a free choice of activity types and forms. Interactive forms of social and educational character influence the emotional sphere of the young, ability to cause various experiences connected with understanding of these or those phenomena; creativity and imagination development are the most acceptable activity types. Forms of implementation of programs of museum activity are diverse, differentiated, complex, including research, cognitive, creative, communicative and practical components. Conditionally they can be divided into theoretical (lectures, conversations, excursions, creative parties, meetings with interesting people, quizzes, etc.) and practical - master classes. As the experience of museum and pedagogical activity shows, each of these forms has an interactive component that allows considering museum not only as an institution of social memory - ''storage of antiquities'', a collection of subjects of old times, but also as a dynamic integration space participating in realization of an important task - socialization of orphan pupils.

Download file
Counter downloads: 480

Keywords

дети-сироты, музей, интерактивность, orphan children, museum, interaction

Authors

NameOrganizationE-mail
Makeeva Irina A.Vologda State Pedagogical Universityirinadarina4@yandex.ru
Всего: 1

References

Ступич М.А. Гражданское воспитание старшеклассников как направление деятельности классного руководителя : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2010. 23 с.
Нагорский Н.В. Музей как институт социально-культурной деятельности : дис.. канд. пед. наук. СПб., 1998. 260 с.
Медведева Е.Б. Музейная педагогика России и Германии : автореф. дис.канд. ист. наук. СПб., 2000. 23 с.
Бакушинский А.В. Художественные экскурсии систематического типа // Методы и практика экскурсионного дела : сб. ст. М. : Новая Москва, 1925. С. 83-103.
Бартрам Н., Овчинникова Е. Музей игрушки. М. : Книга по требованию, 2011. 59 с.
Зеленко А. У. Детский музей // Педагогическая энциклопедия / под ред. А.Г. Калашникова. М. : б.и., 1928. Т. 2. 230 с.
Разгон А.М. Некоторые направления научных исследований в деятельности школьных музеев // Коммунистическое воспитание учащихся музейными средствами : сб. науч. трудов НИИ культуры. М. : НИИ культуры, 1983. 480 с.
Бутиков Г.П. Культуросозидающий потенциал музейной педагогики // Музеи России: поиски, исследования, опыт работы : сб. науч. тр. СПб. : б.и., 1999. Вып. 5. 163 с.
Ванслова Е.Г. Музейный всеобуч : научно-практические рекомендации. М. : НШТК, 1988. 134 с.
Коссова И.М. Культурно-образовательная деятельность музеев: Тенденции и перспективы // Культурно-образовательная деятельность музеев : сб. трудов творческой лаборатории «Музейная педагогика» кафедры музейного дела. М. : Брандес, 1997. 119 с.
Музей и школа / Е.Г. Ванслова, А.К. Ломунова, Э.А. Павлюченко и др. М. : Просвещение, 1985. 192 с.
Столяров Б.А. Теория и практика образовательной деятельности художественного музея : автореф. дис.. д-ра пед. наук. СПб. : РГПУ им. А.И. Герцена, 1999. 43 с.
Юхневич М.Ю. Я поведу тебя в музей : учебное пособие по музейной педагогике. М. : Институт культурологии, 2001. 223 с.
Бонами З. А. Музей - образование - дети (по материалам музейно-педагогических изданий США) // Музейная педагогика за рубежом: рабо та музеев с детской аудиторией. М. : Институт культурологии, 1997. С. 54-65.
Зиновьева Ю.В. О функциях музея // Музей в современной культуре. СПб. : СПбГАК, 1997. С. 259-269.
Именнова Л.С. Социально-педагогическая деятельность краеведческого музея: история, теория, методика : дис.. канд. пед. наук. М., 2004. 213 с.
Киреева Л.А. Социально-воспитательная деятельность музея в условиях малого города : дис.. канд. пед. наук. М., 2003. 181 с.
Пшеничная С.В. Музей как социокультурный феномен. Информационно-коммуникативная модель. СПб. : СпбГУКИ, 1999. С. 52-65.
Гнедовский М.Б. Музей и образование: Материалы для обсуждения. М. : Наука, 1990. 261 с.
Микулан И.Н. Школьный музей как средство формирования патриотизма учащихся : дис.. канд. пед наук. Ставрополь, 2006. 176 с.
Дерябина Ю.Г. Социально-культурная деятельность музея как фактор формирования духовно-нравственных качеств молодежи : автореф. дис. канд. пед. наук. Тамбов, 2008. 26 с.
Детский музей - пространство педагогического эксперимента // Музееведение. Ребенок в музее (Социологический и психолого-педагогический аспекты). М. : АПРИКТ, 1993. 115 с.
Столяров Б.А. Музейная педагогика. История, теория, практика : учеб. пособие. М. : Высш. школа, 2004. 216 с.
Музееведение. Воспитание подрастающего поколения в музее: теория, методика, практика : сб. науч. трудов. М. : НИИ культуры, 1989. 168 с.
Шмит Ф.И. Музейное дело. Вопросы экспозиции. Л. : АСАБЕМ1А, 1929. 245 с.
Зеленко А. У. Школьный музей. М. : Работник просвещения, 1927. 104 с.
Яхно Ю.Б. Школьный музей как составляющая открытого образовательного пространства // Школа: день за днем. Электронный педагогический альманах. 2006. URL: http:www.den-za-dnem.ru/page.php.35
Галкина Т.В. Музейная педагогика: опыт инновационной деятельности в детском музее Томского государственного педагогического университета // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2011. Вып. 10 (112). С. 89-93.
Российская музейная энциклопедия : в 2 т. М. : Прогресс; РИПОЛ КЛАССИК, 2001. Т. 2. 436 с.
Степанов С.В. Задачи краеведческой и музейной работы в условиях совершенствования содержания образовательного процесса // Краевая научно-исследовательская лаборатория по проблемам формирования личности в поликультурной среде : сб. материалов / под ред. В.
 Use of interactive methods of museum activity in civil education of orphan children (from experience) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 366.

Use of interactive methods of museum activity in civil education of orphan children (from experience) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 366.

Download file