Religious scientism in context of of new forms of social life creation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 368.

Religious scientism in context of of new forms of social life creation

The article is devoted to detection of features of the new religious associations using elements of scientific discourse in their doctrines. Factors of transformation of religion in modern society are modernization, formation of secular society and globalization strengthening. Their influence leads to more transparent borders of traditional ideas of religion, religion eliminates from the spheres of public life it traditionally occupied. These changes should be treated as the process of adaptation of religion to modern conditions. It is expressed in the search of a spiritual support which the religion finds, in particular, in science. Interaction of science and religion allows to explain the fact that religious creativity of modern society in a certain segment is focused on synthesis of sacral senses and phenomena of scientific creativity. This phenomenon can be referred to as the concept of religious scientism. The latter fixes the process of transformation of the scientific analysis of sacral senses in the religious creativity with results very different both from the traditional religion, and from the academic science. There is a formation of various religious quasiscientific doctrines. Their development is manifestation of aspiration to develop new ways of social communication of people. Communities that arise this way give the person a long-lost feeling of integrity where the religious feeling and the effective scientific knowledge form a consistent unity. By means of familiarizing with the activity of similar organizations people open a self-affirmation way in the society. Here programs of religious scientism turn into ways of increase of one's own forces. In other words, we see attempts of finding the effective tool in designing the reality of life and external social space at the same time. Finding a way to religious scientism is the idea of a visible embodiment of the personal utopia pursuing the aim to carry out such ideal images as an absolutely healthy person, successful person, the owner of one's life, etc. In post-industrial society the person who has lost communication with religious and cultural tradition finds new forms of self-identification within such religious doctrines. The new system of social communications moderates the conflict between what the person should know and what he should believe in. The new type of a community of people functions as a way of survival in the world of scientific and technical progress. It sets a certain scale of values and temporal coordinates within which the individual realizes the existence. At the level of social practice the person of this sort of associations finds means of interpretation of the phenomena of the reality, competitive advantage in the business sphere, technique of forming of the relations with society, circle of adherents, and, at last, leisure.

Download file
Counter downloads: 382

Keywords

секуляризация, наука, религиозный сциентизм, утопия, secularization, science, religious scientism, utopia

Authors

NameOrganizationE-mail
Gavrilov Yevgeniy О.Kuzbass Institute of Federal Penitentiary Service of Russia (Novokuznetsk)Gavrilich@yandex.ru
Всего: 1

References

Барбур И. Религия и наука: история и современность. М. : ББИ св. ап. Андрея, 2000. 430 с.
Вебер М. Теория ступеней и направлений религиозного неприятия мира // Избранные произведения. М. : Прогресс, 1990. С. 306-334.
Бергер П. Религия и проблема убедительности // Неприкосновенный запас. 2003. № 6(32). URL: http://magazines.russ.rU/nz/2003/6/berger.html
Finke R., Stark R. Religious Economies and Sacred Canopies: religious mobilization in American cities // American Sociological Review. 1988. Vol. 53(1). P. 41-49.
Жижек С. Кукла и карлик: христианство между ересью и бунтом. М. : Европа, 2009. 336 с.
Визгин В.Л. Эпистемология Гастона Башляра и история науки. М., 1996. 263 с.
Лоппер К. Логика и рост научного знания. М. : Прогресс, 1983. 604 с.
Кун Т. Структура научных революций. С вводной статьей и дополнениями 1969 г. М. : Прогресс, 1977. 300 с.
Фейерабенд Л. Против методологического принуждения // Избранные труды по методологии науки. М. : Прогресс, 1986. 542 с.
Фарман И.Л. Рациональность как проблема культуры и познания // Исторические типы рациональности : в 2 т. М. : ИФРАН, 1995. Т. 1. С. 238-361.
Маркова Л.А. Постмодернизм в науке, религии и философии // Философия науки. 2001. № 3. С. 52-75.
Матюшкин И.В. Кризис рациональности, или В преддверии конца научно-технического прогресса // Материалы Московского Международного синергетического форума 08-08-2011. URL: http http://www.inventors.ru/krizis_racionalnosti_ili_v_predverii.html
Задворная Е.Г. «Онтологически неуверенная личность» // Постмодернизм. Энциклопедия / сост. и науч. ред. А.А. Грицанов, М.А. Можей-ко. Минск : Интерпрессервис ; Книжный Дом, 2001. 1040 с.
Фуко М. Археология знания. СПб. : ИЦ «Гуманитарная Академия» ; Университетская книга, 2004. 416 с.
Новиков Ю.Ю. Наука и религия с позиций принципа дополнительности // Успехи физических наук: Трибуна УФН. URL: http://ufn.ru/tribune/trib210508a.pdf
Люббе Г. Наука и религия после просвещения: об утрате культурной значимости научных представлений о мире // Научные и вненаучные формы мышления: Симпозиум (Москва, 4-9 апреля 1995 г.) // Библиотека Гумер Философия. URL: http://www.gumer.info/bogoslov_Buks
Степин В.С. Научная рациональность в техногенной культуре: типы и историческая эволюция // Вопросы философии. 04.06.2012. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=533&Itemid=52
Тейяр де Шарден Л. Феномен человека : сб. очерков и эссе : пер. с фр. / сост. и предисл. В.Ю. Кузнецов. М. : ACT, 2002. 553 с.
Сыров В.Н. К вопросу о соотнесении научного и религиозного сознания // Интеллигенция в этноконфессиональном мире: пути выбора : сборник статей по материалам 12-й Международной теоретико-методологической конференции (31 марта 2011 г.) / под общ. ред. Ж.Т.
Найден ген религиозности // РЕЛИГИЯ и СМИ. URL: http://www.religare.ru/2_11885.html
Радастея // Миссионерско-апологетический проект «К Истине». URL: http://www.k-istine.ru/sects/radasteia/radasteia_guschin.htm
Мезенцев С.Д. Экспертное заключение об отсутствии в ритмологии Е.Д. Марченко признаков религиозного учения, религиозной организа ции, религиозной литературы, секты // Славянский правовой центр. URL: http://www.sclj.ru/reference/expert/detail.php?ELEMENT_I
Юдин Б.Г. О человеке, его природе и его будущем // Вопросы философии. 2004. № 2. С. 16-29.
Отличие Рейки от секты // Рейки Усуи Шики Риохо. URL: http://reiki.net.ru/sekta.html
Рейки. Универсальная жизненная энергия. URL: http://www.angelreiki.ru/index.htm
Научный и практический подходы к Рейки // Рейки. Универсальная жизненная энергия. URL: http://www.angelreiki.ru/reiki9.htm
Архангелы и вознесенные учителя // Рейки. Универсальная жизненная энергия. URL: http://www.angelreiki.ru/angel/angels3.htm
Черникова И.В. Типология науки в контексте современной философии науки // Вопросы философии. 14.12.2011. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=418&Itemid=52
Гаврилов Е.О. Феномен нетрадиционной религиозности в современной России: метафизический, социальный и правовой аспекты. Новокузнецк : ФКОУ ВПО Кузбасский институт ФСИН России, 2011. 150 с.
Франк С.Л. Религия и наука. Брюссель : Жизнь С Богом, 1953. 28 с.
 Religious scientism in context of of new forms of social life creation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 368.

Religious scientism in context of of new forms of social life creation | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 368.

Download file