Transformation of axiological dominant ideas in Russian linguoculture (on data of Internet-communication) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 369.

Transformation of axiological dominant ideas in Russian linguoculture (on data of Internet-communication)

This article describes axiological dominant ideas transformation of the Russian language in the modern Russian Internet-communication. In accordance with the original method of linguocultural analysis in the context of new phenomena in the word-formation, theoretical and applied problems of the concept dynamic nature studying are solved. Appeal to the word-formative mechanism of derivation in this paper is due to the fact that this language level fully allows us to reflect the concepts formation and functioning in a particular type of discourse. The study material was a particular communicative language area - Internet-discourse focused on advertising; the object of study is concepts new for the Russian linguoculture. Special attention is devoted to the change of value characteristics in the minds of language-speakers in relation to the "boasting" concept. Within the linguocultural paradigm, this concept is considered in the totality of its image-perceptual, conceptual and value-oriented aspects. By reference to the dictionary definitions, etymological pattern, Russian proverbs and sayings corpus, definition of place in a number of synonymous units, it is shown that the word "boasting", as well as its root words (boasting, boaster, to boast, etc.) which are included in the derivational slot with the top "to boast", originally had negative connotations in the Russian culture. But early in the twenty-first century, this universal model of behaviour, key for the Russian culture understanding, was greatly transformed. In the modern Russian Internet-communication the tendency towards acquiring positive characteristics of "boasting" concept in the Russian language consciousness and communicative behaviour becomes a priority. From the linguocultural point of view it is more correct to talk about the word-formative "anti-nest" because we also observe a combination of mental formations of different traditions - Russian and American in the structure of this concept. The appearance of a new word-formative nest diametrically changes the value system of "boasting" concept according to the needs of the advertising discourse. Then it is certain that the movement of this concept from "low" phenomena (words with negative evaluation) to the category of "high" is due to the influence of advertising discourse, the core of which is the synthesis of the influencing and play beginning. In the article these transformations are shown through the adaptation of the lexical, word-formative and grammatical levels of the language to the transliteration of new meanings. The inclusion of the "boasting" concept into the axiological system of Russian Internet-communication proves its firming system connections with other concepts, and also the emergence of a new genre of virtual communication - "boasting". As a result, at the present time, "boasting" concept becomes nuclear for modern Russian Internet-communication, as far as it moves from the category of culture-genic concepts to the form of axiological dominant ideas, which reflect the new Russian mentality.

Download file
Counter downloads: 351

Keywords

интернет-коммуникация, рекламный дискурс, словообразование, аксиологическая доминанта, лингвокуль-турологический анализ, Internet-communication, advertising discourse, word-formation, axiological dominant idea, linguocultural analysis

Authors

NameOrganizationE-mail
Antipov Alexander G.Kemerovo State Universitysante3@yandex.ru
Denisova Elvira S.Kemerovo State Universityelvdenisova@yandex.ru
Всего: 2

References

Карасик В И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград : Перемена, 2002.
Карасик В.И., Прохвачева О.Г., Зубкова Я.В., Грабарова Э.В. Иная ментальность. М. : Гнозис, 2005.
Резанова З.И., Мишанкина НА. Способы языкового выражения самоидентификации личности в виртуальном дискурсе (на материале чатов) // Европейские исследования Сибири : материалы Всерос. науч. конф. Томск : Изд-во ТГУ, 2004. Вып. 4. С. 325-335.
Словарь современного русского народного говора (д. Деулино Рязанского района Рязанской области) / под ред. И.А. Оссовецкого М., 1969.
Фасмер М. Этимологический словарь русского языка : в 4 т. М. : Астрель-Аст, 2004. Т. 4.
Фразеологический словарь русского литературного языка / под ред. М.И. Степановой. СПб. : Полиграфуслуги, 2005.
Толковый словарь русского языка / под ред. проф. Д.Н. Ушакова : в 4 т. М., 1940. Т. 4.
Тихонов А.Н. Словообразовательный словарь русского языка : в 2 т. М. : Русский язык, 1985. Т. 2.
Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка : в 4 т. М. : Русский язык, 1978. Т. 4.
Сказка «Заяц-хваста». URL: http://hyaenidae.narod.ru/story1/025.html
Словарь синонимов русского языка / под ред. А.П. Евгеньевой. Л. : Наука, 1971.
Степанов Ю.С. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования. М. : Языки русской культуры, 1997.
Вежбицкая А. Понимание культур через посредство ключевых слов / пер. с англ. А.Д. Шмелёва. М. : Языки славянской культуры, 2001. (Язык. Семиотика. Культура. Малая серия).
Петрухина Е.В. Возможности, функции и конкуренты словопроизводства в современном русском языке // Новые явления в славянском словообразовании: система и функционирование. М., 2010. С. 424-443.
Земская Е.А. Активные процессы современного словопроизводства // Русский язык конца ХХ столетия (1985-1995) / под ред. Е.А. Земской. М., 1996. С. 90-141.
Денисова Э.С., Василенко Е.А. Воздействующий потенциал способов и приемов графодеривационной игры (на материале наружной рекла мы г. Кемерово) // Вестник Кемеровского государственного университета. 2012. № 2. С. 133-138.
Резанова З.И. Внутренняя форма слова как объект метаязыковой рефлексии в условиях чат-коммуникации // Язык и культура. 2008. № 1. С. 78-85.
Федосюк М.Ю. Исследование средств речевого воздействия и теория жанров речи // Жанры речи. Саратов, 1997. Вып. 1. С. 66-88.
Антипов А.Г., Краснова ИВ. Нормы виртуального общения в дискурсе русскоязычных чатов // Вестник Томского государственного уни верситета. 2012. № 357. С. 7-10.
Шмелёва Т.В. Модель речевого жанра // Жанры речи. Саратов, 1997. Вып. 1. С. 103-111.
Антипов А.Г., Краснова И.В. Нормативно-этический аспект чат-коммуникации // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств: журнал теоретических и прикладных исследований. 2012. Вып. 1, № 19. С. 10-16.
Русская грамматика : в 2 т. Т. 1: Фонетика. Фонология. Ударение. Интонация. Словообразование. Морфология / под ред. Н.Ю. Шведовой, Н.Д. Арутюновой и др. М. : Наука, 1980.
Молодежный сленг и жаргон : словарик. URL: http://sleng.info/words/556
Антипов А.Г., Рыбникова Е.Е. Русская грамматика в зеркале ЕГЭ // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. Кемерово, 2011. № 15. С. 31-36.
 Transformation of axiological dominant ideas in Russian linguoculture (on data of Internet-communication) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 369.

Transformation of axiological dominant ideas in Russian linguoculture (on data of Internet-communication) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 369.

Download file