N.M. Karamzin and P.Ya. Chaadaev: historiographical and historiosophical heritage in context of problem of Challenge and Response | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 369.

N.M. Karamzin and P.Ya. Chaadaev: historiographical and historiosophical heritage in context of problem of Challenge and Response

Extraordinary public resonance, which accompanied the appearance of ''Vekhi'' in 1909, compels to pay attention to texts that created the high-power polemical field too, which may be compared with the collected articles about the Russian intelligentsia in intensity and continuance of effect. The significant two are The History of the Russian State by N.M. Karamzin and Philosophical Letters by P.Ya. Chaadaev. Two problems unite these texts: the problem of faith as the moral base of society improvement and the problem of peculiarity of the historical way and the future fate of Russia. N.M. Karamzin created the most read research about the history of his country, P.Ya. Chaadaev produced the most loud refutation of its significance in the context of the world history. Both Karamzin and Chaadaev supposed that without knowledge of history self-determination is impossible not only for an individual, but for whole nations. Chaadaev's theses about the necessity to understand the moral sense of the distinguished historical epochs exactly define features of each century according to laws of practical reason, which reproduced the terminology of I. Kant, may be imagined in The History of the Russian State. The problem of retardation of Russia in the sphere of civil education was the central both for the historian and for the philosopher. In Karamzin's and Chaadaev's systems of values the ethical values occupied higher place, than political ones. But if Karamzin had no doubts in positive influence of Orthodoxy for the Russians and the Russian state, Chaadaev accused Orthodoxy of being unable to direct the moral formation of his compatriots. Both Karamzin and Chaadaev attached great significance to the ethical foundations of everyday life, to the organization of private life of each member of society. At the beginning of the 20th century in the book devoted to Chaadaev historian M.O. Gershenson attempted to oppose religious and ethical values his hero formerly wrote to the political revolutionism. Gershenson's article ''Creative self-consciousness'' published in ''Vekhi'' was composed under the influence of Chaadaev's criticism of the contemporaneity and contemporaries. Gershenson's characterization of the style of life, which was inherent in the Russian intelligentsia at the threshold of the centuries, was a keen contrast with Karamzin's style of life and was apprehended as ''reductio ad absurdum'' of imperfections described by Chaadaev. ''Vekhi'', which was created owing to the initiative of M.O. Gershenson, was an attempt to measure the realities of the contemporaneity according to Karamzin's and Chaadaev's ways. In this interaction of texts each Response was a Challenge and each Challenge was a Response.

Download file
Counter downloads: 381

Keywords

компаративный анализ, этические, политические ценности, comparative analysis, ethical and political values

Authors

NameOrganizationE-mail
Rudkovskaya Irina Ye.Tomsk State Pedagogical Universityiri-rudkovskaya@yandex.ru
Всего: 1

References

Карцов А.С. Русский консерватизм как интеллектуальная традиция // Консерватизм и либерализм. История и современные концепции. СПб., 2002.
Консерватизм в России и мире. Воронеж, 2004. Ч. I, гл. 3.
Российский государственный архив литературы и искусства (РГАЛИ). Ф. 552. Оп. 1. Д. 799.
Карамзин НМ. Неизданные произведения и переписка. СПб., 1862. Ч. I.
Кара-Мурза А.А. Русский либерализм. М., 1996.
Рудковская И.Е. Н.М. Карамзин и англо-шотландская историографическая традиция второй половины XVIII в. // Вестник Томского государ ственного университета. № 281. Сер. История. Краеведение. Этнология. Археология. Томск, 2004.
Рудковская И.Е. Политический мир Древней Руси в главном труде Н.М. Карамзина // Диалог со временем. Альманах интеллектуальной ис тории. М., 2006.
РГАЛИ. Ф. 195. Оп. 1. Д. 1173.
Карамзин Н.М. История государства Российского. М., 1989. Т. I; М., 1991. Т. II-III; М., 1992. Т. IV; М., 1993. Т. V; СПб., 1831. Т. XII.
Николай Михайлович Карамзин, по его сочинениям, письмам и отзывам современников. Материалы для биографии. М., 1866. Ч. I.
Карамзин Н.М. Письма русского путешественника. Л., 1984.
Рудковская И.Е. Проблемы взаимоотношений государства и церкви в ранний период отечественной истории в трактовке Н.М. Карамзина // Вестник Томского государственного педагогического университета. Сер. Гуманитарные науки (история, археология, этнология). 200
Письма Карамзина к А.Ф. Малиновскому и письма Грибоедова к С.П. Бегичеву. М., 1860.
Письма Н.М. Карамзина к кн. П.А. Вяземскому. 1810-1826. (Из Остафьевского Архива). СПб., 1897.
Сыров В.Н. Введение в философию истории: Своеобразие исторической мысли. М., 2006.
Чаадаев П.Я. Статьи и письма. М., 1989.
Кочеткова Н.Д. Русский сентиментализм (Н.М. Карамзин и его окружение) // Русский романтизм. Л., 1978.
Вольтер Ф. История Карла XII, короля шведского. СПб., б/г.
Кант И. Приложение к «Наблюдениям над чувством прекрасного и возвышенного» // Сочинения : в 6 т. М., 1964. Т. 2.
Рудковская И.Е. Идеи И. Канта в историческом творчестве Н.М. Карамзина // Историческая наука на рубеже веков. Томск, 1999. Т. I. С. 73-79.
Гершензон М.О. П.Я. Чаадаев. Жизнь и мышление. СПб., 1908.
Рудковская И.Е. На пути к «Вехам»: замысел сборника в контексте историографической и историософской компаративистики // Государственно-правовая и морально-этическая проблематика в трудах отечественных обществоведов конца XIX - начала ХХ веков. Томск, 2008
Гершензон М.О. История молодой России. М., 1908.
Рукописный отдел Института русской литературы (РО ИРЛИ). Ф. 661. Д. 310.
Бердяев Н.А. Русские богоискатели // Духовный кризис русской интеллигенции. СПб., 1910.
Вехи. Из глубины. М., 1991.
РГАЛИ. Ф. 300. Оп. 1. Д. 119.
ГершензонМ.О. О ценностях // Ветвь : сборник Клуба московских писателей. М., 1917.
 N.M. Karamzin and P.Ya. Chaadaev: historiographical and historiosophical heritage in context of problem of Challenge and Response | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 369.

N.M. Karamzin and P.Ya. Chaadaev: historiographical and historiosophical heritage in context of problem of Challenge and Response | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 369.

Download file