Transcommunicative approach in interpretation of personal talent and creativity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 369.

Transcommunicative approach in interpretation of personal talent and creativity

In the article the modern judgment about the factor and the personal talent phenomenon in activity of the person on the basis of transcommunicative analysis is offered. It sees in talent a synergy of the main modal, structural and level qualities of the psychological organization of the person as a whole. The transcommunicative (changing) matrix of personal talents of the structure of the person is formed as a result. Its vectors are considered as basic psychological modalities: motivational (initiating, incentive, intentional); cognitive (informative, reconstructing); creative (constructive, creative); emotional (intuitive, empathic, value-semantic). Creative levels form the vertical of the transcommunicative matrix and treat all modalities. They represent: spontaneous and syntonic imagination (creative temperament); situational and contextual combination of theory and experience (creative character); the problem, intellectually provided with new decisions (creative intelligence); understanding and reflection of valuable and semantic aspects of innovative strategies of decisions (creative consciousness). In this matrix it is possible to define an individual creative dominant of the person in the context of one's talent as a whole. The most contrast factor in this context is creativity. It accentuates the unique configuration of the dominant creative potential of human life and assimilates the unusual way of unique characteristics of other psychological modalities. On the basis of this model as an example essential characteristics of mathematical creativity are accented. In compliance with the offered scheme they are: love to numbers and bright mathematical imagination (phenomenon of three-year-old S. Kovalevsky); contextual theory of combination in numerical ranks, places, sets ("Rain man" - a mathematical autist); variety of qualitatively various mathematical solutions of a non-standard problem complex; strategic reflection and prediction of utilitarian and aesthetic value of mathematical modelling. The offered model, on the one hand, differs from the simplified logistic models of gifts (rings of J. Renzulli). On the other hand, it differs from one-dimensional lists of its features. This model reflects the psychological device of human life as a whole. In addition, it offers the prospect of identifying sensitivity and the ability to analyse the qualitative and structural characteristics of numbers. There we can find the transcendental qualities of the potential of the person.

Download file
Counter downloads: 340

Keywords

транскоммуникация, одаренность, предназначение, креативность, transcommunication, personal talent, destination, creativity

Authors

NameOrganizationE-mail
Kabrin Valery I.Tomsk State Universitykabrin@list.ru
Всего: 1

References

Холодная М.А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. СПб., 2002. 272 с.
Налимов В.В. Спонтанность сознания: Вероятностная теория смыслов и смысловая архитектоника личности. М. : Изд-во «Прометей» МГПИ им. Ленина, 1989.
Шадриков В.Д. Психология деятельности и способности человека : учеб. пособие. 2-е изд., перераб. и доп. М. : Издательская корпорация «Логос», 1996.
Кабрин В.И. Коммуникативный мир и транскоммуникативный потенциал жизни личности: теория, методы, исследования. М., 2005.
Кабрин В.И. Ноэтическая природа транскоммуникативной потенциализации базовых человеческих отношений в образовании // Преобразо вание жизненных миров человека / под ред. В.И. Кабрина. Томск, 2011. С. 334-378.
Кабрин В.И. Транскоммуникация и личностное развитие. Томск, 1992.
Шибутани Т. Социальная психология. Ростов н /Д, 1999.
Любарт Т. Психология креативности. М., 1993
Лук А.Н. Очерки эвристической психологии. М. : БИНОМ. Лаборатория знаний, 2011. 229 с.
Кабрин В.И. Концепция творческой коммуникации (из опыта психологических практик) // Сибирский психологический журнал. № 40. 2011.С. 152-164.
Кабрин В.И. Антропологическая судьба субъекта // Методология и история психологии. 2010. Т. 5, вып. 1. С. 52-69.
Психология и культура / под ред. Д. Мацумото. СПб. : Питер, 2003. 718 с.
Мацумото Д. Человек, культура, психология. Удивительные загадки, исследования и открытия. М., 2008. 672 с.
Субботский Е.В. Генезис личности. Теория и эксперимент. М., 2010.
Кабрин В.И. Психологический универсум человека ноэтического // Психологический универсум образования человека ноэтического. Томск, 1999. С. 47-59.
Кабрин В.И. Ноэтическая коммуникация: на пути к релевантному исследованию психологического опыта // Методология и история психологии. 2009. Т. 4, вып. 3. С. 5-24.
Vorwerg M. Sozialpsychologisches Training. Jena, 1971.
Барт Р. S/Z. М., 2009.
Екинцев В.И., Замарёхина И.В. Коммуникативный потенциал личности: диагностика и развитие : учеб. пособие. Чита, 2010.
Винер Дж., Майзен Р., Дакхем Дж. Супервизия супервизора. Практика в поиске теории. М., 2006.
Звегинцев В.А. Предложение и его отношение к языку и речи. М., 2007.
Ясперс К. Смысл и назначение истории. М., 1994.
Феррер Х. Новый взгляд на трансперсональную теорию. Человеческая духовность с точки зрения соучастия. М., 2004.
Крутецкий В.А. Психология математических способностей школьников. М. : Просвещение, 1968. 432 с.
Креативность в математике и образование одаренных учащихся / под ред. Р. Лейкин, Б. Койху, А. Берман. Sense, 2009.
Юнг К.Г. Синхронистичность. М., 1997.
Франц М.-Л. Прорицание и синхрония. СПб., 2009. 224 с.
Адамар Ж. Исследование психологии процесса изобретения в области математики. М. : Советское радио, 1970.
 Transcommunicative approach in interpretation of personal talent and creativity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 369.

Transcommunicative approach in interpretation of personal talent and creativity | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 369.

Download file