Common sense as a matter of philosophical reflection
Mainstreaming of theme of common sense in modern philosophy is due to various factors, including changes in methodological principles in analyzing the production and study of philosophical knowledge, demand for potential of common sense in the philosophy of mind and contradictory positions on the role of common sense in the theoretical knowledge. On the one hand, there is a tendency of ignoring the truths of common sense in the production and substantiation of philosophical knowledge of the mind, on the other, "passion" for common sense, reflected in the active use of its sets, axioms, principles in the development of the problem of consciousness. It is necessary to identify the essence of common sense, to analyze the methods and forms of its manifestation, as one of the causes of the contradictory status of common sense at the level of philosophical reflection is the lack of clarity of the concept, identifying it with other concepts (everyday life, everyday consciousness). Parameters of philosophical vision of common sense are: an innate quality (the instinct of reasonableness); the overall quality (common feeling, common sense); universal knowledge; function (settings, axioms, principles, truth, argument, rules / regulations, output, method, etc.); logical construct; the matrix of consciousness; system such us rhizomes. For conceptualizing the problem of standards of common sense in the philosophy of mind its interpretation of various options is productive, because common sense is a complex phenomenon that can be seen as a system. The logical sequence of links within the system of "common sense" is as follows: Instinct Intelligence as the primary setup (1) ^ Intuition as the ability to direct vision (2) ^ Truth as a result and status of direct knowledge (3) ^ Axiom (4) ^ Postulate (5) ^ Maxim (6) ^ Norm (7) ^ Principle (8) ^ Set of Consciousness (9) ^ method (10) ^ intuition as the basis of the method and its results (2/11) ^ source of the initial installation for a reasonable arrangement of the world in instinct intelligence (1/12). Thus, 1 and 2 (11-12) are "human" at the natural level of the mind; 3-10 are intuitive truths functions of common sense. However, common sense does not operate by the "scheme", even if it has a certain logic, but as a system in which "all in all" and "all at once." It is therefore difficult to explicate the sense as a "unit." Understanding of that makes common sense possible by a set of specifications. Philosophical content of specifications of common sense and their epistemological potential is the subject to further research.
Keywords
здравый смысл,
статус,
параметр,
потенциал,
common sense,
status,
parameter,
potentialAuthors
Migurenko Raisa A. | Tomsk State University | tatarova47@mail.ru |
Всего: 1
References
Васильев В.В. Трудная проблема сознания. М. : Прогресс-Традиция, 2009. 272 с.
Кувакин В.А. Твой ад и рай: Человечность и бесчеловечность в человеке. СПб. : Алетейя ; М. : Логос, 1998. 360 с.
Кант И. Пролегомены ко всякой будущей метафизике, могущей возникнуть в смысле науки : пер. с нем. М. : Прогресс-VIA, 1993. 240 с.
Решетова А.Е. Здравый смысл в контексте обоснования философского знания : автореф. дис.. канд. филос. наук. Чебоксары : ЧГУ им. И.Н. Ульянова, 2008. 18 с.
Дубровский Д. «Трудная» проблема сознания (в связи с книгой В.В. Васильева «Трудная проблема сознания») // Вопросы философии. 2011. № 9. С. 136-148.
Грязнов А.Ф. Философия шотландской школы. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1979. 127 с.
Мельников С.А. «Логос» и «нус» в античной философской традиции (несколько наблюдений) // Философия сознания: история и современность : материалы науч. конф., посвящ. пам. проф. МГУ А.Ф. Грязнова. М. : Современные тетради, 2003. С. 5-9.
Яковлева Л.И. Понятие здравого смысла и традиция, его конституирующая // Вестник Московского университета. Сер. 7. 2007. № 4. С. 29 49.
Яковлева Л.И. Метод здравого смысла и его социальная миссия // Вестник Московского университета. Сер. 7. 2009. № 3. С. 3-25.
Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук. Т. 1, ч. 1: Наука логики. М. : Мысль, 1975. С. 185-201.
Милютин Ю.Е. Философия здравого смысла Т. Рида // Рид Т. Исследование человеческого ума на принципах здравого смысла. СПб. : Алетейя, 2000. С. 10-85.
Делёз Ж. Логика смысла. М. : Академический проект, 2009. 261 с.
Витгенштейн Л. О достоверности // Витгенштейн Л. Философские работы : в 2 ч. М. : Гнозис, 1994. Ч. 1. С. 321-405.
Серл Дж. Открывая сознание заново. М. : Идея-Пресс, 2002. 256 с.
Рид Т. Исследование человеческого ума на принципах здравого смысла. СПб. : Алетейя, 2000. 350 с.
Мигуренко Р.А. Решение проблемы сознания: методологический аспект // Вестник Томского государственного университета. Сер. Филосо фия. Социология. Политология. 2012. № 2 (18). С. 29-37.
Шпилевская И.В. Дэвид Юм: «человеческая природа» в перспективе нормы и патологии // Логос. 1999. № 4. С. 104-115.
Шпилевская И.В. Спор о скептицизме: Д. Юм и философы шотландской «школы здравого смысла» // Вопросы философии. 2001. № 4. С.129-145.
Бергсон А. Здравый смысл и классическое образование // Вопросы философии. 1990. № 1. С. 163-168.
Вальденфельс Б. Повседневность как плавильный тигль рациональности // СОЦИО-ЛОГОС. М. : Прогресс, 1991. Вып. 1. 480 с.
Хабермас Ю. От картины мира к жизненному миру // Вестник Московского университета. Сер. 7. Философия. 2010. № 1. С. 3-14.
Мур Д.Э. Защита здравого смысла // Аналитическая философия: Становление и развитие (антология). М. : Дом интеллектуальной книги, Прогресс-Традиция, 1998. С. 130-154.
Малкольм Н. Мур и обыденный язык // Аналитическая философия: Избранные труды / сост., вступ. ст., коммент. А.Ф. Грязнова. М. : Изд-во МГУ, 1993. 181 с.
Малкольм Н. Мур и Витгенштейн о значении выражения «Я знаю» // Философия, логика, язык. М. : Прогресс, 1987. С. 234-263.
Рассел Б. Вероятные выводы обыденного здравого смысла // Человеческое познание: его сфера и границы. К. : Ника-Центр, 2001. С. 196 210.
Ильин И.П. Постмодернизм. М., 2001. С. 254-255.
Знание в современной культуре. Материалы круглого стола // Вопросы философии. 2012. № 9. С. 3-45.