V.A. Zhukovsky and German painters: from C.D. Friedrich to the Nazarenes | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 371.

V.A. Zhukovsky and German painters: from C.D. Friedrich to the Nazarenes

The mastery of Zhukovsky-painter was a result of long practice. He incorporated the artistry of using the brush and words, literature and visual art in the unity of the art world (''painting and poetry are sisters''). The School of Painting in Dorpat, founded by genial translator, innovator of crayon painting and portrait painter K.A. Senf, was with Zhukovsky throughout all his creative career. The technique of crayon landscape, engraved copperplate and graphic arts of Senf defined the peculiarities of Zhukovsky's artistic thinking. The first trip to Germany in 1821 provided the poet with a new interest and a new teacher. The School of Painting in Dresden had an unquestionable impact on Zhukovsky's landscape pictures. The results of the influence were both the physicophilosophical themes, deeper mythopoetics, as well as original seascape writing that manifested itself along with ''The Sea'', an elegy. The immediate influence of C.D. Friedrich's manner on Zhukovsky's art system is an admitted fact in Zhukovsky studies. The role of L. Tick and Friedrich's follower, painter, medical man and philosopher C.G. Carus was not less important. Tick's synaesthesia and Carus's symbolics were the recognized organizing bases of Drezden Romanticism, which inspired Zhukovsky, who objectified this doctrine in the literary translation of Fouquet's story of Nyx's animation. The second foreign tour determined a new wave of the poet's landscape art. The acquaintance with Gerhard von Reutern (1794-1865) during the second trip became an important point of Zhukovsky's creative career. Von Reutern took Friedrich's place, who refused to accompany Zhukovsky to Switzerland in 1832-1833. The landscape pictures were the result of the relations between Zhukovsky and Reutern, which is confirmed by Zhukovsky's letters to Reu-tern, the extracts from which are published in Russian translation for the first time ever. According to Zhukovsky-poet and painter in the 1830s-1840s, landscape gradually became a religious and romanticist form of art, which was called to show the potential holiness of the nature in a work of art. To a certain extant, landscape became ''the theological conception'' of a soul.

Download file
Counter downloads: 505

Keywords

В.А. Жуковский, живопись, К.А. Зенф, К.Д. Фридрих, К.Г. Карус, Г. Рейтерн, V.A. Zhukovsky, painting, K.A. Senf, C.D. Friedrich, C.G. Carus, G. Reutern

Authors

NameOrganizationE-mail
Nikonova Natalia Ye.Tomsk State Universitynikonat2002@yandex.ru
Всего: 1

References

Шевырев С.П. История Московского университета, написанная к столетнему его юбилею.. 1755-1855. М., 1855.
Письма Жуковского к вел. кн. Александре Федоровне из первого его заграничного путешествия в 1821 году // Русский архив. 1902. Т. 110.
Янушкевич А.С. Путь В.А. Жуковского от русской идиллии к русской повести: деревенский топос // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2013. № 1 (21).
Вуич Л.И. «Ландшафт судьбы» поэта Жуковского // Наше наследие. 1997. № 41.
Жуковский В.А. Стихотворения : в 2 т. Л., 1939. Т. 2.
Письма В.А. Жуковского к Александру Ивановичу Тургеневу. М., 1895.
Сочинения В.А. Жуковского : в 6 т / под ред. П.А. Ефремова. 7-е изд., испр. и доп. СПб., 1878.
Зейдлиц К.К. Жизнь и поэзия В.А. Жуковского: По неизданным источникам и личным воспоминаниям. СПб., 1883.
Жуковский В.А. Полное собрание сочинений и писем : в 20 т. М. : Языки русской культуры, 1999.
Русский архив. 1902. Кн. 2, вып. 5.
Отдел рукописей Российской Национальной библиотеки. Ф. 286. Оп. 2. № 54. Альбом путешествия 1821 г. с зарисовками видов Германии и Швейцарии. С обозначением даты и места. В контурной манере, пером. В переплете. 5 июня - 31 октября 1821 г. 86 + 83. Альбом
Einem H.V. Wassilij Andrejewitsch Joukowski und Caspar David Friedrich // Das Werk des KUnstlers. 1939. H. 1.
Heider G. Unbekannte Briefe C.D. Friedrichs an W.A. Schukowski zur Transparentmalerei // Wissenschaftliche Zeitschrift der Karl-Marx Universi-tat. Leipzig, 1963 (Gesellschafts und Sprachwissenschaftliche Reihe. 12 Jh. H. 2).
Hexelschneider E. Kulturelle Begegnungen zwischen Sachsen und Russland 1970-1849. Koln-Weimar-Wien, 2000.
Иванова Е.В. В.А. Жуковский - коллекционер и художник // Материалы XII Боголюбовских чтений. URL: http://ogis.sgu.ru/ogis/bogo/mat12/mat12-40.html, свободный (дата обращения: 12.02.2013).
Либман М.Я. Жуковский-рисовальщик // Античность. Средние века. Новое время. М., 1977.
Фомин А.А. Поэт и Король: переписка В. Жуковского с королем прусским // Русский библиофил. 1912. № 7-8.
Kugler F. Geschichte der Malerei in Italien. In 2 Th. Berlin, 1837.
Литературное наследство. М., 1931-1989. Т. 4-6.
Карус К.Г. Символика человеческого облика. Руководство к человекознанию // Герметизм, магия, натурфилософия в европейской культуре XIII-XIX вв. М., 1999.
Лобанов В.В. Библиотека В.А. Жуковского: Описание. Томск, 1981.
Тарабукин Н.М. Смысл иконы. М., 2001.
Корнилов П. Офортные занятия В.А. Жуковского // Книга и графика. М., 1972.
Reutern G. Ein Lebensbild, dargestellt von seinen Kindern und als Manuskript gedruckt zur hundertjahrigen Gedachtnissfeier seines Geburtstages. SPbg., 1894.
Reutern G. Ein Freundschafts- und Familienkreis im 19. Jahrhundert. Berlin, 1982. 113 S. 3. Reutern und Joukovsky in der Schweiz 1832-1833. Berlin, 1984.
 V.A. Zhukovsky and German painters: from C.D. Friedrich to the Nazarenes | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 371.

V.A. Zhukovsky and German painters: from C.D. Friedrich to the Nazarenes | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 371.

Download file