Basic principles of preparation and training technology in gymnastics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 372.

Basic principles of preparation and training technology in gymnastics

The notion of technology has recently become fashionable and, unfortunately, is not always used for its designated purpose. It is used in three meanings: as a synonym of the notion ''methods'' or form of education organization; as a set of all methods used in concrete pedagogical system of means and forms. In reality we have technologies in the form of a teaching technique; as a set and sequence of methods, methodical receptions and processes allowing to receive a product with the set quality. Possession of technology relieves teachers to search methods of training by "tests and mistakes" because it gives a clear idea of how to turn inexact and incomplete knowledge into the strictly scientific one. In gymnastics it is possible to reach good results on the international arena adhering only to accurately over thought and approved technology of training. The modern technology of gymnasts' preparation represents a rigid sequence of carefully over thought, approved and strictly regulated operations, which allow to get step by step the difficult from the simple, and the most difficult from the difficult. The modern technology of integrated preparation of the national team of Russian gymnasts provides development and use of the following target perspective and predictive models: the model of victorious team; the model of all-round champion; the model of a champion on gymnastics apparatus; individual models. Now the technology of training in gymnastic exercises has a conventional algorithm: 1) acquaintance with the trained exercise, reconstruction of an overall picture of motive action, its structure and sequence from initial to final body position (demonstration, video reproduction), rather full information on the main errors of execution; 2) skill activity using a dismembered-constructive or a complete method depending on group of difficulty of the studied gymnastic element and also with the use of preparatory and lead-up exercises; 3) reinforcement and improvement of execution of exercise techniques. Nowadays, many trainers-teachers, preparing and training qualified gymnasts in exercises of progressing complexity experience difficulties: what to teach and how to teach. It slows down the process of preparation and complicates competitiveness of the Russian gymnasts on the international arena. Therefore to optimize the process of gymnasts preparation and training it is necessary to use a technology, which is scientifically reasonable and exact in the content. At the heart of its contents there has to be a certain circle of the lead-up and preparatory exercises adequate to the studied exercises. It is obvious that the larger the circle of such exercises the trainer has, the more effectively the training process will proceed. In this regard the prospect of our research is to analyze the content of technological systems of gymnastic exercises training of various structural groups.

Download file
Counter downloads: 317

Keywords

технология обучения, технология подготовки, методика, гимнастические упражнения, система подготовки, technology of teaching, technology of preparation, methods, gymnastic exercises, system of preparation

Authors

NameOrganizationE-mail
Sherin Vladimir S.Tomsk State Universityvladimirsherin@yandex.ru
Всего: 1

References

Солодянников В.А. Технологическая концепция в спортивно-педагогической деятельности. СПб. : Изд-во СПбГУСЭ, 2007. 175 с.
Венедиктов И.Н. Технология образовательного процесса в преподавании спортивно-педагогических дисциплин // Актуальные проблемы подготовки специалиста физической культуры в многоступенчатой системе высшего педагогического образования. СПб. : Изд. РГПУ им. А
Зайцев В.Н., Бормотов А.С. Рациональная последовательность привития студентам навыков и умений при проведении общеразвивающих упражнений // Профессиональная подготовка педагогов-специалистов в области физической культуры и спорта : тез. Всерос. межвуз. на
Александрова Р.В., Орехова А.В. Внедрение новых технологий в программу занятий по плаванию в институте физической культуры // Акту альные проблемы подготовки специалиста физической культуры в многоступенчатой системе высшего педагогического образования. С
Буланова-Топоркова М.В., Духавнева А.В., Кукушин В.С. и др. Педагогические технологии. М. : МарТ, 2006. С. 320.
Сибирская М.П. Педагогические технологии и повышение квалификации инженерно-педаг. работников. СПб., 1997. 189 с.
Матвеев Л.П. Категории «развитие», «адаптация» и «воспитание» в теории физической культуры и спорта (давние, но не стареющие и но вые идеи) // Теория и практика физической культуры. 1999. № 1. С. 2-11.
Дмитриев С.В. Двигательное действие спортсмена как предмет обучения и технологического моделирования в деятельности педагогатренера : метод. пособие для инструкторов по физической культуре и спорту. Н. Новгород, 1992. 131 с.
Чернилевский Д.В., Филатов О.Н. Технология обучения в высшей школе. М. : Экспедитор, 1996. 288 с.
Селевко Г.К. Современные образовательные технологии : учеб. пособие. М. : Народное образование, 1998. 256 с.
Левина М.М. Основы технологии профессионального педагогического образования. Минск, 1998. 344 с.
Гончаров И.О. Пути повышения эффективности процесса обучения в спортивной гимнастике (на примере перекладины) : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 1963. 15 с.
Сучилин Н.Г. Исследование гимнастических упражнений нарастающей сложности и путей управления их формированием (на примере соскоков с перекладины) : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 1972. 27 с.
Дьячков В.М. Совершенствование технического мастерства спортсменов. М. : Физкультура и спорт, 1972. 184 с.
Заглада В.Е. Применение принципов программирования при обучении сложным гимнастическим упражнениям : дис.. канд. пед. наук. М., 1975. 191 с.
Городецкий Н.Г. О методике обучения сложным соскокам // Гимнастика. М. : Физкультура и спорт, 1978. Вып. 2. С. 34-36.
Ипполитов Ю.А. Методы обучения гимнастическим упражнениям на основе их моделирования : дис.. д-ра пед. наук. М., 1988. 362 с.
Менхин Ю.В. Управление подготовкой гимнастов : учеб. пособие. Малаховка : МОГИФК, 1988. 60 с.
Сучилин Н.Г., Аркаев ЛЯ. Как готовить чемпионов. М. : ФиС, 2004. С. 233-257.
Курбаков К.И. Технология обучения гимнастическим упражнениям. М. : Физкультура и спорт, 1979. 118 с.
Журавин М.Л., Загрядская О.В., Казакевич Н.В. Гимнастика. М. : Academia, 2001. 448 с.
 Basic principles of preparation and training technology in gymnastics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 372.

Basic principles of preparation and training technology in gymnastics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2013. № 372.

Download file