Identity construction in children's cinema: the experience of cinema in the USSR and the practice of modern Russia | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2022. № 46. DOI: 10.17223/22220836/46/5

Identity construction in children's cinema: the experience of cinema in the USSR and the practice of modern Russia

The article is devoted to the formation spectator-child's identity problem by cinematography means. The authors rely on the social constructionism position. The position allows us to talk about the socio-cultural reality construction by cinematography means: about the creation of an artistic and symbolic world model. The values or ideology system guidelines developed within the framework of the USSR ideology and meeting the tasks socio-political, socio-economic structure is the model based. Cinematography, namely children's cinema, aimed at an educational role, broadcasts these attitudes, including the values of patriotism, diligence, collectivism, etc. In this way, the forming the child's identity (Soviet identity) process is “launched”. After the USSR collapse, cinematography develops under the globalization processes influence: there is a rejection of ideology and the spread of postmodern cultural values. The development of the information environment and the change in the socio-economic system dictate the development of a new language of cinema, which is becoming an actual research field. The expose of the child-viewer's constructing identity specifics on the basis of a comparative the Soviet era and modern Russia children's films is the study purpose according to the authors of the research. The study was conducted on the material of films with similar fairy tale plots, which are analyzed from the position of the following parameters: plot construction, the hero image, the expression used means, as well as the value-semantic attitudes of culture transmitted by the artistic and figurative film production system. The study showed, that modern cinema, unlike the USSR cinema, demonstrates a rejection of binary thinking, does not claim to be clear on the author's position and establish any final meaning of the work, refers to new topics (consumer society, feminism, power) and values (individualism, hedonism, priority of the material over the spiritual).The visual aspect prevails among artistic means to the detriment of the verbal and semantic aspects for a reason the digital culture and computer graphics development. A new socio-cultural reality is constructed, and, consequently, a new child identity in such a cinema space in this way. The “new viewer” is forced to navigate in the meanings multiple stream and images, relying on his own unstable experience.

Download file
Counter downloads: 47

Keywords

identity, ideology, film language, film fairy tale, value system, children's cinema, family cinema

Authors

NameOrganizationE-mail
Kniaziuk Olesya V.National Research Tomsk State Universityleleko.olesya@yandex.ru
Sennikova Veronika V.National Research Tomsk State Universityversen.95@mail.ru
Всего: 2

References

Булавка Л.А. Феномен советской культуры. М., 2008. 288 с.
Голомшток И.Н. Тоталитарное искусство. М. : Галарт, 1994. 296 с.
Волошинов В.Н. (М.М. Бахтин). Марксизм и философия языка: Основные проблемы социологического метода в науке о языке / коммент. В. Махлина // Лабиринт. 1993. С. 14.
Ролан Барт. Основы семиологии / пер. с фр. Г.К. Косикова // Структурализм: «за» и «против» : сб. ст. / под ред. Е.Я. Басина и М.Я. Полякова. М. : Прогресс, 1975. С. 114.
Savelieva E.N. Self-Determination of European Cinematographies: Basic Issues and Ways of Resolving Them // Journal of Siberian Federal University. Humanities&SocialSciences. 2014. 6 (7) Р. 951-958.
Савельева Е.Н., Буденкова В.Е. Образ Другого как отражение национально-культурной идентичности в советском и постсоветском кино // Вестник Томского государственного университета. История. 2017. № 45. С. 114-119.
Буденкова В.Е., Савельева Е.Н. Идентичность как предмет теоретико-методологического анализа: модели и подходы // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2016. № 1. С. 31-44.
Кондаков И.В., Соколов К.Б., Хренов Н.А. Цивилизационная идентичность в переходную эпоху: культурологический, социологический и искусствоведческий аспекты. М. : Прогресс-Традиция, 2011. 1024 c.
Улановский А.М. Конструктивизм, радикальный конструктивизм, социальный кон-струкционизм: Мир как интерпретация. С. 38. URL: https://www.hse.ru/data/272/918/1239/Ula-novsky%20Constructivism,%20radical%20constructivism,%20social%20constructionism.pdf (дата обращения: 29. 03. 2022).
Усманова А. Научение видению: к вопросу о методологии анализа фильма // Визуальная антропология: новые взгляды на социальную реальность. Саратов : Научная книга, 2007. С. 183-204.
Александр Роу дома у сказки // Музей кино. URL: http://www.museikino.ru/exposi-tion/themes/aleksandr-rou-doma-u-skazki/ (дата обращения: 23.03.2022).
Александр Роу - мастер советских фэнтези-хорроров // LIVEJOURNAL. URL: https://altereos.livejournal.com/95017.html (дата обращения: 15.04.2022).
Сальникова Е. Эволюция визуального ряда в советском кино, от 1930-х к 1980-м // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / Биб. Жур-ла исслед. соц. пол.; под ред. Е.Р. Ярской-Смирновой, П.В. Романова. М. : ООО Вариант : ЦСПГИ, 2009. С. 335-358.
Сенникова В.В., Савельева Е.Н. Образ героя в отечественном кинематографе: от образцовой модели соцреализма к неопределенности постсоветского времени // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2017. № 27. С. 251-263.
Детское и юношеское кино: проблемы и перспективы развития: альманах / гл. ред. Т.В. Мирошник. М. : Твор. объединение «Слово и образ», 2016. 230 с.
Конек-Горбунок (2021) // Кинопоиск. URL: https://www.kinopoisk.ru/film/1045583/(дата обращения: 20.03.2022).
 Identity construction in children's cinema: the experience of cinema in the USSR and the practice of modern Russia | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2022. № 46. DOI: 10.17223/22220836/46/5

Identity construction in children's cinema: the experience of cinema in the USSR and the practice of modern Russia | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2022. № 46. DOI: 10.17223/22220836/46/5

Download full-text version
Counter downloads: 495