Semiotic method of studying the “text-image” system in calligraphic ornament | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/9

Semiotic method of studying the “text-image” system in calligraphic ornament

Today, the question of the place of calligraphic ornament is actively discussed among ornamentalist scientists, since, on the one hand, it is a type of decorative and applied art (or monumental, if the ornament is located on the facade or on the vault under the dome of the temple), and on the other hand, it is a text consisting of lexical units. In this regard, the article solves several problems: the term "calligraphic ornament" is clarified as an independent unit of ornamentation, its place in the system of ornamental art is determined, the peculiarity of the study of calligraphic ornament by semiotics methods is discussed. The article examines the synthesis of image and text, which is a feature of the types of calligraphic ornament, since the motifs and text in the composition are interdependent and mutually definable, and are a non-random combination of letters and images. As the results of the study, an example of the semiotic unpacking of the calligraphic ornament "mirror handwriting" is presented. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 6

Keywords

ornament, calligraphic ornament, semiotics, semantics, sign, symbol, Arabic ornamentation

Authors

NameOrganizationE-mail
Pelevina Nataliya Ye.Tuvan State universityna-talie.pelevina@yandex.ru
Всего: 1

References

Бидерманн Г. Энциклопедия символов. М.: Республика, 1996.
Буткевич Л.М. История орнамента. М.: ВЛАДОС, 2021.
Привалова В.М. Семантика орнамента в семиотике культуры. Самара: Известия Самарского научного центра Российской академии наук, 2010.
Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка. М.: АСТ, 2023.
Иванов Н.А. Герменевтика орнамента: к методологии интерпретации орнаментальных композиций // Международный журнал исследований культуры. 2015. № 3 (20). С. 14-25.
Власов В.Г. Новый энциклопедический словарь изобразительного искусства. СПб.: Азбука, 2007. Т. VI.
Кочева Т.В., Челпанов И.Б., Никифоров С.О., Аюшеева А.О. Машинное орнаментирование. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 1999.
Пелевина Н.Е., Кухта М.С., Хомушку О.М. Символы и смыслы каллиграфического орнамента // Северные архивы и экспедиции. 2024. Т. 8, №" 1. С. 57-63.
Фокина Л.В. Орнамент. М.: Феникс, 2005.
Кухта М.С., Кужугет А.К., Пелевина Н.Е. Территория смысла традиционной культуры Тувы // Северные архивы и экспедиции. 2022. Т. 6, № 2. С. 87-93.
Бесчастнов Н.П. Художественный язык орнамента. М.: ВЛАДОС, 2010.
Джураев Х.Х. История школы каллиграфии и оформление рукописных книг в Средней Азии (XV-XX веков) // Гуманитарный трактат. 2018. № 36. С. 11-15.
Сайко Э.В. Ритмы, "образующие" человека, и человек, образующий ритмы // Мир психологии. 2002. № 3 (31). С. 3-13.
Щепкин В.Н. Учебник русской палеографии. М.: Издание Общества Истории и Древностей Российских при МГУ, 1918.
Соболев Н.Н. Русский орнамент. М.: Гос. архитектурное изд-во, 1948.
Мурашкин И.С. Художественно-образные возможности кириллицы в современном графическом искусстве // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда: Вестник РГХПУ им. С.Г. Строганова. 2016. № 1-1. С. 249-261.
Кухта М.С. Лингвистическая онтология мифа. Томск: Изд-во ТПУ, 2023.
Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. М.: Акад. проект, 2013.
Greimas A.J. Semantique structural. Paris: Larousse, 1966.
Навои А. Фархад и Ширин. М.: Гос. изд-во худож. лит., 1946.
Резван Е.А. Коран и его мир. СПб.: Петербургское востоковедение, 2001.
Ремпель Л.И. Архитектурный орнамент среднеазиатского междуречья IX - начала XIII века // Искусство Среднего Востока. Избранные труды по истории и теории искусств. М., 1978.
Саидова А. С. Исламская каллиграфия в орнаментальном искусстве Гамзата Газимагомедова. // Вестник Института языка, литературы и искусства им. Г. Цадасы, Дагестан, 2019. № 18. С. 102-109.
Окилов Э.И. Направления и этапы развития таджикской каллиграфии. Душанбе: Институт истории, археологии и этнографии им. Дониша, 1992.
Беленицкий А.М. Монументальное искусство Пенджикента. М.: Искусство, 1973.
Грабар О. Формирование исламского искусства. М.: ООО "Садра", 2016.
Моцатти Л. Искусство ислама. М.: АРТ-РОДНИК, 2012.
Келичхани Х.-Р. Иранская каллиграфия: знакомство с традицией. М.: ООО "Садра", 2019.
 Semiotic method of studying the “text-image” system in calligraphic ornament | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/9

Semiotic method of studying the “text-image” system in calligraphic ornament | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/9

Download full-text version
Counter downloads: 229