The photography potential as a historical source in studying the nomadic peoples of Asia visual representations | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/21

The photography potential as a historical source in studying the nomadic peoples of Asia visual representations

The article describes the logic of old archival photographic documents analysis in order to study the features of the visual representation of the Asia nomadic peoples in imperial Russia (using the example of the Oirat-Kalmyks). The study follows from the question of how the transition to a sedentary lifestyle and integration with the social majority (Russians) is reflected in the everyday life elements, clothing, bodily practices of nomadic people and how this transition can be recorded in visual documents of the corresponding historical period. Thus the developed design of the empirical study includes the formulation of tasks that contribute to the goal achievement, the specification of the object and subject, which as a result allows us to build an algorithm for a comprehensive analysis of archival photographs, postcards and illustrations depicting representatives of nomadic peoples from the middle of the imperial period in Russia. This algorithm can be applied to solve other similar research problems on a similar array of visual data. The article outlines the main problems and limitations of historical visual documents analysis, as well as suggests possible solutions. The problem of the authenticity of visual documents, in particular, mass-media photographs, is solved by the perception and analysis of them not only as material witnesses of the era, but also as instruments of public consciousness manipulation, and in this case, the implementation of modernization policies in relation to nomadic peoples as such. An important aspect of the analysis here is both the photograph itself and the intentions of its author, the context of publication and use. The problem of the multiplicity of disparate visual documents is solved by an attempt to typologize them and search for a canon of visual representation in the context under consideration. The problem of difficulties in deciphering visual signs in individual photographs is solved by using iconographic and iconological approaches to interpretation, as well as conducting photo-revealing interviews with specially selected experts. Thank you for the photo materials provided by the collector S.Yu. Stepanov. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 5

Keywords

visual representations, visual anthropology, complex analysis, photography, postcards, oirat-kalmyks

Authors

NameOrganizationE-mail
Sergeeva Nataliya M.Samara Universitybo-na-mi@yandex.ru
Всего: 1

References

Сергеева Н.М., Четырова Л.Б. Визуальная репрезентация ойрат-калмыков и тувинцев в контексте быта // Новые исследования Тувы. 2022. № 4. С. 257-275.
Четырова Л.Б., Сергеева Н.М. Советская модерность в визуальной перспективе (на примере ойрат-калмыков и тувинцев) // Новые исследования Тувы. 2022. № 2. С. 239-262. https://www.
Tlostanova M., Mignolo W. D. Learning to unlearn: decolonial reflections from Eurasia and the Americas. Columbus: Ohio State University Press, 2012. 281 p.
Mignolo W., Walsh C. On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Durham: Duke University Press, 2018. 291 p.
Bateson G., Mead M. Balinese Character: A Photographic Analysis. New York: New York Academy of Sciences, 1942. 277 p.
Ball M.S., Smith G. W.H. Analyzing visual data. London: Sage, 1992.
Becker H.S. Visual Sociology, Documentary Photography, and Photojournalism: It's (Almost) All a Matter of Context // Visual Sociology. 1998. № 10 (1-2). P. 5-14.
Banks M. Visual methods in social research. London: Sage, 2001. 224 p.
Collier J., Collier M. Visual anthropology: Photography as a research method. Albuquerque. NM: The University of New Mexico Press, 1986. 266 p.
Pink S.Interdisciplinary agendas in visual research: re-situating visual anthropology // Visual Studies. 2003. № 18 (2). P. 179-192.
Усманова А. Советская визуальная культура как объект антропологического исследования // Визуальная антропология: новые взгляды на социальную реальность: сб. науч. ст. / под ред. Е.Р. Ярской-Смирновой, П.В. Романова, В.Л. Круткина. Саратов: Научная книга, 2007. С. 18-27.
Круткин В.Л. Снимки домашних альбомов и фотографический дискурс // Визуальная антропология: настройка оптики / под ред. Е.Р. Ярской-Смирновой, П.В. Романова. М.: ООО "Вариант": ЦСПГИ, 2009. С. 109-125.
Дашкова Т. Идеология в лицах: формирование визуального канона в советских женских журналах 1920-1930-х годов // Визуальная антропология: новые взгляды на социальную реальность: сб. науч. ст. / под ред. Е.Р. Ярской-Смирновой, П.В. Романова, В.Л. Круткина. Саратов: Научная книга, 2007. С. 436-466.
Александров Е.В. Система визуальной антропологии в России: ступени "погружения" и проблемы // Материальная база культуры. Вып. 1. М.: Информкультура, 1997. С. 14-18.
Александров Е.В. Опыт рассмотрения теоретических и методологических проблем визуальной антропологии. М.: Пенаты, 2003. 97 с.
Рождественская Е.Ю. Перспективы визуальной социологии // Социологический журнал. 2008. № 4. С. 70-83.
Савицкий Е.Е. Образцовая жизнь Карла Хагенбека, звероторговца и устроителя "человеческих зоопарков", в советских изданиях 1920-х - конца 1950-х гг.: антиколониальная борьба, научный прогресс, зрелищная культура и конструирование политической идентичности // Электронный научно-образовательный журнал "История". 2019. Т. 10, № 11 (85). URL: https://history.jes.su/s207987840008088-5-1/(дата обращения: 10.08.2022).
Мирзоев Н. Как смотреть на мир. М.: Ад Маргинем Пресс: Музей современного искусства "Гараж", 2019. 344 с.
Pinney C. Photography and Anthropology. London: Reaktion Books, 2011. 174 p.
Shenhav Y. The Arab-Jews: A postcolonial reading of nationalism, religion and ethnicity. Stanford: Stanford University Press, 2006. 280 p.
Богданова Н.М. Фотография как инструмент социологического анализа практик конструирования визуальной самопрезентации // Журнал социологии и социальной антропологии. 2012. Т. XV, № 2 (61). С. 98-113.
Готлиб А.С., Крупец Я.Н., Алмакаева А.М. и др. Процедуры и методы социологического исследования. Практикум. Кн. 2: Качественное социологическое исследование: учеб. пособие / под общ. ред. А.С. Готлиб. Самара: Изд-во "Самарский университет", 2014. 354 с.
Российская социологическая энциклопедия / под общ. ред. Г.В. Осипова. М.: Изд. группа НОРМА-ИНФРА М, 1998. 672 с.
Петровская Е. Безымянные сообщества. М.: Фаланстер, 2012. 384 с.
Барт Р. Camera lucida. Комментарий к фотографии. М.: Ад Маргинем Пресс, 2011. 272 с.
Барт Р. Риторика образа / Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М.: Изд. группа "Прогресс": "Универс", 1995. 616 с.
Круткин В.Л. Фоторепортаж как источник социологической информации // Социологические исследования. 2012. № 3. С. 65-76.
Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования. М.: Логос, 2007. 168 с.
Панофский Э. Иконография и иконология: введение в изучение искусства Ренессанса // Смысл и толкование изобразительного искусства. СПб.: Академический проект, 1999. С. 43-73.
Барт Р. Фотографическое сообщение // Система моды. Статьи по семиотике культуры. М.: Изд-во им. Сабашниковых, 2003. С. 378-392.
Брекнер Р. Изображенное тело. Методика анализа фотографии // Интер. 2007. № 4. С. 13-32.
Kress G., Van Leeuwen T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge, 2001. 312 p.
Пирс Ч.С. Что такое знак? / пер. А.А. Аргамаковой; под ред. Е.В. Борисова // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 3 (7). С. 88-95.
Флюссер В. За философию фотографии. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2008. 146 с.
Гофман И. Представление себя другим в повседневной жизни / пер. с англ. и вступ. статья А.Д. Ковалёва. М.: КАНОН-пресс-Ц: Кучково поле, 2000. 304 с.
Мещеркина Е. Субъектив камеры // INTER. 2002. № 1. С. 85-86.
Harper D. Visual sociology. New York: Routledge, 2012. 312 p.
Харпер Д. Фотовыявление: истоки, развитие, темы и формы / пер. с англ. и вступ. слово Н.М. Богдановой // Социологический журнал. 2013. № 3. С. 16-42.
 The photography potential as a historical source in studying the nomadic peoples of Asia visual representations | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/21

The photography potential as a historical source in studying the nomadic peoples of Asia visual representations | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/21

Download full-text version
Counter downloads: 229