Audio podcast as a tool of external digital museum communication
The article briefly describes some objective preconditions for development of professional interest for Russian modern museum specialists’ part to an institutional webcasting, which is considered as a promising direction of external digital museum communication with various types of target internet audience. Insufficiency of exploration degree of a phenomenon of museum audio shows in Russian-language specialist academic literature is noticed; a need in further theoretical research questions of experience in elaboration and promotion of museum spoken word audio content, consolidation, analyses and systemization of related information is argued. The authors analyze approaches operated by provincial museum institutions to creation and promotion of original audio podcasts on their own online resources and third-parties’ websites, to implementation of own sound digital content demand monitoring with available web analytics tools, to assessment of produced voice tracks efficiency in the context of fostering serviced citizens’ museum activities using the examples of two museums operating in Barnaul (Altai Krai, Siberian Federal District, Russia) - Altai State Museum of Local History and State Art Museum of Altai Krai. The authors’ view on a type of communicative strategy unfolding in space of museum audio podcasts analyzed within the frames of the undertaken study, and on a set of explicit and latent communicative tasks important for the purposes of effective fulfilling the public mission of a museum is given. Also, the short list of key and additional functions of museum voice tracks is set out. The authors formulate assumptions concerning some framework conditions of successful implementation of creative media projects of this kind by forces of Russian provincial museum institutions. The author declares no conflict of interest.
Keywords
museum audio podcasts,
tools for promoting museum product in web environment,
museum webcasting,
museum sound content,
museum media production,
Altai Krai (Russia),
Altai State Museum of Local History,
State Art Museum of Altai KraiAuthors
| Frolova Anna S. | Altai State Institute of Culture | rus.librarian@yandex.ru |
| Balashova Elena V. | Altai State Institute of Culture | balash_elena@list.ru |
Всего: 2
References
Kemp S. Internet Use in 2024 // DataReportal : [site]. 2024. Jan. 31. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2024-deep-dive-the-state-of-intemet-adoption (accessed: 2024 Aug. 20).
Kemp S. Digital 2024: The Russian Federation // DataReportal : [site]. 2024. Feb. 23. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2024-russian-federation (accessed: 2024 Aug. 18).
Kemp S. Digital 2024: Global Overview Report // DataReportal : [site]. 2024. Jan. 31. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report (accessed: 2024 Aug. 16).
Доля населения, являющегося активными пользователями сети Интернет, в общей численности населения : [статистические данные за 2013-2023 гг.] // Единая межведомственная информационно-статистическая система : официальный сайт. URL: https://www.fedstat.ru/indicator/43566 (дата обращения: 19.08.2024).
Индикаторы : О новых источниках информации, о росте социальных сетей и Интернета среди молодёжи, об уровне медиаохвата россиян, о медиапотреблении традиционных СМИ // МедиаТренды. 2020. № 1. С. 3.
Васильев Н.А., Дубровин В.Л. Изменения в медиапотреблении в современной России // Знание. Понимание. Умение. 2023. № 3. С. 107-129. doi: 10.17805/zpu.2023.3.8.
Тренды медиапотребления : Всероссийский центр изучения общественного мнения (ВЦИОМ) представляет данные опроса о медиапотреблении россиян // Всероссийский центр изучения общественного мнения : [сайт]. 2022. 6 окт. URL: https://wciom.ru/analyticalreviews/analiticheskii-obzor/trendy-mediapotreblenija-2022 (дата обращения: 19.08.2024).
Назаров М.М., Ковалёв П.А. Пандемия и долгосрочная динамика медиапотребления // Общественные науки и современность. 2021. № 4. С. 49-63. doi: 10.31857/S086904990014960-8.
Филимонов С. Российская медиасфера сегодня: от кризиса к большим планам // РосБизнесКонсалтинг. Тренды : [сайт]. 2023. 17 нояб. URL: https://trends.rbc.ru/trends/social/6555d2709a794700b0adb6be?from=copy (дата обращения: 08.08.2024).
Медиаландшафт в 2023 году: аудитория, контент и генераторы повестки // СКАНИнтерфакс : [сайт]. 2023. 10 апр. URL: https://scan-interfax.ru/blog/medialandshaft-v-2023-godu-auditoriya-kontent-i-generatory-povestki/(дата обращения: 25.07.2024).
Журавлёва А.А. Подкастинговое вещание: структура, жанрово-тематическое разнообразие, особенности развития в социальной сети «ВКонтакте» // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2020. № 1. С. 112-119. doi: 10.24411/2070-0695-2020-10114.
Кульчицкая Д.Ю., Филаткина Г.С. Фоновое медиапотребление как часть медиапрактик российской «цифровой молодёжи» // Медиаскоп. 2021. Вып. 1. doi: 10.30547/mediascope. 1.2021.2 URL: http://www.mediascope.ru/2680 (дата обращения: 11.08.2024).
Kemp S. Digital 2023 Deep-Dive: Online audio captures more of our attention // DataRe-portal : [site]. 2023. Jan. 28. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2023-deep-dive-online-audio-captures-more-of-our-attention?rq=podcast (accessed: 2024 Aug. 19).
Kressner A. Media 2023: Podcasting After The Hype, By The Numbers // Forbes : [site]. 2023. Feb. 2. URL: https://www.forbes.com/sites/qai/2023/02/02/media-2023-podcasting-after-the-hype-by-the-numbers/(accessed: 2024 Aug. 15).
Подкасты России : по данным «Яндекс.Музыки» и поиска Яндекса // Яндекс : Исследования : [сайт]. 2021. 25 нояб. URL: https://yandex.ru/company/researches/2021/podcasts (дата обращения: 09.08.2024).
РАЭК: около 10 миллионов россиян активно слушают подкасты : 20 октября [2023 г.] на площадке АНО «Цифровая экономика» состоялась TALKовая конференция, посвящённая российской подкаст-индустрии // Российская ассоциация электронных коммуникаций (РАЭК) : [сайт]. 2023. 20 окт. URL: https://raec.ru/live/branch/14160/(дата обращения: 18.08.2024).
В крупных городах России в 20 раз выросли прослушивания подкастов 18+ // HiFi-стриминг «Звук» : [сайт]. 2023. 21 июля. URL: https://www.sostav.ru/blogs/268781/39451 (дата обращения: 11.08.2024).
Felix D., Fleming E. Real Talk: The Power (and Limits) of Audio Storytelling in Museums // Journal of Museum Education. 2023. Vol. 48, is. 1 : Words Matter. P. 21-28. doi: 10.1080/10598650.2022.2150365.
Eardley A.F., Thompson H., Fineman A., Hutchinson R., Bywood L., Cock M. Devisualizing the Museum: From Access to Inclusion // Journal of Museum Education. 2022. Vol. 47, is. 2. P. 150165. doi: 10.1080/10598650.2022.2077067.
Heras-Pedrosa de las C., Iglesias-Sanchez P.P., Jambrino-Maldonado C., Lopez-Delgado P., Galarza-Fernandez E. Museum communication management in digital ecosystems. Impact of COVID-19 on digital strategy // Museum Management and Curatorship. 2022. Vol. 38, is. 5. P. 548-570. doi: 10.1080/09647775.2022.2111335.
Toth J. The Virtual Teaching Artist: An Aesthetic Approach to Designing a Museum Podcast // Teaching Artist Journal. 2011. Vol. 9, is. 4. P. 213-225. doi: 10.1080/15411796.2011.60.
Гаврилюк М.Н., Сизова И.А. Подкаст как инструмент преобразования музея в современный культурный институт (по материалам социологического исследования) // Социология науки и технологий. 2023. Т. 14, № 4. С. 170-187. doi: 10.24412/2079-0910-2023-4-170-187.
Макешина А.А. Подкаст как формат представления краеведческих знаний в культурнопросветительских медиапроектах Екатеринбурга // Культура и искусство Урала: история, реалии, перспективы : материалы межрегионального научно-практического семинара молодых учёных (21-22 апреля 2023 г.). Екатеринбург : Изд-во Уральского ун-та, 2023. С. 177-181. URL: https://elar.urfu.ru/bitstream/10995/127866/1/978-5-7996-3737-_2023_038.pdf (дата обращения: 19.08.2024).
Алтайский государственный краеведческий музей (г. Барнаул Алтайского края, Россия). Филиппова Ольга Григорьевна, заведующий отделом развития музея : [телефонная беседа ; вела А.С. Фролова]. 2024. 3 мая. 25,5 мин.
Государственный художественный музей Алтайского края (г. Барнаул Алтайского края, Россия). Борунова Виктория Александровна, заведующий сектором информационных технологий : [телефонная беседа ; вела А.С. Фролова]. 2024. 6 мая. 41,5 мин.
Об утверждении Реестра музеев Алтайского края : приказ Министерства культуры Алтайского края от 14 июля 2023 г. № 186 // Министерство культуры Алтайского края : официальный сайт. 24 с. URL: https://culture.alregn.ru/upload/iblock/3d0/hoflqpcoi1maqb7s32zn2iop557tcw6a/186.pdf (дата обращения: 10.08.2024).
«Музейные часы» - новый проект «Радио России - Алтай». Посвящён проект 200-летию Алтайского государственного краеведческого музея. Устная речь : электронная // Вести Алтай : сайт. 2023. 18 янв. URL: https://vesti22.tv/news/muzeynye-chasy-novyy-proekt-radio-rossii-altay/(дата обращения: 29.07.2024).
Steele A., Krouse S. Spotify’s $1 Billion Podcast Bet Turns Into a Serial Drama // Wall Street Journal : [site]. 2023. Sept. 5. URL: https://www.wsj.com/business/media/spotify-podcast-gimlet-harry-meghan-kardashian-59866a5d/(accessed: 2024 Aug. 16).
Ugwu R. Podcast Companies, Once Walking on Air, Feel the Strain of Gravity // Triton : [site]. 2023. Feb. 15. URL: https://tritondigital.com/news-item/February-15-2023/podcast-companies-once-walking-on-air-feel-the-strain-of-gravity (accessed: 2024 Aug. 19).