Preservation of the classical heritage and inclusion of innovations in the modern university
The problem of article is the next. It is necessary to solve the contradiction what was seen into development of the modern university. On the one hand the modern university fixes specific of its conditions and it is transformed. On the other hand a danger is hidden in these transformations. This danger is the loss its functions (Mission and its idea). Its Mission is to be the social institute of enlightenment and its Idea is an education. An inclusion of innovations is the danger for modern university so it can be transformed into economic organization. Called contradiction is resolved by principle of development what can be formulated the next. The development any social institution (university, including) is realized, when classical traditional heritage is preserved and innovations are included simultaneously. These innovations should be relevant to the historical stage. This means that a balance must be preserved between traditions which act as a mechanism of social development for stable structures and innovations that are the mechanism of dynamic social structures. The solve of this contradiction is actual for modern university because this danger is hidden here. This danger is the next. The university can turn into economic corporation. Therefore the question of the borders for transformations arises into the modern university. The author made the conclusion about the borders of transformations. He consider that the borders of transformations lie into Ethics. Conservation of the ethics of the University there is a limit of the transformations of classical University because it loses its essence (idea) and specific functions in society otherwise.
Keywords
university ethics,
culture,
the principle of continuity,
Classic University,
университетская этика,
культура,
принцип преемственности,
университетAuthors
Petrova Galina I. | Tomsk State University | seminar_2008@mail.ru |
Всего: 1
References
Игнатов Н.В. Образование как предмет потребления / Н.В. Игнатов, А.П. Никитин // Идеи и идеалы. Философия. Экономика, Социология. Педагогика. Культурология. Искусствоведение. 2014. № 1(19). Т. 2. С. 81-89.
Апресян Р.Г. Об этических принципах научной деятельности : аналит. обзор и проект Декларации для государств - участников СНГ / Р.Г. Апрсян, О.И. Кубарь, Б.Г. Юдин. СПб. : Изд-во НИИЭМ им. Пастера, 2011. 65 с.
Круглый стол «Идея университета : вызовы современной эпохи // Высшее образование в России. 2012. № 7. С. 35-63.
Бакштановский В.И. Университетская этика : Прикладная этика : Инновационный курс для магистр(ант)ов и профессоров. Ч. 3 : учеб. пособие. Тюмень : НИИ прикладной этики ТюмГНГУ, 2014. 242 с.
Сенашенко В. Выступление на круглом столе «О готовности вузов к «переходу» // Высшее образование в России. 2011. № 3. С. 96-120.
Рузанкина Е.А. Трансформация роли университета в свете концепции науки второго рода // Академическая наука и высшее образование в современном российском обществе: материалы и тез. круглого стола, Новосибирск, 12 марта 2014 г. Новосибирск, 2014.
Зиневич О.В. Университет как научный и социальный институт в современном российском обществе / О.В. Зиневич, Е.А. Рузанкина_// Высшее образование в России, 2014. № 7. С. 37-43.
Розов Н.Х. Преподаватель - профессия на все времена // Высшее образование в России. 2014. № 12. С. 26-32.
Москвина Н.Б. Профессиональная деятельность преподавателя вуза : проблема разрушения смыслов // Высшее образование в России. 2014. № 12. С. 36-42.
Петрова Г.И. Классический университет в неклассическое время. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2010. 164 с.
Webster F. The Postmodern University, Research and Media Studies [Электрон.ресурс]. URL: http://cjms.fims.uwo.ca/issues/07-01/Frank%20Webster.pdf (дата обращения: 04.02.2015).
Bathmaker A.M. The Expansion of Higher Education: A Consideration of Control, Funding and Quality IN Bartlett, S. and Burton, D. (eds) Education Studies. Essential Issues, London : Sage, P. 169-189. URL: http://eprints.uwe.ac.uk/131/2/Bathmaker_-the_expansion_of_higher_education_ chapter_prepub.pdf_(flaTa обращения: 04.02.2015).
Ридингс Б. Университет в руинах / пер. с англ. A.M. Корбута; под общ. ред. М.А. Гуса-ковского. Минск : БГУ, 2009. 304 с.
Barber M. An avalanche is coming. Higher education and the revolution ahead / M. Barber, K. Donnelly, S. Rizvi March [Электронный ресурс]. URL: //http: www/ippr/org|assets|media| im-ages|media|files|publication|2013103 |avalanche-is-coming_Mar2013_10432/pdf (дата обращения: 08.02.2015).
Бауман 3. Текучая современность [Электронный ресурс]. URL: http://vk.com/ doc 14723184_241843019?hash=bae9a6c49fec899514&dl=97dc32df6d04a0ccfb (дата обращения: 26.04.2015).
Лотман Ю.М. Статьи по семиотике и топологии культуры [Электронный ресурс]. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Culture/Lotm/01.php (дата обращения: 26.04.2015).
Кузнецов В.Г. Философия / В.Г. Кузнецова, В.В. Миронов и др. [Электронный ресурс]. URL: http://www.alleng.ru/d/phil/phil026.htm (дата обращения: 26.04.2015).