An introduction to reading in rural libraries (from the experience of libraries of Tomsk's district of Tomsk region) | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2015. № 3(19).

An introduction to reading in rural libraries (from the experience of libraries of Tomsk's district of Tomsk region)

Reading plays an important role in the socialization of children and adults. Different types of reading have an effect on the development of different personality traits. Speed reading skills, reading aloud, the ability to contribute to the understanding of the texts develop communication skills, awareness, capacity for empathy. The habit of reading is usually generated in the family, it is a part of a family education. However, it is now possible to face with the fact that the child not begins to read with their parents at home but they begins read school. Libraries are actively involved in the process of habituation of first-graders to the book and reading. For example, in some rural libraries of Tomsk region being targeted programs in "Family Reading." Implementation of these programs is usually carried out in cooperation of libraries and school teachers. With the help of these programs are attempts to make reading a tradition of family entertainment. It is obvious that at the present stage reading is rarely a part of the communication process. For example, such leisure activities as "loud readings" or joint reading aloud is becoming increasingly rare in everyday life. Raising interest in reading aloud can provide activities such as, for example, organized in 2014 interset-tlement central library of the Tomsk regional competition "Reading the classics", where children from the scene read excerpts from the works of classical literature. The effect of drawing attention to the public reading also gives part in the international action "Reading to children about the war". Among other tasks before the libraries are forming the reading tastes, support interest in reading, to ensure readers meet their needs in literature. As part of these tasks in the libraries of the Tomsk region, the project "Window to the world - and the best new books for children of the village". This project - a traveling exhibition of new children's books designed for different age groups. Library of Tomsk region are trying to carry out activities in engaging to read not only locally, with readers' local communities, but also organize meetings of readers of different libraries in the framework of competitions. Various events attached to different types of reading in rural libraries of Tomsk region is becoming more systematic because of using targeted programms.

Download file
Counter downloads: 281

Keywords

муниципальные библиотеки, сельские библиотеки, Томская область, социальные функции библиотек, приобщение к чтению, семейное чтение, детское чтение, программно-целевая деятельность библиотек, rural libraries, municipal libraries, Tomsk region, social functions of libraries, introduction to reading, family reading, children's reading, target programs of libraries

Authors

NameOrganizationE-mail
Degtiareva Alena I.Tomsk State Universityalibren@mail.ru
Всего: 1

References

Ляпкова А.А. Поддержка семейного чтения как направление работы сельских библиотек (из опыта деятельности библиотек Кожевниковского района Томской области в 90-е гг. XX в.) // Вестн. Том. гос. ун-та. Культурология и искусствоведение. 2012. № 3 (7). С. 83-87. URL: http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000439782 (дата обращения: 13.08.2015).
Масяйкина Е.А. Формирование информационной культуры читателей в сельской библиотеке (из опыта работы библиотек Верхнекетского, Тегульдетского и Чаинского районов Томской области) // Вестн. Том. гос. ун-та. Культурология и искусствоведение. 2013. № 1 (9). С. 14-22. URL: http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000446810 (дата обращения: 13.08.2015).
Кузоро К.А. Направления социальной работы сельских библиотек Томской области (на примере Каргасокского, Кривошеинского и Молчановского районов) // Вестн. Том. гос. ун-та. Культурология и искусствоведение. 2013. № 3 (11). С. 41-45. URL: http://vital. lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000466770 (дата обращения: 01.05.2015).
Гаврилова Н.Г. В библиотеку - всей семьей // Томское предместье. 2010. № 45-46. С. 2.
Полку читателей прибыло // Томское предместье. 2010. 16 апр. С. 3.
Кривокрасова Ю. Читаем всем районом // Томское предместье. 2012. № 28. С. 3.
Деятельность Межпоселенческой центральной библиотеки и библиотек Томского района в 2012 году : аналитическая справка / Муниципальное бюджетное учреждение Межпоселенческая центральная библиотека Томского района. Зональная Станция [Томская область] : Б.и., 2013. Л. 11, 28-29.
Читали! Классику! // Межпоселенческая центральная библиотека Томского района / Межпоселенческая центральная библиотека Томского района. Электрон. дан. [Зональная Станция]: МБУ «МЦБТР», 2010-2015. URL: http://libtr.tom.ru/node/8604 (дата обращения: 01.05.2015).
Некрасова А. Как полюбить читать // Томское предместье. 2014. № 85-86. Электрон. дан. URL: http://predmestie.tomsk.ru/archive.html?news-name=1710 (дата обращения: 21.08.2015).
Положение об организации и проведении VI Международной Акции «Читаем детям о войне» в 2015 году // Самарская областная детская библиотека / Самарская областная детская библиотека. Электрон. дан. [Самара, 2011-2015]. URL: http://www.sodb.ru/node/3541 (дата обращения: 02.05.2015).
Акция «Читаем детям о войне» // Радуга знаний / Л.В. Поспелова. Электрон. дан. [Но-воуральск, 2011-2015]. URL: http://pospelova.ucoz.ru/blog/akcija_chitaem_detjam_o_vojne/2012-05-03-27 (дата обращения: 05.05.2015).
 An introduction to reading in rural libraries (from the experience of libraries of Tomsk's district of Tomsk region) | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2015. № 3(19).

An introduction to reading in rural libraries (from the experience of libraries of Tomsk's district of Tomsk region) | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2015. № 3(19).

Download full-text version
Counter downloads: 3123