The image wanders in the foreign land": Raphael's "Sistine Madonna" in Russian culture of XX century
Exhibition of displaced and returned to Germany paintings of the Dresden Gallery in the Pushkin Museum, which opened on the eve of the Victory decades May 2, 1955, caused an extraordinary resonance among the wider population that demonstrated a significant social need in an address to the universal cultural values in the postwar era. Against this historical background has revived debate about the "Sistine Madonna", which led the Russian intellectuals XIX-early twentieth century, from the V. Zhukovsky, F. Dostoevsky to V. Ro-zanov and S. Bulgakov. In the new conditions of the continuation of steel reflections V. Grossman and V. Shalamova where the tragic experience of war and repression of the twentieth century faced with forms ekphrasis "Sistine Madonna" develop national culture. Direct search party paintings of the Dresden Gallery in May 1945 L. Rabinovich (pen name L. Volynsky) after the exhibition in the Pushkin Museum was able to publicize his story in the novel "Seven Days" (1956). V. Grossman in his essay "The Sistine Madonna" (1955) sees a work within the tradition of Raphael, scheduled F. Dostoevsky, as the experience of sacrifice and suffering, enduring question in the field of ethical issues. Rethink their perception of Raphael and his own military experience, Grossman commensurate with the image of the victims of Nazi concentration camps, as well as victims of Soviet history - collectivization and political repressions. V. Shalamov, whose fate was marked by the tragic experience of Stalin's camps, despite the prejudice to the prevailing narrative traditions, and to his own surprise, was deeply shaken by the meeting with the "Sistine Madonna". The visual experience of the writer enters into a dialogue with the perception of the painting by V. Zhukovsky as a unique work of art, the essence of which can not be reproducing, and on the level of its symbolic perception. At the same time the experience of V. Sha-lamov is the answer to the question of T. Adorno about the possible existence of humanitarian action "after Auschwitz".
Keywords
cultural heritage,
painting discourse,
V. Grossman,
V. Shalamov,
L. Volynsky,
Dresden Old Masters Picture Gallery,
"Sistine Madonna",
RaphaelAuthors
Balash Alexandra N. | Saint-Petersburg State Institute of Culture | alexandrabalash@gmail.com |
Всего: 1
References
Аверинцев С.С. «Цветики милые братца Франциска»: итальянский католицизм - русскими глазами // Православная община. 1997. № 38. С. 97-105 [Электронный ресурс]. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Literat/aver/cvet_mil.php (дата обращения: 25.05.2015).
Колпакова Г.С. Искусство Древней Руси: Домонгольский период. СПб. : Азбука -классика, 2007. 600 c.
Хайдеггер М. О «Сикстинской Мадонне» // Хайдеггер М. Исток художественного творения: Избранные работы разных лет. М., 2008. С. 419-421.
Колпакова Г.С. Искусство Византии: Ранний и средний периоды. СПб. : Азбука-классика, 2005. 528 c.
Гращенков В.Н. Об искусстве Рафаэля // Рафаэль и его время. М., 1986. С. 7-45.
Жуковский В.А. Рафаэлева «Мадонна» // Жуковский В.А. Эстетика и критика. М., 1985. С. 307-311.
Шаламов В.Т. Переписка с Н.А. Кастальской [Электронный ресурс]. URL: http://shalamov.ru/library/24/5.html (датаобращения: 25.05.2015).
Достоевский Ф.М. Зимние заметки о летних впечатлениях // Достоевский Ф.М. Дядюшкин сон; Село Степанчиково и его обитатели; Скверный анекдот; Зимние заметки о летних впечатлениях. Л., 1982. С. 372-454.
Шаламов В.Т. переписка с А.З. Добровольским [Электронный ресурс]. URL: http://shalamov.ru/library/24/3.html (дата обращения: 25.05.2015).
Достоевский Ф.М. Собрание сочинений : в 9 т. М. : Астрель, ACT, 2004. Т. 3 : Преступление и наказание. 716 c.
Гроссман B.C. Сикстинская мадонна // Гроссман B.C. Несколько печальных дней. М., 1989. C. 394-402.
Костюкович Е. Цвингер : роман. М. : ACT-CORPUS, 2014. 752 c.
Токарев Д.В. Дескриптивный и нарратвный аспекты экфрасиса («Мертвый Христос» Гольбейна - Достоевского и «Сикстинская мадонна» Рафаэля - Жуковского) // «Невыразимо выразимое»: экфрасис и проблемы репрезентации визуального в художественном тексте, 2013. C. 44-60.
Аверинцев C.C. «Две встречи» о. Сергия Булгакова в историко-культурном контексте // С.Н. Булгаков: религиозно-философский путь. Междунар. науч. конференция, посвященная 130-летию со дня рождения. М., 2003 [Электронный ресурс]. URL: http://www.rp-net.ru/book/articles/materialy/bulgakov/averincev.php (дата обращения: 25.05.2015).
Данилова И.Е. Картины итальянских мастеров в Дрезденской галерее в оценке русских писателей и художников XIX века // Данилова И.Е. Искусство Средних веков и Возрождения. М., 1984. С. 227-256.
Мирошкин А. Спасенный Рафаэль: В ГМИИ им. Пушкина вспоминают выставку картин Дрезденской галереи 1955 года // Московская перспктива. 11 мая 2015. [Электронный ресурс]. URL: http://www.mperspektiva.ru/topics/6422 (дата обращения: 25.05.2015).
Выставка картин Дрезденской галереи : каталог / сост. И. Антонова, А. Замятина. М. : ГМИИ, 1955. 128 с.
60 лет назад «Огонек» писал об уникальном событии: в Москве открылась выставка картин Дрезденской галереи // ь-Огонек-Коммерсанть. 2012. № 20 (5380) [Электронный ресурс]. URL: http://www.kommersant.ru/doc/2721409 (дата обращения: 25.05.2015).
Чегодаев А.Д. О трофейных ценностях // Чегодаев А.Д. Моя жизнь и люди, которых я знал: воспоминания. М., 2006. C. 159-161.
Волынский Л. Дрезденские тетради: (Главы из повести «Семь дней») // Волынский Л. Сквозь ночь. М., 2005. С. 217-318.