Self-reflection as the intention of composer's musicology | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2016. № 1(21).

Self-reflection as the intention of composer's musicology

This research is dedicated to Art and one of the aspects of musical science - composer's musicology. Many different problems of composer's musicology attract musicologists today. Concept composer musicology is actual in science and the arts. Composer Musicology is the polysemantic concept. The first structural and semantic position is composer musicology - a substructure of a musical science-critical activity, scientific branch of musicology. Composer is the main and sole agent of it. The second position is associated with the idea of composing musicology as extra-musical substructure of intellectual and artistic activity of the composer, which acts as a non-specific part of his legacy in the form of scientific papers and literary works. It is actualized the theme of self-reflection of the composer, which finds expression in verbal, introspective painted, discourse composer. The issue of self-reflection of the composer is vast, diverse and relevant as there is creativity, art and science. Word composer may exist in various forms. Purpose of the article - the explication of verbal forms of self-reflection of the composer-musicologist. We use scientific and analytical methodology, synthesizing the various approaches of the humanities. This is a new scientific approach to musicology. The concept of culture (M.M. Bakhtin), the theoretical position of composer musicology (N.S. Gulyanitsky, T.N. Naumenko); theory of reflection (N.I. Kuznetsova), the poetics of postmodernism (V.N. Kuritsyn). Space represents the composer's self-reflection system of verbal statements of different genre and structural content. For musicians who have chosen the double and sometimes even triple specialization are organically roles of composer, philosopher, art, music writer, critic, theorist, musicologist, teacher, scientist, which is subject to not only a musical perspective, but are close to modern mathematical theory of Synergetics, Computer techologies. This kind of information support of the author of his work. The system covers the genre structure, typical of musicology and related exclusively to the compositional strategies. This paper attempts to identify ways to study the composer's self-reflection as a tool for theoretical and aesthetic self-interpretation provided by a variety of verbal formulation of copyright materials.

Download file
Counter downloads: 315

Keywords

композиторское музыковедение, композитор, авторефлексия, жанровое содержание, composer's musicology, composer, autoreference, the genre maintenance

Authors

NameOrganizationE-mail
Chepelenko Ksenya O.Saratov State Medical University named after V.I. Razumovskyksenya_ch@list.ru
Всего: 1

References

Гуляницкая Н.С. Предисловие. О современной композиторской музыкологии // Слово композитора (по материалам второй половины XX века) : сб. тр. Вып. 145 / РАМ им. Гнесиных. М., 2001. С. 4-13.
Марков А. Музыка, выслушавшая себя. [Электронный ресурс]. URL: http://russ.ru/Mirovaya../Muzyka-vyslushavshaya-sebya (дата обращения: 07.04.2015).
Франтова Т.Н. Изучение научного наследия композиторов как актуальная задача современного музыкознания // Фундаментальные исследования. 2014. № 2 [Электронный ресурс]. URL: http://www.rae.ru/fs/?section=content&op=show_article&article_id= 10006016 (дата обращения: 10.04.2015).
Умнова И.Г. Поэтика Сергея Слонимского : автореф. дис.. д-ра искусствоведения. СПб., 2012. 41 с.
Гецелев Б.С. О композиторском музыковедении // Гецелев Б. Статьи. Портреты. Переводы. Публицистика. Материалы. Н. Новгород, 2005. С. 114-121.
Кузнецова Н.И. Научная рефлексия как объект историко-научного исследования [Электронный ресурс]. URL: http://psylib.ukrweb.net/books/refkult/txt04.htm (дата обращения: 16.06.2015).
Скоропанова И.С. «Двойное письмо» : рассказы Александра Жолковского // Русская постмодернистская литература : учеб. пособие. М. : Флинта : Наука, 1999. С. 482-510.
Северина И.М. Мартынов В.И. Концептуальный контекст / И.М. Северина, В.И. Мартынов [Электронный ресурс]. URL: http://www.vladimir-martynov.ru/news/articles-mainmenu-26/conceptualcontext (дата обращения: 06.05.2015).
Дубровская М.Ю. Формирование японской композиторской школы и творческая деятельность Ямады Косаку : дис.. д-ра искусствоведения. Новосибирск, 2005. 642 с. [Электронный ресурс]. URL: http://www.dslib.net/muz-iskusstvo/formirovanie-japonskoj-kompozitorskoj-shkoly-i-tvorcheskaja-dejatelnost-jamady-kosaku.html (дата обращения: 13.04.2015).
Хрущева Н. Музыка, выслушавшая себя. Горизонт сознания [Электронный ресурс]. URL: http://russ.ru/Mirovaya-povestka/Muzyka-vyslushavshaya-sebya (дата обращения: 16.06.2015).
Курицын В.Н. Русский литературный постмодернизм. М. : О.Г.И., 2000. 286 с.
Бахтын М.М. Работы 1920-х годов. Киев, 1994. 278 с.
Pacmeopoea Н.В. О концепции новой мелодики уральского композитора Владимира Кобекина // Вестн. Челяб. гос. ун-та. 2009. № 22 (160). С. 177-182.
Шульгин Д.И. «Годы неизвестности Альфреда Шнитке» [Электронный ресурс]. URL: http://www.mmv.ru/gootenberg/shnitke/intro.htm (дата обращения: 25.06.2015).
Науменко Т.Н. «Стиль времени»: о некоторых тенденциях современного музыковедения // Музыковедение к началу века. М., 2007. С. 28-37.
Лосева О.В. Об одном авторском анализе : Ханс Вернер Хенце. Тристан [Электронный ресурс]. URL: http://harmony.musigi-dunya.az/rus/reader.asp?txtid=472&s=1 (дата обращения: 25.06.2015).
 Self-reflection as the intention of composer's musicology | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2016. № 1(21).

Self-reflection as the intention of composer's musicology | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2016. № 1(21).

Download full-text version
Counter downloads: 2238