The composer's word as author's gesture | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2016. № 3 (23). DOI: 10.17223/22220836/23/16

The composer's word as author's gesture

Article is devoted to analysing the one of the less studied problems of a composer verbal discourse. Gesture is investigated by the historical and culturological branches - E.A. Bobrinskaya, A.V. Venkova, N.B. Mankovskaya, A.K. Bayburin, A.L. Toporkov, M. Yampolsky; the semiotics - A. Vezhbitskaya, E. V. Krasilnikov, G.E. Kreydlina, T.M. Nikolaev, D. Efron, art criticism - A.V. Arustamyan, A.Y. Brodetsky, O. Bulgakova, V.V. Zhadanov, Yu. Tsivyan. The attempt to adaptate theoretical postulates of a paralinguistic kinesika to musicology of composer tradition is carried out in this work, possibility of converting the semantics of physical, corporal gesture in the creative action that opene the semantic potential of the composer word about music is comprehended. The verbal strategy of the composer which is carried out in a foreshortening of the author's statement about itself can be interpreted as individual gesture, gesture of author's will, gesture of auto-presentation. Word creation of the composer is considered in two ways: as gesture of autopresentation and as communicative gesture. They are unseparable because demonstration of a personal position is always public action. The ambivalent nature of gesture is shown that the internal gesture representing the sphere of an author's intentionality becomes external, being broadcast outside. Making this or that creative, verbally expressed act gesture, the composer, thereby, consciously and purposefully shows himself to the world. "Statement-gesture" which performer is the composer, has a number of predicative characteristics, somehow: esthetic, verbal, intellectual, conceptual, communicative, philosophical, art and esthetic, semantic, ideological. The offered interpretation of metaphors "gesture", "gesture activity", expanding a zone verbal in composer practice, expresses ideas of author's activity and creative freedom, relevant to autopresenta-tional intension of composer strategy.

Download file
Counter downloads: 236

Keywords

вербальный ряд, автопрезентация, слово-жест, современный композитор, verbal number, autopresentation, a word-gesture, modern composer

Authors

NameOrganizationE-mail
Chepelenko Ksenya O.Saratov State Medical University named after V.I. Razumovskyksenya_ch@list.ru
Всего: 1

References

Флоренский П.А. Мысль и язык // Сочинения. Т. 2. У водоразделов мысли. М., 1990. С. 109-340.
Сокуроеа О.Б. Слово в истории русской культуры : автореф. дис.. д-ра культурологии СПб., 2014. [Электронный ресурс]. URL: http://dibase.ru/article/30012014_155749_ sokurova/4113 (датаобращения: 30.04.2015).
Глущенко Т.С. Национально-специфические компоненты кинесического общения китайской лингв оку льтурной общности в свете теории лакун на фоне англоамериканских и русских жестов : дис.. канд. филол. наук. Благовещенск, 2006. 62 с.
Большая советская энциклопедия. М., 1932. Т. 25. С. 306.
Лотман Ю.М. Декабрист в повседневной жизни: (Бытовое поведение как историко-психологическая категория) [Электронный ресурс]. URL: http://vivovoco.ibmh.msk. su/VV/PAPERS/LOTMAN/DECLOT.HTM (дата обращения: 20.05.2015).
Мартынов В.И. «Конец времени композиторов» / послесл. Т. Чередниченко. М. : Русский путь, 2002. 296 с.
Можейко М.А. Философский словарь [Электронный ресурс]. URL: http://netiquette.narod.ru/d/f2/p20042.html (дата обращения: 28.04.2015).
Милькое Д.Э. Русский литературный авангард:. Поэтика жеста. Символизм - футуризм - обэриу : дис.. канд. филол. наук. СПб., 2000. 102 с. [Электронный ресурс]. URL: http://faver.ucoz.ru/news/russkij_literaturnyj_avangard_poehtika_zhesta_si/2013-01-31-113 (дата обращения: 08.04.2015).
Арустамян А.В. Жест в культуре и искусстве: Междисциплинарный анализ : дис.. канд. искусствоведения. СПб., 1999. С. 226.
Мерло-Понти М. Феноменология восприятия. СПб. : Ювента, 1999. 605 с.
Маркое А.В. Язык авангарда на периферии Европы // Факультет истории искусств РГГУ. Электронный журнал. 2013 № 10 [Электронный ресурс]. URL: http://articult.rsuh.ru/binary/2629739_15.1382915425.98571.pdf (датаобращения: 17.06.2015).
Катунян М. Владимир Мартынов : поиски новой ситуации [Электронный ресурс]. URL: http://knmau.com.ua/naukoviy_visnik/080/pdf/11.pdf (дата обращения: 21.05.2015).
Шемякина Е.В. Социальный смысл жеста : философский анализ : дис.. канд. филос. наук. СПб., 2014. 155 с. URL: http://spbu.ru/disser2/disser/Shemyakina_diss.pdf (датаобращения: 22.03.2015).
Карасик И.Н. Манифест в культуре русского авангарда // Поэзия и живопись : сб. трудов памяти Н.И. Харджиева. М., 2000. С. 130.
Арт-азбука. Художественный жест [Электронный ресурс]. URL: az-buka.gif.ru>alfabet/h/hud-zhest (дата обращения: 20.05.2015).
Вавилов А.В. Жесты современной философии : опыт психоанализа [Электронный ресурс]. URL: http://teoria-practica.ru/rus/files/arhiv_zhurnala/2014/5/filosofiya/vavilov.pdf (дата обращения: 13.06.2015).
Маньковская Н.Б. Жест и жестуальность как художественно-эстетические феномены / Феномен артистизма в современном искусстве / отв. ред. О.А. Кривцун. М., 2008.
Буров A.M. Жест художника как фигура социального символизма // Феномен артистизма в современном искусстве / отв. ред. О.А. Кривцун. М., 2008. 519 c.
Поляковский В. Логос и Жест : классические объекты // Логос и жест. Журнал «РЕЦ». 2008. № 52 [Электронный ресурс]. URL: http://polutona.ru/rets/rets52.pdf (дата обращения: 08.04.2015).
Boulez P. Lejons de musique (Points de repere, III). Paris : Christian Bourgois, 2005.
Умнова И.Г. Литературное творчество Сергея Слонимского. Кемерово : КемГУКИ, 2010. 188 с.
Умнова И.Г. Традиции взаимодействия музыки и слова в поэтике композитора Сергея Слонимского // Искусство и искусствоведение: теория и опыт. Искусство регионов / отв. ред. Н. Л. Прокопова. Кемерово, 2012. Вып. 10. С. 99-116.
Умнова И.Г. С.М. Слонимский: Литература о жизни и творчестве. М. : ФГОУ ВПО МСХА им. К.А. Тимирязева, 2005. 210 с.
Умнова И.Г. О Сергее Слонимском - композиторе и музыкальном писателе // Музыкальная академия. 2007. № 3. С. 16-22.
Чепеленко КО. Апология авторологии в перспективе музыковедения // Вестн. Кем. гос ун-та культуры и искусств. 2015. № 33 (2). С. 98-106.
Кубрак Т.А. Интенция самопрезентации субъекта в вербальной коммуникации : авто-реф. дис.. канд. психол. наук. М., 2009. 194 с.
Касаткина Т.А. О творящей природе слова: Онтологичность слова в творчестве Ф.М. Достоевского как основа «реализма в высшем смысле». М.: ИМЛИ им. A.M. Горького РАН, 2004. 480 с.
 The composer's word as author's gesture | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2016. № 3 (23). DOI: 10.17223/22220836/23/16

The composer's word as author's gesture | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2016. № 3 (23). DOI: 10.17223/22220836/23/16

Download full-text version
Counter downloads: 2061