Drama of theatrealised form «performance» in the context of the main aspects of postmodernism | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2016. № 4(24). DOI: 10.17223/22220836/24/3

Drama of theatrealised form «performance» in the context of the main aspects of postmodernism

In the transition from the sphere of art to the field of theatrical forms performance has kept many of its particular qualities: physicality, interdisciplinarity, the dominance of the visual images, the synthesis of the arts, the operation on the border of real and artistic, spontaneity, variability, complicity audience, - inherited at the same time signs of major aspects of postmodernism of plurality, rhizome, intertextuality. Investigating the transformation in the drama of theatrealised form «performance» the author draws the following conclusions. Such elements as the composition and the conflict become blurred in the drama of performance. The main reference points of dramatic developments are: artistic and aesthetic concept - the image of the event, the specific performance goal - the creation of a certain atmosphere, characteristic of the characters and the process of their interaction with the audience, the final. Availability and fixing all of these structural elements are not necessary. Plurality, rhizome, intertextuality, spontaneity contribute to the set of parallel, separately developing plots based on the interaction with the audience; a variety of ways to develop these subjects; nonlinear perception of dramatic concept; reduce the level of scripting compared to theatrealised theatrical forms; expressed in the fragmentation, the heterogeneity of drama performances, her propensity to borrow, «collage» principle works.

Download file
Counter downloads: 210

Keywords

сфера театрализованных форм, постмодернизм, перформанс, драматургия, сценарность, theatrealised form, drama of theatrealised forms, performance, postmodern

Authors

NameOrganizationE-mail
Bubenkova Maria V.Chelyabinsk State Institute of CultureMasha-aissur@yandex.ru
Всего: 1

References

Кривцова Ю.В. Перформанс в пространстве современной культуры : дне.. канд. искусствоведения. Ярославль, 2006. 189 с.
Леман Х.-Т. Постдраматический театр. М. : Изд. программа Фонда развития искусства драматического театра режиссера и педагога Анатолия Васильева. 2013. 311 с.
Голдберг Р. Искусство перформанса: От футуризма до наших дней. М. : ООО «Ад Маргинем Пресс», 2014. 320 с.
Липоеецкий М. Перформансы насилия : литературные и театральные эксперименты «Новой драмы» / М. Липовецкий, Б. Боймерс. М.: Новое литературное обозрение. 2012. 376 с.
Матушка Медоуз о законах улицы и том, как важно «быстро соображать» [Электронный ресурс] // Альманах «Двери». 2013. № 3 (9). С. 27-37. URL: https:// is-suu.com/dverifest/docs/almanah_dveri_09_63mb (дата обращения: 14.03.2016).
Шуеакоеич М. Искусство перформанса и новые теории искусства. Минск : ЗЕРНЕ, 2013 [Электронный ресурс]. URL: http://ziernie-performa.net/blog/2013/09/29/lekciya-mishko-shuvakovicha-iskusstvo-performansa-i-novye-teorii-iskusstva/ (дата обращения: 07.03.2016).
Деррида Ж. О грамматологии. М. : Ad Marginem, 2000. 512 с.
Шипов Н.П. Сценарное мастерство. Челябинск : Челяб. гос. акад. культуры и искусств, 2004. 68 с.
Фишер-Лихте Э. Эстетика перформативности. М. : Изд-во Канон+, 2015. 376 с.
Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М. : Прогресс, 1994. 616 с.
 Drama of theatrealised form «performance» in the context of the main aspects of postmodernism | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2016. № 4(24). DOI: 10.17223/22220836/24/3

Drama of theatrealised form «performance» in the context of the main aspects of postmodernism | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2016. № 4(24). DOI: 10.17223/22220836/24/3