The Emotivny plan is a primary plot of the monoopera
The consciousness / the psychological world of a person is inclined to perceiving the surrounding reality by means of "projections", the images fixed somewhere. The art principle of psychological identification is based on "uniqueness" of consciousness of the person for his or her own inner world. The identification happens between the virtual consciousness (that of the character) and the perceiving consciousness (that of the addressee). The "projections" of the reality to an inner world act as a "common denominator" for both the only inner world of the character and the inner world of the addressee. As "projections" of the seen are identical - the inner worlds are completely involved in the process of identification (in real life distinction between positions concerning the same subject is based on the difference of "points of view" on the subject). There is an identification of psychological processes: psychological processes of the character, as well as images of the visible world to which they lead or from which proceed - "are initially set" in the literary text, so to say - in virtual reality; psychological processes of the addressee "complete" the virtual reality which is created in his imagination at the perception of intensions of the inner world of the character - up to the same images of the visible world which the literary text contains and, respectively, the inner world of the character does too. The principle of psychological identification is based on identity of images of the visible world in consciousnesses of the addressee and character and its topmost fullest embodiment is monoopera. The Emotivity functions in the monoopera as a paramount factor of psychological space of the character. The external phenomena and events forming directly readable plot of the work appear only as accompanying formations of primary semantic line - either an occasion, or a consequence of formation of these or those stages (stages) of primary line. Creating the emotive plan - primary plot of the monoopera - semantic and intra text characteristics of a concrete embodiment of a genre invariant come to compliance. Both the language layer of the monoopera, and the structural and dramaturgic organization of the text are involved in an embodiment of the emotive plan (semantic category). Everything, all the components of the genre appear in indissoluble unity which is only artificially is possible to divide for the research of the text. The unity mentioned above acts at all levels of primary plot of the monoopera, the emotive plan, at the levels of the emotive of the centers and each separate emotive (emotive spheres are more general and extra text, ideological and figurative categories).
Keywords
моноопера,
эмотивность,
психологическая идентификация,
персонаж,
monoopera,
emotivity,
psychological identification,
characterAuthors
Prikhodovskaya Ekaterina A. | Tomsk State University | prihkatja@mail.ru |
Всего: 1
References
Магун B.C. Об авторе этой книги (вступительная статья) // Веккер Л.М. Психика и реальность: единаятеорияпсихических процессов. М.: Смысл, 1998. 685 с.
Приходовская Е.А. Идентификация сознания персонажа и внутреннего мира слушателя в жанре монооперы // Таврический научный обозреватель. 2016. № 10 (15). Ч. I. С. 125-131.
Симонов П.В. Информационная теория эмоций // Психология эмоций / под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1993. С. 188-195.
Психология эмоций. Тексты. 2-е изд. / под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1993. 304 с.
James W. What is an emotion? // Mind. 1884. Vol. 9, № 34. P. 188-205 // Психология эмоций / под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1993. С. 86-98.
Krueger F. Das Wesen der Gefuhle. Entrourf eines systematischen. Theorie. 3-e & 4-e un-veranderte aufl. Leipzig, 1980. S. 2-37 // Психология эмоций / под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1993. С. 113-124.
Вундт В. Основы физиологической психологии: Об элементах душевной жизни. Интенсивность ощущения / пер. с нем. М. : URSS, 2010. 330 с.
Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского. М.: Сов. писатель, 1963. 362 с.
Лейбниц Г. Новые опыты о человеческом разумении // Лейбниц Г. Сочинения: в 4 т. Т. 2. М.: Мысль, 1983. 686 с.
Донченко Е.А. Фрактальная психология (Доглубинные основания индивидуальной и социетальной жизни). Киев: Знания, 2005. 323 с.
Леонтьев А.Н. Психология образа // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 1979. № 2. С. 12-13.
Веккер Л.М. Психика и реальность: единая теория психических процессов. М.: Смысл, 1998. 685 с.
Краткий толковый психолого-психиатрический словарь / под ред. К. Игишева. М., 2008.
Краткий психологический словарь / ред. Л.А. Карпенко, А.В. Петровский, М.Г. Яро-шевский. Ростов н/Д: Феникс, 1998. 512 с.
Шаховский В.И. «Эмоции с точки зрения лингвистики» // Музыка начинается там, где кончается слово. Астрахань; Москва, 1995. С. 30-33.
Исхакова 3.3. Эмотивный дейксис и его декодирование в семиосфере: дис.. д-ра филол. наук. Уфа, 2012. 414 с.
Воркачёв С.Г. Становление антропоцентрической парадигмы в языкознании // Филологические науки. 2001. № 1. С. 64-72.
МасловаВ.К. Лингвокультурология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Изд. центр «Академия», 2001. 208 с.
Кущева О.Ю. Антропоцентрическая парадигма в современной лингвистике // Вестник Адыгейского государственного университета. 2006. № 4. С. 155-156.
Volkelt J. Gewissheit und Wahrheit. Munchen: Beck, 1918. 134 p.
Vygotskiy L.S. Psikhologiya iskusstva. M.: Iskusstvo, 1986. 326 s.
Ortega-i-Gasset KH. Degumanizatsiya iskusstva // Ortega-i-Gasset KH. Estetika. Filosofiya kul'tury / vstup. St. G.M. Frindlera; Sost. V.Ye. Bagno. M.: Iskusstvo, 1991. S. 218-260oC.
Langer S. Oshchushcheniye i forma: novaya teoriya iskusstva. New York, 1953. 433 p.
Ионова C.B. Эмотивность текста как лингвистическая проблема: дис.. канд. искусствоведения. М., 2005. 205 с.
Волкова П.С. Эмотивность как средство интерпретации смысла художественного текста (на материале прозы Н.В. Гоголя и музыки Ю. Буцко, А. Холминова, Р. Щедрина): автореферат дис.. канд. филол. наук. Волгоград, 1997. 22 с.
Коляденко Н.П. Синестетичность музыкально-художественного сознания: на материале искусстваХХ века. Новосибирск : Новосиб. гос. консерватория, 2005. 392 с.
Шаховский В.И. Лингвистическая теория эмоций: М.: Гнозис, 2008. 416 с.
Приходовская Е.А. Встречные интенции языка : к вопросу творческих поисков и решений композитора // Теория и практика общественного развития. 2014. № 5. С. 144-147.
Приходовская Е.А. Камерно-вокальные и вокально-сценические произведения : творческая практика композитора : дис.. канд. искусствоведения. Новосибирск, 2010. 353 с.
Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования / И.Р. Гальперин. М.: Наука, 1981. 139 с.
Андреева Г.М. Зарубежная социальная психология XX столетия: Теоретические подходы: учеб. пособие для вузов / Г.М. Андреева, Н.Н. Богомолова, Л.А. Петровская. М. : Аспект Пресс, 2002. 287 с.
Бобровский В.П. Функциональные основы музыкальной формы : Исследование. 2-е изд., доп. М.: URSS, 2012. 338 с.
Григорьев С.С. О мелодике Римского-Корсакова. М.: Музгиз, 1961. 196 с.
Головаха Е.И. Психологическое время личности. Киев: Науковадумка, 1984. 210 с.
Приходовская Е.А. Специфика хронотопа в жанре оперы // European Social Science Journal. 2014. № 8 (т. 2). С. 205-211.
Чигарёва Е.И. О тематической драматургии в опере Моцарта «Дон-Жуан» // Вопросы оперной драматургии. М., 1975. С. 78-117.
Асафъев Б.В. Музыкальная форма как процесс. Кн. 1-я и 2-я. Л. : Музгиз, 1963. 379 с.
Приходовская Е.А. Оперная драматургия: учеб. пособие. СПб.: Лань; ПЛАНЕТА МУЗЫКИ, 2015. 80 с.
Приходовская Е.А. Система вокальных средств выразительности в музыкальной языковой семье // European Social Science Journal. 2014. № 9 (т. 1). С. 300-305.