Belonging to the world of fire work: artist on Ural plants in XVIII - the beginning of XXI century | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2017. № 27. DOI: 10.17223/22220836/27/18

Belonging to the world of fire work: artist on Ural plants in XVIII - the beginning of XXI century

Character of the Ural plant was giving birth through the personal context of artist: draftsman, directly connected with the production, master of decorative art, undertaking functions of graphic artist or invited artist with the certain program. In the Urals an artist appears due to the appearance of plants and mountain schools at them. Education in similar establishments was limited to drawing bases. Graduating students usually executed drawing work in plant offices, drew charts and plans, devices of mechanisms and sequence of technological process. Similar work required the special rational constitution of mind and pedantic knowledge of device of the plant world. Heathen expressiveness, that is connected with strictness of draft , clarity of mechanics and tension of plant process, surprisingly will find a reflection in the Ural decoratively-applied art. In the first half of XIX century V.V. Raev, P.P. Vedenetsky, P.F. Hudoyarov and other begin to be interested in industrial characters ,plant action and the effects of illumination in hot workshops. In 1860 - 1890 technical pictures with artistic insertions and picturesque linens on documentary basis change illustrations of artistic texts. The selection of models for concrete popular plots with clear social problems will become the basic task of new generation of artists. The social cataclysms of XX century destroyed the ancient plant order and the original artistic layer and industrial art that were collected by decades. The set of stereotypes, poster characters appears in a soviet period. Most artists were limited to them. In the second half of XX century the painters (I.I. Simonov, A.V. Panteleev, M.Sh. Brusilovsky and other) changed poster aesthetics of social realism on industrial fantasy, symbolic or decorative compositions. At the beginning of XXI century the character of Ural plant will become interesting to masters of modern actual art. The way to the industrial theme and choice of artistic methods straightly depended on demonstration of master his belonging to the plant world, sometimes unusually native but sometimes strange. This world appears on pictures of XVIII - XX centuries as clear and rational or as mysterious and gloomy, it symbolizes scientific and technical progress or, opposite, sickly break of humanity with nature. There is a feeling of certain connection: artists of different epochs and different professional level, became one command, the creators of mythology of mining and metallurgical Ural that defined the Ural identity.

Download file
Counter downloads: 194

Keywords

изобразительное искусство Урала XVIII-XX вв, индустриальная тема в русском искусстве, символика производственного процесса, the Fine art of the Ural in XVIII-XX centuries, industrial theme in the Russian art, symbolics of productive process

Authors

NameOrganizationE-mail
Alexeev Eugene P.Ural Federal UniversityEv-alex@yandex.ru
Всего: 1

References

Немирович-Данченко В.И. Кама и Урал (очерки и впечатления). СПб., 1890. 750 с.
Павловский Б.В. Декоративно-прикладное искусство промышленного Урала. М.: Искусство, 1975. 132 с.
Швабауэр Н. Типология фантастических персонажей в фольклоре горнорабочих Западной Европы и России // Бажовская энциклопедия / ред.-сост. В.В. Блажес, М.А. Литовская. Екатеринбург, 2007. С. 370.
Геннин В. де. Описание Уральских и Сибирских заводов, 1735 / авт. предисл. М.А. Павлов. М.: Гос. изд. «История заводов», 1937. 664 с.
Корепанов Н. «Что прилично к гистории и достойно памяти.» // Абрисы В. Де Геннина. Чертежи и планы уральских и сибирских заводов XVIII века. Екатеринбург: Артефакт, 2015. С. 12-30.
Антропов Д.Н. Образ горнозаводского Урала XVIII в. в иллюстрациях «Описания Уральских и Сибирских заводов» Г.В. де Геннина // Изв. Урал. гос. ун-та. Сер. 2. Гуманит. науки. 2013. № 120. С. 86-97.
Алексеев Е.П. История трудолюбивых путти. Иван Бушуев. Сабля со сценами производства оружия // Во славу российского оружия : сб. науч.-практ. конф. Златоуст, 2010. С. 99105.
Металлисты Урала накануне и в период революции 1905 года : сб док. / сост. А. Баранов, В. Мутных. Свердловск, 1926. 219 с.
Ильина Е. Картины жизни горного царства: Будни и праздники Нижнего Тагила в произведениях художников первой половины XIX века / Е. Ильина, Е. Устинова // Образ Урала в изобразительном искусстве. Екатеринбург, 2008. С. 85-98.
Дилез Ж. Кино. М. : Ад Маргинем, 2004. 624 с.
Круглова Т. Саморепрезентация уральской индустриальное™: от марксизма до мифологии // 1-я Уральская индустриальная биеннале современного искусства: Специальные проекты. Екатеринбург, 2010. С. 58-67.
Эфрос A.M. Н. Куприянов и его «Дневники» // Мастера разных эпох. Избранные историко-художественные и критические статьи. М., 1979. С. 278-296.
Павловский Б.В. Игорь Симонов. Л. : Художник РСФСР, 1963. 37 с.
Балашова И.Б. Индустриальная тема в творчестве Александра Пантелеева. Вологда: Арника, 2010. 144 с.
Пантелеев А. Заслуженный художник РСФСР. Живопись. Графика: каталог выставки. М., 1983. 72 с.
Каменский А.А. Романтический монтаж. М. : Сов. художник, 1989. 336 с.
Прудникова А.Ю. Специальные проекты. // 1-я Уральская индустриальная биеннале современного искусства. Специальные проекты. Екатеринбург : Государственный центр современного искусства, 2010. С. 124-129.
Гройс Б. Маркс после Дюшана, или Два тела художника // 1-я Уральская индустриальная биеннале современного искусства. Ударники мобильных образов: Основной проект. Екатеринбург, 2010. С. 40-58.
 Belonging to the world of fire work: artist on Ural plants in XVIII - the beginning of XXI century | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2017. № 27. DOI: 10.17223/22220836/27/18

Belonging to the world of fire work: artist on Ural plants in XVIII - the beginning of XXI century | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2017. № 27. DOI: 10.17223/22220836/27/18

Download full-text version
Counter downloads: 3456