To the question of definition of the concept of «cultural tourism» and its classification at the present stage of tourism development
The article considers the definition of the concept of "cultural tourism" at the present stage of tourism development. Examples of a wide variety of definitions of the concept of "cultural tourism" are given in both domestic and foreign science. Various approaches to the classification of "cultural tourism" are considered: according to its objects, for the purpose of visiting a cultural tourist, according to the criteria of the cultural tourist's activity. Own classification of cultural tourism is offered. It offers a number of criteria that fully reflect the breadth and multifaceted nature of this concept. Thus, taking as a basis several criteria of this classification, the article more fully reflects the essence and scope of such a concept as cultural tourism. In addition, the issues on the periodization of the development of the tourism sector are also covered, which deepens the consideration of the definition of "cultural tourism".
Keywords
культурный туризм,
классификация,
виды культурного туризма,
культурное наследие,
историческая память,
туристический брендинг,
cultural tourism,
classification,
types of cultural tourism,
cultural heritage,
historical memory,
tourism brandingAuthors
Khariton Viktotia V. | Grodno State University n.a. Y. Kupaly | vvhariton@mail.ru |
Всего: 1
References
American Marketing Association [Электронный ресурс]. URL: http://www.ama.org https://www.wto.org/ (дата обращения: 11.06.2016).
Квартальный В.А. Туристика. М. : Сов. спорт, 2001. 288 с.
Черненко В.А. Развитие культурно-познавательного туризма в Северо-Западном федеральном округе Российской Федерации / В.А. Черненко, Т.Ю. Колпащикова. СПб. : Изд-во СПбГУСЭ, 2012. 210 с.
Красная С.А. Культурный туризм (просветительская сущность и факторы развития) : автореф. дис.. канд. культурологии. М., 2006. 26 с.
Горбунова М.Ю. Организационные основания культурного туризма // Проблемы и перспективы развития культурного туризма Саратовской области. Саратов, 2015. С. 12-15.
Драгичевич-Шешич М. Культура: менеджмент, анимация, маркетинг / М. Драгичевич-Шешич, Б. Стойкович. Новосибирск, 2012. 435 с.
Мошняга Е.В. Концептуальное пространство межкультурной коммуникации в туризме // Вестн. Моск. гос. ун-та. Сер. 18: Социология и политология. 2008. № 4. С. 5-19.
Лойко О.Т. Туризм и гостиничное хозяйство. Томск: Изд-во Том. политехи. ун-та, 2007. 152 с.
Рикер П. Память, история, забвение. М.: Изд-во гуманит. лит., 2014. 728 с.
Нора П. Всемирное торжество памяти // Неприкосновенный запас. 2015. № 2. С. 62-64.
Енджейчик И. Современный туристский бизнес: Стратегии в управлении фирмой. М.: Финансы и статистика, 2003. 342 с.
Боголюбов В.С. Экономика туризма / В.С. Боголюбов, В.П. Орловская. М.: Академия, 2011. 435 с.
James R. Gregory Leveraging the Corporate Brand. New York, 2013. 214 p.
Clifton R. The Future of Brands: twenty-five visions / R. Clifton, E. Maughan. London, 2000. 256 p.
Busch P.S. Houston M.J. Marketing Strategic Foundation. Homewood Free Press, 2011. 412 p.
Anholt S. Brand New Justice : How Branding Places and Products Can Help the Developing World/ S. Amholt. New York: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2014. 173 p.
Ширинкин П.С. Культурный туризм как метод развития территории // Вестн. Челяб. гос. акад. культуры и искусств. 2015. № 1. С. 62-68.
Терещук М.И. Политика туристического брендинга страны как инструмент реализации национальных интересов: опыт стран Центрально-Восточной Европы // Studia Humanitatis. 2015. № 2. С. 32-36.