Formation of the city logo in the context of symbolic content of the graphics | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 29. DOI: 10.17223/22220836/29/2

Formation of the city logo in the context of symbolic content of the graphics

The article deals with the classification of signs, the history of the development of the sign, the heraldic symbol and logo, the difference between the usual logo and the city logo. Logos of cities and territories (examples), use of natural motifs, use of cultural motifs, use of state motives, use of tourist motifs, use of font compositions, research on Yeniseisk. The logo is an index sign and is applicable to a particular application. A logo as an element of a marketing strategy can become, on the one hand, a part of a symbol, which means an image, on the other hand it can include an iconic component that, in its execution, is an image that is a generalization of the direction of activity. In fact, logos have “the same function as the emblems, national flags and emblems: they symbolize collective identity and purpose”. The difference between the logo of the territory and the commercial logo. The city's logo is a small-format text. The trade mark logo is the original word mark. Considering natural, cultural, state, tourist and font symbolic structures, it is possible to create a whole image that includes all the structures of the branded territory. Based on the studied materials on Yeniseysk, cultural, tourist, and natural approaches were identified. From cultural approaches, one can distinguish symbolic symbols such as fish, furs, shipbuilding, which are associated with craft, and with one of the leading cities in Russia, which is more perspective-oriented. Tourist part has two characteristics: first, as a historical, revealing the essence of Russian architecture, and secondly, the modern construction of reconstructed buildings, as well as modern museums. Natural sights are an integral part of Yeniseysk on the one hand, on the other hand this option is oriented to the future in the development of tourism.

Download file
Counter downloads: 246

Keywords

символ, знак, логотип, город, графическое изображение, Symbol, sign, logo, city, graphic image

Authors

NameOrganizationE-mail
Asankozhoeva Zhildiz M.Siberian Federal Universityzhika_9307@mail.ru
Bundova Ekarerina S.Siberian Federal Universityido-l@mail.ru
Zhorov Jury V.Siberian Federal Universitydiz-u@inbox.ru
Всего: 3

References

Динни К. Брендинг территорий: лучшие мировые практики / пер. с англ. В. Сечной. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013. С. 127-128.
GFK.comnation-brands-index-2016-reputation-drop // The Anholt-GFK Nation Brands Index (NBI) [Электронный ресурс]. URL: http://www.gfk.com/en-us/insights/press-release/toronto-drops-out-of-top-10-in-latest-city-brands-index-report/ (дата обращения: 10.02.2017).
Лейфа И.И., Третьякова Д.А. Использование логотипа как графического символа // Вестн. АГУ. Серия: Гуманитарные науки. 2015. № 68.
Пирс Ч.С. Избранные философские произведения / пер. с англ. К. Голубович, К. Чухрукидзе, Т. Дмитриева. М.: Логос, 2000.
Дайксель А., Брандмейер К., Глинтерник Э. Товарные знаки в Европе и в России: вопросы теории и истории. СПб.: Славия, 2002. 127 с.
Озмаден И.О. Возникновение и развитие логотипов // Вестн. Казан. гос. ун-та культуры и искусств. 2011. № 2.
Логотип [Электронный ресурс]. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/ (дата обращения: 20.12.2017).
Феличи Д. Типографика: шрифт, верстка, дизайн / пер. с англ. С.И. Пономаренко. СПб.: БХВ-Петербург, 2005. 496 с.
Лебедев Н. Типизация логоса в логотипе // Вестн. КГУ им. Н.А. Некрасова. 2013. № 1.
Эльбрюнн Б. Логотип / пер. с фр. С.Г. Божук. СПб.: Нева, 2003. (Школа бизнеса). 13 с.
Паттернот Ж. Разработка и создание логотипов и графических концепций / пер. с фр. Т.Л. Черноситова. Ростов н/Д: Феникс, 2008. (Мастер-класс). 9 с.
Papp-Vary A. The Anholt-GMI city brand hexagon and the saffron evropean city brand barometer: a compapative study // Regional and Business Studies. Kaposvar University, Faculty of Economic Science. 2011. С. 555-556.
Гайдин С.Т., Бурмакина Г.А. Влияние пароходства на развитие рыболовного и охотничьего промыслов в Енисейской губернии (1863-1917 годы) // Вестн. СФУ (Арктического). Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2016. № 3. С. 14-21.
Гевель К.В. Енисейский город мастеров и корабелов // Мир Евразии. 2013. № 3(22). С. 19-29.
Царев В.И., Можайцева Н.В. Градостроительная летопись Енисейска XVII-XX веков. Красноярск: КрасГАСА, 2005. С. 15-70.
Гевель Е.К., Майничева А.Ю., Мыглан В.С. Проблемы сохранения памятников деревянного зодчества г. Енисейска: роль междисциплинарных исследований // Баландинские чтения. 2016. Т. 11, № 1. С. 83-89.
 Formation of the city logo in the context of symbolic content of the graphics | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 29. DOI:  10.17223/22220836/29/2

Formation of the city logo in the context of symbolic content of the graphics | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 29. DOI: 10.17223/22220836/29/2

Download full-text version
Counter downloads: 2827