Artistic image and the problem of documentary in the works by Evgeniya Arbugaeva | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 29. DOI: 10.17223/22220836/29/11

Artistic image and the problem of documentary in the works by Evgeniya Arbugaeva

This article discusses the characteristics of photography in terms of technological progress and analyzes the crisis of the document involving visual works by Evgenia Arbugaeva, photographer who explores the Arctic. “Tiksi” picture series is analyzed as a sign system as one of successful experience of social practices and creation of photographic reality, as well as in capacity of intercultural communication way. In substance, we have to deal with a new scheme cultural practices. On the one hand, photographic works under creative industries, which replicated and standardized on sense of modern “inhabitant” of media area. On the other hand, it is an exclusive piece of art performing the individuality of artist. It’s see right to identify the contribution of each co-author of given article - J. Semenova for idea, collection and processing of materials; and S. Nikiforova for analyze of received data and writing. The works of modern authors testify to possibility and perspective of photographic art; changes in perception of visual text where the viewer not remains a passive observing Party, but it becomes a co-author and co-editor; and determine progress and destiny of artwork through other means and in other formats. The phenomenon of photography is the least studied area of visual anthropology and cultural studies, at the same time it is the most variable and technically dependent component of visual culture. Together with the development of society, in which everyone is a producer and a consumer of images, photography undergoes a transition from reliable evidence of the reality to cultural practices of the new order. In addition to documenting functions, it takes all the features and functions of contemporary art works, enters into creative industries, allowing photographs to reflect on a new identity and look for new methods in practice.

Download file
Counter downloads: 208

Keywords

фотографическая реальность, кризис документа, современное искусство, магический реализм, дискурсивная интерпретация, photographic reality, crisis of the document, modern art, magic realism, diskursivny interpretation

Authors

NameOrganizationE-mail
Nikiforova Sargylana V.North-Eastern Federal University in Yakutsknsv2107@mail.ru
Semenova Djuliana I.North-Eastern Federal University in Yakutskfroouv@gmail.com
Всего: 2

References

Сонтаг С. О фотографии. М.: Ad Marginem, 2013. 272 с.
Базен А. Что такое кино? М.: Искусство, 1972. 384 с.
Руйе А. Фотография: между документалистикой и современным искусством. СПб.: Клаудберри, 2014. 699 с.
Руйе А. Снятие отпечатков. Фотография: история и практика. Интервью Фаншет Фредерик с А. Руйо 25 июля 2012 г. URL: http:// www.photographer.ru/cult/theory (дата обращения: 7.11.2016).
Baudrillard J. Illusion, desillusion esthetiques. Sens et Tonka, 1997. 189 p.
Mithcell W.J. The Reconfigured Eye: Visual Truth in the Post-Photographic Era. The MIT Press, 1992. 273 р.
Барт Р. Смерть автора // Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М., 1989. С. 376-389.
Петровская Е. Антифотография. М.: Три квадрата, 2003. 112 с.
Митчелл У.Дж.Т. Чего на самом деле хотят картинки? 2015. № 94. URL: //moscowart-magazine.com (дата обращения: 05.12.2016).
Семенова Д.И., Никифорова С.В. Проблема документальности в работах Евгении Арбугаевой // Научный диалог: Филология. Культурология. Искусствоведение: сборник научных трудов по материалам международной научно-практической конференции, 26 октября 2016 г. М., 2017. С. 10-15.
Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог, роман // Французская семиотика: от структурализма к постструктурализму / пер. Г.К. Косикова. М.: Прогресс, 2000. С. 427-457.
Мерш Д. Мета / Диа. Два различных подхода к медиальному // Антология медиафилософии / ред.-сост. В.В. Савчук. СПб., 2013. С. 204-218.
Хайдеггер М. Поворот // Время и бытие. Статьи и выступления. М., 1993.
Савчук В.В. Медиафилософия. Приступ реальности. СПб.: Изд-во РХГА, 2013. 352 с.
Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования. М.: Логос, 2007. 168 с.
Серио П. Анализ дискурса во Французской школе (дискурс и интердискурс) // Семиотика: антология / сост. Ю.С. Степанов. М.: Академический проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2001. С. 549-562.
Кампер Д. Взгляд и насилие, будущее очевидности // За философию фотографии. СПб., 2008. С. 102-108.
Киттлер Ф. Оптические медиа: Берлинские лекции 1999 г. / пер. с нем. О. Никифорова и Б. Скуратова. М.: Логос; Гнозис, 2009. 272 с.
Флюссер В. За философию фотографии. СПб.: Изд-во СПб. ун-та, 2008. 148 с.
Беньямин В. Краткая история фотографии // Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. М., 1996. С. 66-91.
 Artistic image and the problem of documentary in the works by Evgeniya Arbugaeva | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 29. DOI:  10.17223/22220836/29/11

Artistic image and the problem of documentary in the works by Evgeniya Arbugaeva | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 29. DOI: 10.17223/22220836/29/11

Download full-text version
Counter downloads: 2827