To the question of the regional eastern Europe as a touristic region at the end of the XX - the beginning of the XXI century
Currently, tourism is one of the largest industries in the world. The tourism industry is very competitive, and tour operators are under increasing pressure. In connection with this trend, close attention is paid to a variety of areas of tourist flows, including in Eastern Europe. This article is devoted to the generalization of the experience of tourism in the Eastern European region at the present stage of the development of society. The article explores the issues of regionalization of Europe, the specifics of tourism development in the countries of the tourist region of Eastern Europe, as well as the problems of tourism development in this region in the late 20th and early 21st centuries. The article highlights the problem of regionalization of Europe, which today is controversial. Classification of tourist zones of the world, proposed by the WTO, has become very popular. Also in the article are classifications - the system of tourist zoning, proposed by researchers D.D. Dmitrievsky, A.G. Manakov. Among other things, the article examines approaches to the regionalization of the Republic of Belarus, relying on the cultural and geographical division of the world. The analysis shows the prospects for tourism business in Eastern Europe. The Republic of Belarus, as one of the countries of this region, has undoubted tourist potential.
Keywords
Восточная Европа,
туристский регион,
районирование,
культурноисторический подход,
tourism,
Eastern Europe,
tourist region,
cultural and historical approachAuthors
Khariton Viktotia V. | Grodno State University n.a. Y. Kupaly | vvhariton@mail.ru |
Всего: 1
References
World Trade Organization [Электронный ресурс]. URL: https://www.wto.org. (дата обращения: 16.11.2016).
Дмитриевский Ю.Д. Туристские районы мира. Смоленск: СГУ, 2000. 224 с.
Герасимов А. С. Подходы к исследованию региональной идентичности в отечественной науке // Вестник Псковского государственного университета. Естественные и физико-математические науки. 2013. Вып. 3. С. 57-63.
Иванова Л.В. Историко-культурный ландшафт: концептуальные подходы, проблемы сохранения и перспективы изучения // Вестник Тюменского государственного университета. Социально-экономические и правовые исследования. 2009. № 7. С. 98-100.
Калуцков В.Н. Схематизация культурного ландшафта // Культурный ландшафт: Теоретические и региональные исследования / отв. ред. В.Н. Калуцков, Т.М. Красовская. М.: Изд-во Московского ун-та, 2013. 172 с.
Андреев А.А. Опыт культурно-ландшафтного районирования России // Псковский регионол. журнал. 2012. № 13. С. 12-25.
Заруцкий С.А. Рекреационные ресурсы культурно-ландшафтных микрорайонов Барановичского административного района Брестской области / С.А. Заруцкий, А.В. Грибко // Мониторинг окружающей среды: сб. материалов II Международной науч.-практ. конф., Брест, 2527 сентября 2013 г.: в 2 ч. / Брест. гос. ун-т им. А.С. Пушкина; редкол: И.В. Абрамова. Брест: БрГУ, 2013. С. 35-37.
Исаченко А.Г. Принципы историко-географического районирования (на примере Северо-Запада Европейской России) // Известия Русского географического общества. 2013. Т. 145, вып. 1. С. 3-20.
Стрелецкий В.Н. Культурный регионализм: сущность понятия, проблемы изучения и система индикаторов // Псковский регионол. журнал. 2012. № 14. С. 9-21.
Манаков А.Г. Туристские районы мира. География культурного наследия. Псков: ПГПУ, 2011. 320 с.
Бусько В.Н. Они были первыми академиками-экономистами Беларуси / под ред. П.Г. Никитенко. Минск: Право и экономика, 2001. 72 с.
Шарухо И.Н. Проблемы культурно-географического районирования мира // Магшеусю мерыдыян. 2013. № 1-2 (20-21). Т. 13, вып. 1-2. С. 73-79.
Никогосян А.П. Экономические аспекты въездного туризма в страны Восточной Европы: автореф. дис.. канд. экон. наук. СПб., 2000. 26 с.
Набедрик В.А. География лечебного туризма в Европе: Модели развития и трансформационные процессы: автореф. дис.. канд. геогр. наук. М., 2005. 24 с.
Hall D. Branding and national identity: the case of Central and Eastern Europe // Destination Branding: Creating the Unique Destination Proposition / ed. by Nigel Morgan, Annette Pritchard, Roger Pride. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2014. P. 111-127.
Шувалова О.В., Ардашева В.Н. Особенности современного туризма в странах Восточной Европы // Сборники конференций НИЦ «Социосфера». 2013. № 4. С. 54-59.
Национальный статистический комитет Республики Беларусь [Электронный ресурс]. URL: http://www.belstat.gov.by (дата обращения: 22.10.2016).