Cultural and educational activities of the Children's Museum Center of the Omsk State Historical and Local Lore Museum as a structural element in the formation of personal competencies of students
An important condition for improving the quality of education today is the introduction of a competence approach. Acquisition of vital competences forms the ability of the individual to respond quickly to the needs of the time. The museum along with the school is the socio-cultural institution and educational resource, which directly contributes to the achievement of these competences. The main tool of modern museums in this direction is cultural and educational activity, the theoretical basis of which is the principles of museum pedagogy. In the development of museum business in recent years, there has been a trend to introduce new domestic models of museum structures - the Children's Museum Centers, which have the goal of ensuring the interaction of the education and cultural sectors. The history of the existence of the Children's Museum Center at the Omsk State Museum of History and Ethnography began in November 2001. The main goal of the implemented project was a pedagogical experiment to develop the motivation of the individual to engage in creativity, deepen the spiritual, patriotic sphere of the child through the varied forms of teaching, research, and local lore. The article reveals the forms of cultural and educational activities of the Children's Museum Center that emerged and existed throughout the whole period of its activity from the point of view of their consideration as an interconnected system that comprehensively influences the formation of the students' personal competencies. The article highlights the stages of the development of the center on the basis of the criterion “structural changes and expansion of the content of activities”. The author comes to the conclusion that the Children's Museum Center of the OGIK of the museum has built its work with students on the basis of the system-activity approach, offering a variety of mutually complementary forms of cultural and educational activity. Such forms of work aimed at the integration of education and culture, as well as the maximum use of the cultural environment of the museum for educational and educational purposes, undoubtedly proved their worth. They have a great pedagogical potential: the ability to effectively influence the formation of patriotism, morality, multicultural consciousness, the education of a person capable of self-education and self-development, respectful attitude to the historical, cultural and natural heritage. In practice, the center became an institution for additional development of extracurricular education, which gave the right of free choice of the students the types and content of activities. The Center conducted fruitful co-operation with various educational institutions of the city, which contributed to the mutual enrichment and the emergence of new museum and educational programs. To date, the Children's Museum Center is a visiting card of the OGIK museum, implementing its numerous programs and occupying a special position in its structure.
Keywords
Детский музейный центр,
Омский государственный историкокраеведческий музей,
формы культурно-образовательной деятельности,
личностные компетенции,
музейная педагогика,
Children's Museum Center,
Omsk State Historical and Local Lore Museum,
the forms of cultural and educational activities,
personal competence,
museum pedagogyAuthors
| Somova Yuliya A. | Omsk State University n. a. of F.M. Dostoevsky | Julie-Markina@rambler.ru |
| Patrusheva Gallina M. | Omsk State University n. a. of F.M. Dostoevsky | gmp-04@rambler.ru |
Всего: 2
References
Распоряжение Правительства Российской Федерации от 29 мая 2015 г. № 996-р, г. Москва, «Стратегия развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года» [Электронный ресурс]. URL: // https://rg.ru/2015/06/08/vospitanie-dok.html (дата обращения: 20.06.2017).
Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования от 17 апреля 2012 г.
Юхневич М.Ю. Я поведу тебя в музей: учеб. пособие по музейной педагогике. М.: Российский институт культурологии, 2001.
Устав Детского музейного центра // Архив Детского музейного центра. Ф. 1. Д. 1. Л. 1.
Федосеева Н.А. О Детском музейном центре ОГИК музея // Омский краевед. 2003. № 1. С. 117-118.
Карелина Е.П., Сенникова Л.И. Городская детская интеллектуальная краеведческая игра «Знатоки краеведения»: из опыта проведения // Электронный век и музей. Омск, 2003. Ч. 2. С. 115-119.
Карелина Е.П., Сенникова Л.И. Знатоки краеведения соревнуются // Омский краевед. 2003. № 1. С. 119-125.
Урих И.В. Отдел музейной педагогики и краеведческая игра // Известия Омского государственного историко-краеведческого музея / сост. П.П. Вибе, Т.М. Назарцева; науч. ред. П.П. Вибе. Омск: ОГИК музей, 2002. № 9. С. 99-101.
Сороколетова Г.И. Молодежная конференция в ОГИК музее // Известия Омского государственного историко-краеведческого музея / сост. П.П. Вибе, Т.М. Назарцева; науч. ред. П.П. Вибе. Омск: ОГИК музей, 2002. № 9. С. 311-313.
Сороколетова Г.И. Четвертая областная молодежная научная краеведческая конференция «Омское Прииртышье: природа, история, культура» // Известия Омского государственного историко-краеведческого музея / сост. П.П. Вибе, Т.М. Назарцева; науч. ред. П.П. Вибе. Омск: ОГИК музей, 1999. № 7. С. 391-392.
Стецив И.В. Театрализованная экскурсия как форма работы с детьми младшего и среднего школьного возраста // Первые Ядринцевские чтения: материалы Всероссийской научнопрактической конференции, посвященной 170-летию со дня рождения Н.М. Ядринцева (Омск, 3031 окт. 2012 г.) / под ред. П.П. Вибе, Е.М. Бежан. Омск: ОГИК музей, 2012. С. 278-280.
Стецив И.В. Учимся, играем, соревнуемся, или «Знатоки краеведения 2008-2009» // Омский краевед. 2012. № 5. С. 151-155.
Маркина Ю. А. Виртуальная игра как одна из форм работы Детского музейного центра со школьниками и студенческой аудиторией // Первые Ядринцевские чтения: материалы Всероссийской научно-практической конференции, посвященной 170-летию со дня рождения Н.М. Ядринцева (Омск, 30-31 окт. 2012 г.) / под ред. П.П. Вибе, Е.М. Бежан. Омск: ОГИК музей, 2012. С. 251-253.
Маркина Ю.А. Интеллектуальная игра в Омском государственном историкокраеведческом музее как форма работы Детского музейного центра со школьниками и студентами // Известия Омского государственного историко-краеведческого музея / сост. П.П. Вибе, Т.М. Назарцева; науч. ред. П.П. Вибе. Омск: ОГИК музей, 2013. № 18. С. 280-288.
Омский государственный историко-краеведческий музей. Детский музейный центр [Электронный ресурс]. URL: // http://sibmuseum.ru/page/programs.html (дата обращения: 20.06.2017).
Программа областной молодежной научной краеведческой конференции «Омское Прииртышье: природа, история, культура».1996-2016. № I-XXI.
Сороколетова Г.И. Молодежная научная краеведческая конференция «Омское Прииртышье: природа, история, культура» // Ведомости Детского музейного центра. 2002. № 1.
Назарцева Т.М. Хроника музейной жизни 2000-2001 // Известия Омского государственного историко-краеведческого музея / сост. П.П. Вибе, Т.М. Назарцева; науч. ред. П.П. Вибе. Омск: ОГИК музей, 2002. № 9. С. 110-120.
Пояснительная записка к программам Детского музейного центра // Архив Детского музейного центра. Ф. 1. Д. 1. Л. 2.
Сорокин А.П., Наумов С.С. Детский музейный центр ОГИК музея - хранитель исторической памяти // Ведомости Детского музейного центра. 2012. № 7. С. 6-7.
Федосеева Н.А. Образовательные программы и проекты Детского музейного центра ОГИК музея в работе со старшеклассниками // Электронный век и музей. Омск, 2003. Ч. 2. С. 108-112.
Назарцева Т.М. Хроника музейной жизни 2002-2005 // Известия Омского государственного историко-краеведческого музея / сост. П.П. Вибе, Т.М. Назарцева; науч. ред. П.П. Вибе. Омск: ОГИК музей, 2006. № 12.
Маркина Ю.А. Творческие объединения Детского музейного центра как форма культурно-образовательной деятельности ОГИК музея // Известия Омского государственного историко-краеведческого музея / сост. П.П. Вибе, Т.М. Назарцева; науч. ред. П.П. Вибе. Омск: ОГИК музей, 2014. № 19.
И чувства добрые к России пробуждать // Сигнал. 2004. № 1-4.
Сбор экспонатов // Ведомости Детского музейного центра. 2002. № 1.
Краеведческая игра «Всей семьей в музей!» // Телесемь. 2004. 22-30 мая.
Омский государственный историко-краеведческий музей приглашает принять участие в краеведческой игре «Всей семьей в музей!» // Новое обозрение. 2004. № 19.
Омский государственный историко-краеведческий музей приглашает принять участие в краеведческой игре «Всей семьей в музей!» // Аргументы и факты. 2004. № 20.
Патрушева Г.М. Особенности подготовки и проведения музейных экскурсий на примере деятельности ОГИК музея // Сибирская деревня: история, современное состояние, перспективы развития: материалы X Международной научно-практической конференции, посвящённой 60-летию освоения целинных и залежных земель (Омск, 23-26 апр. 2014 г.). Омск, 2014. С. 346-349.
Маркина Ю.А. История и деятельность творческих объединений Детского музейного центра ОГИК музея // Вторые Ядринцевские чтения: материалы II Всероссийской научнопрактической конференции, посвященной 100-летию начала Первой мировой войны (Омск, 2930 окт. 2014 г.) / под ред. П.П. Вибе, Т.М. Назарцевой. Омск: ОГИК музей, 2014. С. 205-206.
Патрушева Г.М. Развитие форм досуговой деятельности в Омском государственном историко-краеведческом музее и музее изобразительных искусств им. М.А. Врубеля // Материалы Международной научной конференции (Кемерово, 10-12 нояб. 2011 г.). Кемерово, 2011. С. 205-206.