Mytholoogical image of sacrification in videogames | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 31. DOI: 10.17223/22220836/31/2

Mytholoogical image of sacrification in videogames

The topicality of studying the archaic myth elements, its figurativeness, archetypic nature, rituali-ty, and symbolism in modern culture is explained by the understanding of myth existence totality in culture and human psychic. Videogames are a significant phenomenon in modern culture that transforms traditional social practices, constructs new meanings and images, influences the formation of cultural identities along with representing ancient mythological knowledge. Videogames model multiple virtual worlds, immersing which a person sometimes identifies the image of reality with reality itself. Such identification is a peculiarity of mythological world perception. Disclosing mythological structures and virtual space fabric is a complicated but meaningful research problem. The purpose of this article is to identify the elements of archaic myth in videogames through the image of sacrification. The main results of the research: 1) we have revealed the peculiarities of myth creation in the modern period of cultural development that is represented by constructing various mythological structures and worlds, immersing a person in them; 2) we have shown how videogames, fantasy games in particular, use ancient images and symbols brining new meanings to them; 3) we have studied representations of sacrification in such videogames as God of War, Apotheon, Final Fantasy XV, Legacy of Kain, Hellblade: Senua's Sacrifices, Shadow of the Colossus, Heavenly Sword; 4) we have discovered that the mythological image of sacrification in the studied videogames is one of the driving foundations of the virtual narrative; 5) we have come to the conclusion that the researched videogames transmit the archaic mythological idea that sacrification of a god or a hero is a necessary condition of overcoming the eschatoligical crisis, maintaining the existing social and cultural order, and renovating the world. Transmitting the archaic semantics of sacrification as something good in cosmogonic, theogonic, sociocultural and personal sense is a common feature of the analyzed games. We have come to the conclusion that by adopting storylines, symbols and images of ancient mythological systems, reintegrating them and giving them new life in virtual worlds game designers bring archetypic mythological structures into action. Thus, in a videogame a player gets involved in hierophany without realizing it. He becomes a functional performer of the ancient rite of sacrification that has deep mythological, religious and philosophic meaning.

Download file
Counter downloads: 198

Keywords

миф, видеоигра, game studies, жертвоприношение, священное, myth, video game, game studies, sacrification, sacred

Authors

NameOrganizationE-mail
Galanina Ekaterina V.Tomsk Polytechnic University; Tomsk State Universitygalanina@tpu.ru
Baturin Daniil A.Tyumen Industrial Universitykvark@nextmail.ru
Всего: 2

References

Мелетинский Е.М. От мифа к литературе. М. : Изд. центр РГГУ, 2001. 168 с.
Барт Р. Мифологии. М. : Академический проект, 2008. 351 с.
Юнг К.Г. Душа и миф: шесть архетипов. Киев : Гос. библиотека Украины для юношества, 1996. 384 с.
Элиаде М. Аспекты мифа. М. : Академический проект, 2017. 235 с.
Батракова С.П. Искусство и миф : Из истории живописи ХХ века. М. : Наука, 2002. 215 с.
Ульяновский А.В. Мифодизайн: коммерческие и социальные мифы. СПб. : Питер, 2005. 544 с.
Галанина Е.В. Миф как реальность и реальность как миф : мифологические основания современной культуры. М.: Изд. дом Академии естествознания, 2013. 130 с.
Осаченко Ю.С. Миф, эпос, логос: архетипы имагинативного, нарративного и когнитивного разумения // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2015. № 2(30). С. 47-68.
Осаченко Ю.С. Многомерность опыта сознания: специфика философской тематизации мифа // Вестник Томского государственного университета. 2005. № 287. С. 57-60.
Кассирер Э. Философия символических форм. Т. 2 : Мифологическое мышление. М. ; СПб. : Университетская книга, 2002. 280 с.
Бирлайн Дж.Ф. Параллельная мифология. М. : Крон-пресс, 1997. 336 с.
Барышников П.Н. Мифология современности // Вестник Российского университета дружбы народов. 2006. № 1. С. 182-189.
Лосев А.Ф. Философия. Мифология. Культура. М. : Политиздат, 1991. 525 с.
Пятигорский А.М. Непрекращаемый разговор. СПб. : Азбука-классика, 2004. 432 с.
Bartle R. Virtual worlds: Why people play // Massively Multiplayer Game Development. 2005. 2 (2). Р. 3-18.
Geraci R.M. Virtually Sacred: Myth and Meaning in World of Warcraft and Second Life. New York : Oxford University Press, 2014. 348 p.
Тихонова С.В. Мифологические основания социального феномена компьютерной игры // Социальная политика и социология. 2009. № 1. С. 199-212.
Галанина Е.В., Салин А.С. Мифическое в виртуальных мирах видеоигр // Философия и культура. 2017. № 9. C. 76-88.
Жертвоприношение в архаике: атрибуция, назначение, цель : сб. науч. тр. семинара «Теория и методология архаики» / под ред. М.Ф. Альбедиль, Д.Г. Савинова. СПб. : МАЭ РАН, 2012. Вып. V. 180 с.
Мосс М. Социальные функции священного // Избранные произведения. СПб. : Евразия, 2000. 448 с.
Элиаде М. Священное и мирское. М. : Изд-во МГУ, 1994. 144 с.
Элиаде М. Космос и история. М. : Прогресс, 1987. 312 с.
Фрэзер Дж. Золотая ветвь. Исследование магии и религии. М. : Политиздат, 1980. 832 с.
Жирар Р. Насилие и священное. М. : Новое лит. обозрение, 2000. 400 с.
Элиаде М. История веры и религиозных идей: от Гаутамы Будды до триумфа христианства. М. : Академический проект, 2012. 675 с.
Бхагавад-Гита как она есть. Гл. 10, тексты 29, 34; Гл. 11, текст 32 [Электронный ресурс]. URL: http://www.vasudeva.ru/index.php?option=com_content&view=category&id=51&Itemid=161 (дата обращения: 09.03.2018).
Альтернативные концовки God of War III [Электронный ресурс]. URL: https://www.gametech.ru/news/12584/ (дата обращения: 09.03.2018).
Циркин Ю.Б. Карфаген и его культура. М.: Главная редакция восточной литературы изд-ва «Наука», 1986. 287 с.
Кайуа Р. Двойственность сакрального // Коллеж социологии 1937-1939 / сост. Д. Олье. СПб. : Наука, 2004. С. 237-262.
Арто А. Театр и его двойник : Манифесты. Драматургия. Лекции. СПб. : Симпозиум, 2000. 440 с.
Воглер К. Путешествие писателя. Мифологические структуры в литературе и кино. М. : Альпина нон-фикшн, 2017. 476 с.
Мелетинский Е.М. Поэтика мифа. М.: Восточная литература; РАН, 2000. 407 с.
 Mytholoogical image of sacrification in videogames | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 31. DOI: 10.17223/22220836/31/2

Mytholoogical image of sacrification in videogames | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 31. DOI: 10.17223/22220836/31/2

Download full-text version
Counter downloads: 5858