Identification politics of metamodern art
The article discusses the art of metamodernism in relation to the practice of recognizing (identifying) an artistic expression, its reception, and also regarding the establishment of the status of a work of art. These identification strategies are shown based on the aesthetic attitudes of metamodernism, as well as in the context of its artistic practice. The characteristic of the basic theoretical attitudes of metamodernism is described, specific met-amodernist "sensitivity" is described, the artist's identification strategies regarding the positioning of his statement with respect to other contemporary forms of artistic creativity are consistently disclosed, the spectator tactics and the main receptive attitudes embodied in metamodernist visual material are described. These attitudes are associated with the dominant forms of sensuality in metamodernism. The structure of the metamodernist work, its organization and the receptive techniques contained therein are separately described. The aim of the article is to define the basic identification settings of metamodernism in relation to both the aesthetic statement and the parameters of the artistic material and receptive responses to it. To achieve this goal, the article reviews the general theoretical and aesthetic attitudes of meta-modernism, among which particular emphasis is placed on the concept of oscillation introduced by the first metamodernists who proposed the term and its primary description, Timotheus Vermeulen and Robin van den Akker in the text "Notes on metamodernism". Further analysis concerns the identification of the artist. Reveals the main provisions of the "The Metamodernist Manifesto" by Luke Turner. The parameters of the neoromantic turn in metamodern-ism, based on the creation and deconstruction of myths, performativity, affectivity, illusory, sentimental, interest in the unusual and strange, the combination of childish simplicity and detachment are considered. The consideration of the discovery of the implicit parameters of the work of art, aimed at forming a metamodernist identification of the viewer, is the next step of the article. Among them, the concepts of pastish, "poor image", dematerialization, atmosphere, immersion, nostalgia are subjected to analysis. The conclusions of the article concern the derivation of the basic attitudes of aesthetic and artistic practices of metamodernism, among which the most important role is played by the perception parameters that determine the emotional map of the receptive attitudes of the viewer. Postulate that the most important in this respect are the concepts of atmosphere, dematerialization and immersion.
Keywords
метамодернизм,
осцилляция,
неоромантизм,
атмосфера,
иммерсия,
metamodernism,
oscillation,
neoromantism,
atmosphere,
immersionAuthors
Venkova Alina V. | Herzen State Pedagogical University; Russian Scientific Research Institute for Cultural and Natural Heritage named after D. Likhachev | venkova@mail.ru |
Всего: 1
References
Luke Turner. Metamodernist // Manifesto http://www.metamodernism.org (Люк Тернер. Манифест метамодерниста). URL: http://metamodernizm.ru/manifesto / пер. на русский язык Артемий Гусев (дата обращения: 22.09.2018).
Тимотеус Вермюлен, Робин ван ден Аккер. Заметки о метамодернизме. URL: http://metamodernizm.ru/notes-on-metamodernism/ (дата обращения: 20.09.2018).
Интервью с Настей Саде Ронко: Чувственность в искусстве метамодерна / Полина Чу-барь. URL: http://metamodernizm.ru/nastja-sade-ronkko/ (дата обращения: 19.09.2018).
Novalis Fragmente und Studien 1797-1798 // Novalis Werke, ed. G. Schulz. Munchen: C.H. Beck, 2001. P. 384-385 (цит. по: Тимотеус Вермюлен, Робин ван ден Аккер. Заметки о метамодернизме) (русский пер.) URL: http://metamodernizm.ru/notes-on-metamodernism/ (дата обращения: 19.09.2018).
Interview: Dan Attoe by Bill Donovan. URL: http://www.beautifuldecay.com/2010/06/28/in-terview-dan-attoe/ (дата обращения: 24.09.2018).
Зонтаг С. Заметки о Кэмпе // Зонтаг С. Мысль как страсть. М. : Русское феноменологическое общество, 1997. С. 48-64.
Хито Штейерль. В защиту плохой картинки. URL: http://os.colta.ru/art/projects/111/ details/15533/page1/ (дата обращения: 20.09.2018).
Буррио Н. Постпродкуция. Культура как сценарий: искусство перепрограммирует современный мир // Буррио Николя. Реляционная эстетика. Постпродукция. М. : Ад Маргинем Пресс, 2016. (Garage pro). 216 c.
Берк Э. О различении между Ясностью и Неопределенностью в отношении аффектов // Философское исследование о происхождении наших идей возвышенного и прекрасного : пер. с англ. / общ. ред., вступ. статья и коммент. Б.В. Мееровского. М. : Искусство, 1979. С. 90-91.
Gernot Bohme. Atmosphare als Grundbegriff einer neuen Asthetik // Atmosphare: Essays zur neuen Asthetik. Suhrkamp Verlag, 2013. Р. 21-48.
Gernot Bohme. Atmosphare als Grundbegriff einer neuen Asthetik // Atmosphare: Essays zur neuen Asthetik. Suhrkamp Verlag. 2013. Р. 21-48. Цит. по: Гернот Беме. «Атмосфера» как фундаментальное понятие новой эстетики. URL: http://metamodernizm.ru/atmosphere-and-a-new-aesthetics / пер. Стаса Онасенко (дата обращения: 20.09.2018).
Гумбрехт Х.У. Производство присутствия: чего не может передать значение. М. : Новое лит. обозрение, 2006. 184 с.
Lucy R. Lippard Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. University of California Press, 1997. 296 p.
Хельмрайх Ш. Звуковые ландшафты с эффектом погружения и трансдукция как альтернатива / пер. с англ. Т. Пирусской // НЛО. 2017. № 148. URL: https://www.nlo-books.ru/magazines/novoe_literaturnoe_obozrenie/148_nlo_6_2017/article/19348/ (дата обращения: 18.09.2018).
Deleuze G., Guattari F. A Thousand Plateaus : Capitalism and Schizophrenia. Minneapolis : University of Minnesota Press, 1987.
Степанов М.А. Де-автономные среды: от расширения человека к расширению машины // Научное искусство: Тезисы 1 Международной научно-практической конференции МГУ им. М.В. Ломоносова, 04-05.04.2012 / под ред. В.В. Миронова. М. : МИЭЭ, 2012. С. 211-212.
Степанов М.А. Куратор как результат разделения труда (по П. Вайбелю) Теоретические пролегомены к кураторству в технологическом искусстве // Международный журнал исследований культуры. 2013. № 1 (10). С. 132-139.
Chion M. Un langage pour decrire les sons // Nattiez J.-J. Music and Discourse : Toward a Semiology of Music. Princeton, N.J. : Princeton University Press, 1990.
Грау О. Эмоции и иммерсия : ключевые элементы визуальных исследований / пер. с нем. А.М. Гайсина. СПб. : Эйдос, 2013. 56 с.