А day without a selfie is a wasted day or digital visual strategies of self-identification | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 32. DOI: 10.17223/22220836/32/21

А day without a selfie is a wasted day or digital visual strategies of self-identification

Various approaches to the definition of the Selfie phenomenon in their close relationship with the development of the information and communication space are analyzed. We note that, under the influence of digital technologies, there have been changes in the formats of communication and representation that have displaced a significant part of communication in the visualized space of the virtual network, which is associated with the transformation of identification strategies in general. Thanks to new technologies, a person who does not have professional skills can quickly make many of his own photos on the move. This process can be treated as a process of identification, because this person visualizes, attributes and appropriates the "image of I" through relationships to Others and through experiments with his own Self. This constant desire to fix one's being is a performance of identity, which is expressed in the need for self-categorization through a visual narrative. Bright carnival images of the "edited Me" became signs of the modern world, in which the instability of all identification processes becomes the basis for the manifestation of these changes. In this stream of technological change and the pressure of new technologies, Selfi allowed to make visible the presence of a person in the global network space. This presence acquires emotional humanized features and gives rise to a new imagery and modularity of the Self, allowing to see (look) myself through the eyes of the Other, making a figurative path to self-knowledge through self-contemplation and identification with the Other. The analysis of the received empirical data is presented, on the basis of which results different strategies of identification and representation are revealed. The conclusion is made that Selfi today becomes not only a technology of preserving its history, formats of a visualized diary and the appearance of itself to the world, but it ensures the inclusion of a person in all spheres of life, social recognition, verification and representation of one's own identity.

Download file
Counter downloads: 192

Keywords

селфи, визуализация, цифровизация, идентичность, виртуализация, репрезентация, мобильность, интернет, фотография, selfie, visualization, digitalization, identity, virtualization, representation, mobility, Internet, photography

Authors

NameOrganizationE-mail
Koneva Anna V.St. Petersburg State Institute of Culture; Pushkin Leningrad State Universityakoneva@list.ru
Lisenkova Anastasia A.Perm State Institute of cultureoskar46@mail.ru
Всего: 2

References

Eler A. Theory of the Selfie. URL: http://hyperallergic.com/94461/theory-of-the-selfie/ (дата обращения: 12.09.2018).
Деникин А.А. Цифровая фотография и современное искусство: учеб. пособие для студентов гуманитарных вузов. М. : Нестор-История, 2016. 224 с.
The Nobel Prize in Physics 2009. The Official web site of the Nobel Prize. URL: https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2009/ (дата обращения: 10.08.2018).
Феррарис М. Ты где? Онтология мобильного телефона. М. : Новое лит. обозрение, 2010. 352 с.
Конева А.В. Средний класс: мифология успеха // Вестник Самарского государственного университета. 2004. № 1 (31). С. 5-15.
Ramie L., Wellman B. Networked. The New Social Operating System. London : MIT Press, 2012. 212 p.
Конева А.В. «Подиумное сознание» в эпоху культуры различия // Труды Санкт-Петербургского университета культуры и искусств. 2009. Вып. 4, т. 189. С. 53-58.
Зиммель Г. Мода // Созерцание жизни. Т. 2. М. : Юристъ, 1996. С. 266-291.
Maffesoli M. Tribalisme postmoderne De l'identite aux identifications. URL: http://www.la-science-politique.com/revue/revue2/papier5.htm (дата обращения: 14.09.2018).
Поганцева Д.В. Selfie как современный социо-психологичекий феномен // Концепт. 2013. № 12. URL: http://e-koncept.ru/2013/13263.htm. (дата обращения: 09.09.2018).
Барт Р. Camera Lucida. Комментарии к фотографии. М. : AdMarginum, 1997. 221 c.
Авторский опрос «Селфи». URL: https://www.testograf.ru/ru/oprosi/aktualnie/ b0083ed0315166e6a.html (дата обращения: 14.09.2018).
Kilner James. The Curated Ego: What Makes a Good Selfie? BBC News Magazine on Twitter and on Facebook. URL: https://www.bbc.com/news/blogs-magazine-monitor-25763704 (дата обращения: 5.09.2018).
Мид Дж. Интернализованные другие и самость // Американская социологическая мысль. М., 1996. 496 с.
Turkle S. Alone together. Why we expect more from technology and less from each other. New York, 2011 (цит. по: Почепцов Г. Трансформации человечества под влиянием интернета). URL: http://psyfactor.org/lib/web-media-2.htm (дата обращения: 15.09.2018).
Сурова Е.Э. Идентичность. Идентификация. Образ. СПб. : Изд-во СПб. гос. ун-та, 2010. 268 с.
Тульчинский Г.Л. Total Branding: мифодизайн постинформационного общества. Бренды и их роль в современном бизнесе и культуре. СПб. : Филологический факультет СПбГУ; Факультет свободных искусств и наук СПбГУ, 2013. 280 с.
Сонтаг С. О фотографии / пер. В. Голышева. М. : Ад Маргинем Пресс, 2013. 272 с.
Google Photos: One year, 200 million users, and a whole lot of selfies. URL: https://www.blog.google/products/photos/google-photos-one-year-200-million/ (дата обращения: 05.09.2018).
Millennials Selfies: Young Adults Will Take More Than 25,000 Pictures Of Themselves During Their Lifetimes: Report https://www.ibtimes.com/millennials-selfies-young-adults-will-take-more-25000-pictures-themselves-during-2108417 (дата обращения: 06.09.2018).
Гринькова Е.А. Селфи - взгляд на историю культурного феномена // Современные научные исследования и инновации. 2015. № 1, ч. 3. URL: http://web.snauka.ru/issues/2015/ 01/40930 (дата обращения: 16.09.2018).
Шичанина Ю.В. Личностные трансформации в условиях интенсивных межцивилизационных коммуникаций: смысложизненная рефлексия // Социум и власть. 2016. № 3. С. 112-116.
Кэмпбелл Дж. Тысячеликий герой. М. : Ваклер, Рефлбук, АСТ, 1997. 336 с.
Биргер Пётр. Пользователи становятся идиотами. Главные теории селфи. URL: https://republic.ru/biz/1100720/ (дата обращения: 14.09.2018).
Конева А.В. Нарративы идентичности: модные блоги в пространстве Сети // Вопросы культурологии. 2015. № 4. С. 78-84.
Рокамора А., Бартлет Дж. Модные блоги: новые пространства рассуждения о моде // Теория моды : Одежда. Тело. Культура. 2011. № 20. С. 319-326.
 <i>А day without a selfie is a wasted day</i> or digital visual strategies of self-identification                | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 32. DOI: 10.17223/22220836/32/21

А day without a selfie is a wasted day or digital visual strategies of self-identification | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2018. № 32. DOI: 10.17223/22220836/32/21

Download full-text version
Counter downloads: 2617