The bull as the embodiment of the demonic origin in the traditional beliefs and folklore of the Khakas (late XIX - mid. XX centuries)
The aim of the work is to characterize the images of a bull and a cow in the culture of the Kha-kas, as the personification of a demonic entity. Proceeding from the goal, the following tasks were set: to analyze folklore and ethnographic information of this people and to reveal the semantic links of the imagery of these animals with religious and mythological views about shamanic practices and demonological representatives of the other world. The chronological scope of the work covers the late XIX - mid XX centuries. The choice of such time limits is caused, first of all, by the state of the source database on the research topic. The work is based on integrated, system-historical approach to the study of the past. The research methodology is based on historical and ethnographic methods - scientific description, concrete historical analysis, structural-semantic and relict. As a result of the analysis, the following conclusions can be drawn: 1) in the Khakas culture, the image of the bull / cow was vested with a pronouncedpolysemanticism. In religious-mythological consciousness, this animal, along with positive characteristics, had negative connotations. A cattle based on their physical and other characteristics, was categorized as a category of creatures directly related to the otherworldly space and its inhabitants,which are often perceived as a mediator between the worlds. In this connection, he was widely involved in shamanic practices and had a certain iconic status and was embodied in ritual attributes. At the same time, his symbolic value varied from his perception as a spirit-helper of the shaman, the mount of the dead souls to the direct representative of another world and even his supreme hierarch - Erlik Khan. In Khakas folklore, the motif of the Tavromachia - the struggle of man with the bull - became widespread. In archaic thinking, under this uniform process, the various ideas that stood out against each other were symbolically understood: from interaction with uncontrolled natural forces and evil spirits to the struggle against foreign invaders. As a result, the image of the bull / cow has become one of the key to denote all these phenomena and the corresponding characters. In traditional representations the external appearance of this animal caused an ambiguous evaluation and was more often recognized as aesthetically inconsistent with the aesthetic norms of the people. Close interaction with these domestic animals over a long period contributed to the deep penetration of their image into the religious-mythological consciousness of man and his ritual practice. In turn, this led to the fact that through this symbolization, a man with an archaic type of thinking tried to explain and order the world around him, make it intelligible and accessible, and thus comfortable and safe for himself.
Keywords
хакасы,
культура,
бык,
корова,
шаманизм,
традиционное мировоззрение,
фольклор,
эпос,
Khakas,
culture,
bull,
cow,
man,
woman,
warrior,
traditional outlook,
folklore,
epicAuthors
Burnakov Venariy A. | Ethnography Institute of Archaeology and Ethnography of the Russian Academy of Sciences | venariy@ngs.ru |
Всего: 1
References
Боргояков М.И. Гуннско-тюркский сюжет о прародителе-олене (быке) // Советская тюркология. 1976. № 3. С. 55-59.
Майногашева В.Е. Некоторые сюжеты сивого (синего) и черного быков в фольклоре саяно-алтайских тюркоязычных народов // Алтайский фольклор и литература. Горно-Алтайск : [б.и.], 1982. С. 137-148.
Бутанаев В.Я. Бурханизм тюрков Саяно-Алтая. Абакан : Изд-во ХГУ, 2003. 260 с.
Бурнаков В.А. Эрлик-хан в традиционном мировоззрении хакасов // Археология, этнография и антропология Евразии. 2011. № 1 (45). С. 107-114.
Иванов С.В. К вопросу о значении изображений на старинных предметах культа у народов Саяно-Алтайского нагорья // Сборник Музея антропологии и этнографии. Т. 16. М.; Л., 1955. С. 165-264.
Эрлик // Мифы народов мира. Т. 2. М. : Сов. эникл., 1988. С. 667-668.
Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири : Человек. Общество. Новосибирск : Наука, 1989. 243 с.
Немой богатырь Хан Мирген // Трояков П.А. Героический эпос хакасов и проблемы изучения. Абакан, 1991. С. 208-225.
Катанов Н.Ф. Наречия урянхайцев (сойотов), абаканских татар и карагасов : (Образцы народной литературы тюркских племен, изданные В.В. Радловым). СПб., 1907. Т. 9. 640 с.
Катанов Н.Ф. Предания присаянских племен о прежних делах и людях // Записки Русского географического общества : сборник в честь семидесятилетия Григория Николаевича Потанина. 1909. Т. XXXIV. С. 265-288.
Потапов Л.П. Алтайский шаманизм. Л. : Наука, 1991. 320 с.
Потапов Л.П. Обряд оживления бубна у тюркоязычных народов Алтая // Труды Института этнографии им. Н.Н. Миклухо-Маклая. М.; Л. : Изд-во АН СССР, 1947. С. 159-182.
Дыренкова Н.П. Материалы по шаманству у телеутов // Сборник Музея антропологии и этнографии. М. ; Л., 1949. Т. X. С. 107-190.
Каратанов И. Черты внешнего быта качинских татар // Известия Императорского Русского географического общества. СПб., 1884. Т. 20, вып. 6. С. 618-645.
Яковлев Е.К. Этнографический обзор инородческого населения долины Южного Енисея и Объяснительный каталог Этнографического отдела музея. Описание Минусинского музея. Вып. 4. Минусинск : Тип. В.И. Корнакова, 1900. 212 с.
Островских П.Е. Этнографические заметки о тюрках Минусинского края // Живая старина. 1895. Вып. 3-4. С. 297-348.
Майнагашев С.Д. Загробная жизнь по представлению турецких племён Минусинского края // Живая старина. 1916. Т. XXIV, вып. 3. С. 277-292.
ТраДиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири: Пространство и время. Вещный мир. Новосибирск: Наука, 1988. 225 с.
Унгвицкая М.А., Майногашева В.Е. Хакасское народное поэтическое творчество. Абакан: ХО Краснояр. кн. изд-ва, 1972. 312 с.
Хара Хусхун. Алыптыг нымах (на хак. яз.). Абакан : ХО Краснояр. кн. изд-ва, 1977. 196 с.
Бутанаев В.Я., Бутанаева И.И. Мир хонгорского (хакасского) фольклора. Абакан: Изд-во ХГУ, 2008. 376 с.
Сарыг Чанывар // Сибирские сказания. М. : Современник, 1991. С. 40-124.
Ах сабдар аттығ Алтын Сейзеӊ. Алтын Сейзен на Бело-игренем коне (алыптыг нымах) (на хак. яз.). Абакан : Диалог-Сибирь-Абакан, 2010. 166 с.
Iкi ах ой хулун // Хан Мирген (на хак. яз.). Абакан : ХО Краснояр. кн. изд-ва, 1969. С. 117-208.
Хакасско-русский словарь. Новосибирск : Наука, 2006. 1114 с.
Хан позырах аттығ Хан Мирген // Хан Мирген (на хак. яз.). Абакан : ХО Краснояр. кн. изд-ва, 1969. С. 9-114.
Субракова О.В. Язык хакасского героического эпоса. Абакан : Хак. кн. изд-во, 2007. 164 с.
Майногашева В.Е. Хакасская народная детская поэзия. Абакан : ООО «Диалог Сибирь-Абакан», 2009. 100 с.
Бутанаев В.Я. Хакасско-русский историко-этнографический словарь. Абакан, 1999. 240 с.
Ах Молат - богатырь // Трояков П.А. Героический эпос хакасов и проблемы изучения. Абакан : [б.и.], 1991. С. 148-164.
Бутанаев В.Я., Бутанаева И.И. Мы родом из Хонгорая. Хакасские мифы, легенды и предания. Абакан : ООО «Кооператив “Журналист”», 2010. 240 с.
Хан-Киҷегей // Алтын Арығ (на хак. яз.). Абакан : Хак. кн. изд-во, 1958. С. 126-222.
Хубан Арығ. Алыптығ нымах (на хак. яз.). Абакан : Хак. кн. изд-во, 1995. 192 с.
Кызласов И.Л. Гора-прародительница в фольклоре хакасов // Советская этнография. 1982. № 2. С.83-92.
Бурнаков В.А. Духи среднего мира в традиционном мировоззрении хакасов. Новоси-бирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2006. 197 с.
Алтын Тайҷы. Алыптығ нымах (на хак. яз.). Абакан : ХО Краснояр. кн. кн. изд-ва, 1973. 148 с.
Яковлев Е.К. Бывальщины минусинских инородцев // Живая старина. 1902. Вып. 1. С. 97-101.
Курбижекова А.В. Сибен Арығ (героическое сказание). На хак. яз. Абакан : Хак. кн. изд-во, 2011. 324 с.
Кӧк Хан. Алыптығ нымах (на хак. яз.). Абакан : ХО Краснояр. кн. изд-ва, 1974. 112 с.
Катанов Н.Ф. Отчет о поездке, совершенной с 15 мая по 1 сент. 1896 г. в Минусинский округ Енисейской губернии. Казань : Типо-Литография Импер. Казан. ун-та, 1897. 104 с.