Forms of scientific communication of the teaching community of church historians of the second half of the XIX - first quarter of the XX centuries (on the example of the Moscow Theological Academy)
The article is devoted to the study of scientific communication among church historians - teachers of the Moscow Theological Academy of the second half of the XIX - first quarter of the XX centuries (A.V. Gorskiy, E.E. Golubinskiy, N.F. Kapterev, A.P. Lebedev, etc.). Such forms of scientific communication as interaction with scientific societies, publication of works, scientific management, correspondence with students and colleagues, lectures, disputes, scientific coteries are considered. A.V. Gorskiy developed the approach, the essence of which is that church history is subject to general historical laws, designed to gather facts and find a connection between them. The researcher stressed the need to use only reliable sources, while remembering that church history is not a “collection of facts”, but a science that penetrates into their internal connection. In the archive of the scientist, drafts of lecture courses have been preserved, testifying to the ongoing work on their updating and improvement. At lectures in the Academy, A.V. Gorskiy was not afraid to discuss ambiguous issues, to present different points of view. From students he demanded an understanding of the methodology of the studied science and the classification of historical sources. Scientific communication was implemented by researchers through correspondence with students, colleagues, graduates of the Academy. Scientific communication was carried out in the form of interaction with the Academy of Sciences, the Russian Geographical Society, the Russian Archaeological Society, the Society of Russian History and Antiquities, the Historical Society of Nestor the Chronicler, the Society of Lovers of Spiritual Education, the Society of Lovers of Natural Science, Anthropology and Ethnography. Correspondence has been preserved in which the variety of forms of cooperation is presented: discussion of research programs, issues of publishing scientific papers; advising on books and manuscripts stored in the library of the Moscow Theological Academy and other book storages. Another form of scientific communication was public disputes on the protection of master's and doctoral dissertations introduced by the academic charter of 1869. Disputes attracted the attention of representatives of secular science, the highest church hierarchy, the local clergy; writers, gymnasium teachers, editors of Orthodox magazines. The positive aspect of the introduction of disputes was that society had partly stopped blaming theological schools for isolation, beginning to treat theological issues more seriously and intelligently. Popularization of church historical science took place. In many ways, the experience of public speaking and participation in discussions was acquired in scientific circles. Coteries provided an interesting opportunity for students to self-organize, update knowledge, and communicate with teachers at a new level. Scientific communication of the faculty community of theological academies of the second half of the XIX - the first quarter of the XX centuries, based on objectivity, work with historical sources, responsibility, civic activism, recognition of the value of a scientific school, contributed to the flourishing of ecclesiastical education and science.
Keywords
корпоративная культура,
научная коммуникация,
церковная историческая наука,
научная школа,
Московская духовная академия,
corporate culture,
scientific communication,
church historical science,
scientific school,
Moscow Theological AcademyAuthors
Kuzoro Kristina A. | Tomsk State University | clio-2002@mail.ru |
Biryukova Daria A. | Tomsk State University | darryaiik@gmail.com |
Всего: 2
References
Федорова Н.Г. Динамика научной коммуникации в условиях классической и неклассической науки // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 367. С. 49-51.
Выдрин О.В. Научная коммуникация : к методологии исследования // Вестник Челябинского государственного университета. Философия. Социология. Культурология. 2009. № 42 (180), вып. 15. С. 112-117.
Мирский Э.М. Невидимый колледж [Электронный ресурс] // Новая философская энциклопедия. Электронная библиотека ИФ РАН. URL: https://iphlib.ru/greenstone3/library/collec-tion/newphilenc/document/HASH01beef84ca72acb5a42e9dbe (дата обращения: 20.11.2018).
Алексеева Л.М. Культура научной коммуникации. Пермь : Перм. гос. нац. иссл. ун-т, 2015. 220 с.
Кузоро К.А. Корпоративная культура церковных историков в российских православных духовных академиях второй половины XIX - первой четверти XX в.: концепция исследования // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2017. № 25. C. 13-21.
Сухова Н.Ю. А.А. Дмитриевский и ученики : проблема «научной школы» в российских духовных академиях (конец XIX - начало ХХ в.) // Церковь. Богословие. История : материалы III Международной научно-богословской конференции. Екатеринбург, 6-7 февраля 2015 г. / под ред. С.Ю. Акишина, И.А. Никулина. Екатеринбург, 2015. С. 583-595.
Штейнер Г. Связь социального и познавательного факторов в творческой деятельности научных школ // Школы в науке / под ред. С.Р. Микулинского, М.Г. Ярошевского, Г. Кребера. М. : Наука, 1977. С. 97-118.
Первозванский А.А. Объективные признаки научной школы [Электронный ресурс] // Управление большими системами. Вып. 4 : Наукометрия и экспертиза в управлении наукой. URL: http://www.mathnet.ru/php/archive.phtml?wshow=paper&jrnid=ubs&paperid=712&option_lang=rus (дата обращения: 20.11.2018).
Кванина В.В. Понятие и признаки научной школы // Вестник университета им. О.Е. Кутафина (МГЮА). 2016. № 11. С. 37-42.
Спасский А.А. Первая лекция по кафедре общей церковной истории // Богословский вестник. 1903. Т. 1. С. 278-296.
Гоголев Г., Римский С.В., Турилов А.А. Горский Александр Васильевич // Православная энциклопедия / под ред. Патриарха Московского и всея Руси Алексия II. М., 2006. Т. 12. С. 149152.
Смирнов С. Александр Васильевич Горский (Биографический очерк) // Богословский вестник. 1900. № 10. С. 381-441.
Кузоро К.А. Труды А.В. Горского : к опыту осмысления развития русской церковной исторической науки середины XIX столетия // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2012. № 2, ч. 2. С. 108-113.
Воспоминания, заметки и письма // Русское обозрение. 1896. № 1. С. 259-287.
Постников П. Очерки жизни и деятельности Александра Васильевича Горского // У Троицы в академии. 1814-1914 гг. : юбилейный сборник исторических материалов. М., 1914. С. 252-341.
Сухова Н.Ю. Система научно-богословской аттестации в России в XIX - начале XX в. 2-е изд., испр. М. : Изд-во ПСТГУ, 2012. 676 с.
Проект инструкции бакалавру Московской духовной академии Н.К. Соколову относительно его ученых занятий за границей // У Троицы в академии. 1814-1914 гг. : юбилейный сборник исторических материалов. М., 1914. С. 448-449.
Отдел рукописей Российской государственной библиотеки (ОР РГБ). Ф. 78 (фонд А.В. Горского). К. 24. Д. 63; К. 29. Д. 11; К. 31. Д. 17; К. 39. Д. 21.
ОР РГБ. Ф. 78. К. 29. Д. 26.
ОР РГБ. Ф. 78. К. 29. Д. 20, 21.
ОР РГБ. Ф. 78. К. 23. Д. 12; К. 29. Д. 19, 25.
Каптерев Н.Ф. Ректор Московской духовной академии протоиерей Александр Васильевич Горский (из моих личных воспоминаний) // У Троицы в академии. 1814-1914 гг. : юбилейный сборник исторических материалов. М., 1914. С. 495-509.
Лебедев А.П. К моей учено-литературной автобиографии и материалы для характеристики беспринципной критики (посвящается моим давним ученикам 1870-1895 гг.) // К моей учено-литературной автобиографии : сборник памяти А.П. Лебедева. СПб. : Изд-во Олега Абышко, 2005. С. 18-43.
Покровский А. Алексей Петрович Лебедев (некролог) // Богословский вестник. 1908. № 7-8. С. 577-597.
Спасский А.А. Профессор А.П. Лебедев // К моей учено-литературной автобиографии : сборник памяти А.П. Лебедева. СПб. : Изд-во Олега Абышко, 2005. С. 128-229.
ОР РГБ. Ф. 769 (фонд А.П. Лебедева). К. 3. Д. 11,12,15.
Глубоковский Н.Н. Памяти покойного профессора Алексея Петровича Лебедева (под первым впечатлением тяжелой утраты) // К моей учено-литературной автобиографии : сборник памяти А.П. Лебедева. СПб. : Изд-во Олега Абышко, 2005. С. 44-78.
Российский государственный исторический архив (РГИА). Ф. 1628 (фонд Е.Е. Голубинского). Оп. 1. Д. 374.
ОР РГБ. Ф. 541 (фонд Е.Е. Голубинского). К. 5. Д. 10; К. 6. Д. 13; К. 7. Д. 1.
ОР РГБ. Ф. 541. К. 5. Д. 13, 14.
РГИА. Ф. 1628. Оп. 1. Д. 382.
ОР РГБ. Ф. 541. К. 9. Д. 66, 67, 69.
Воспоминания Е.Е. Голубинского // Труды Костромского научного общества по изучению местного края : третий исторический сборник. Кострома, 1923. Вып. 30. С. 1-80.
Высочайше утвержденный Устав православных духовных академий 30 мая 1869 г. (№ 47154) // Полное собрание законов Российской империи. Собр. 2-е. Т. XLIV. Отд. 1. 1869 г. № 46610-47357. СПб., 1873. С. 545-556.
Докторский диспут В.Д. Кудрявцева в Московской духовной академии // Православное обозрение. 1873. № 2. С. 122-125.
Докторский диспут протоиерея А.М. Иванцова-Платонова // Православное обозрение. 1877. № 12. С. 790-814.
Потапов В. Письмо в редакцию // Православное обозрение. 1873. № 2. С. 125-128.
Сухова Н.Ю. Диссертационные диспуты как форма научной работы в православных духовных академиях России в 1869-1884 гг. // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия II. История. История Русской православной церкви. 2010. Вып. II:3 (36). С. 21-35.
Устав православных духовных академий. СПб., 1884. 48 с.
Устав православных духовных академий (с приложениями). СПб. : Синод. Тип., 1883. 95 с.
ОР РГБ. Ф. 541. К. 5. Д. 6.
А.Б. Докторский диспут в Московской духовной академии 16-го декабря 1880 г. // Православное обозрение. 1881. № 1. С. 147-178.
Докторский диспут г. Субботина в Московской духовной академии // Православное обозрение. 1874. № 5. С. 327-337.
Голубинский Ф.А. История общества, составившегося под названием «Ученые беседы» в Московской духовной академии 1 марта 1816 г. // У Троицы в Академии. 1814-1914 гг. : юбилейный сборник исторических материалов. М., 1914. С. 1-9.
Сухова Н.Ю. Студенческие кружки в высшей школе (на примере православных духовных академий в России в 1890-1900-е гг.) // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология. Экономика. Информатика. 2010. № 13 (84), вып. 15. С. 152-159.
Отчет о деятельности студенческого философско-психологического кружка за 18991900 и 1900-1901 учебные годы // Богословский вестник. 1902. № 2. С. 411-430.
Отчет о деятельности студенческого философского кружка за 1901-1902 учебный год // Богословский вестник. 1903. № 6. С. 322-327.