Image culture: verification of phenomen and conceptualization of a concept | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 33. DOI: 10.17223/22220836/33/11

Image culture: verification of phenomen and conceptualization of a concept

At present, taking into account the “explosive” processes of the digital age, globalization, the multiple complication of the axiological picture of the world, etc., the practical and theoretical necessity of scientific analytics, technological elaboration, methodological generalization, verification of the phenomenon of image culture (passed, in the author's opinion, the framework of professional culture and acquired features of universality and scale), as well as the conceptualization of a similar concept has arisen. Irresponsible, massive exploitation of Western scientific schools, theories and technologies without proper adaptation to the Russian mentality, to Russian activities in general, have led to the fact that currently the concept “image culture” is far from ideal, and the very concept of “image” needs rehabilitation. The author defines the image culture as a formatting direction of social culture that reflects the multifaceted socio-psychological characteristics of the individual and society (in different scales: micro-, meso- and macro-, local, regional, national, subregional, etc.), integrates specific structural components (the person himself and / or society as a subject and object of image culture, specific activities for its formation, objectification and disobjectification, as well as the substantive results of this activity: the image, image, status, prestige, etc.) possesses a multilevel set of qualities: axiological, social, professional, political, worldview, etc., related to the ability to live in a multicultural society, dialogic interaction, being sense of purpose , constructive communication and self-improvement. The article gives a cultural analysis of image culture as a conceptualization and sense-filling of a personality and / or social group aimed at development and self-development, projecting the future, building individual and collective meaningful orientations. The image culture is conceptualized by the author through a systems and structural-functional approach through gender-species relations with social, professional, economic and marketing cultures, and also as an independent system whose structural elements are different-sized sets of notions like “image”, “appearance”, “brand”, “status”, “prestige”, “authority”, etc. The article gives a detailed correlation analysis on these structural elements of “image culture”, as well as the specific characteristics of its functions.

Download file
Counter downloads: 247

Keywords

имиджевая культура, саморазвитие, имидж, образ, престиж, статус, бренд, image culture, self-development, image, appearance, prestige, status, brand

Authors

NameOrganizationE-mail
Cherednyakova Anna B.South-Ural State Universitycheredniakovaab@susu.ru
Kazakova Galina M.South-Ural State University; Chelyabinsk State Institute of Culturekazakovagm@mail.ru
Всего: 2

References

Франкл В. Человек в поисках смысла. М. : Прогресс, 1990. 368 с.
Профессиональная карьера и имидж современного специалиста : материалы 2-й Всерос. науч.-практ. конф. студентов, магистрантов, аспирантов и молодых ученых. Ставрополь, 1517 апр. 2009 г. Ставрополь : Изд-во СГУ, 2009. 228 с.
Череднякова А.Б. Имиджевая культура, генезис понятия и место в системе подготовки бакалавров по рекламе и связям с общественностью // Научное развитие в европейских странах: новые концепции и современные решения. Stuttgart : ORT Publishing, 2013. С. 119-121.
Романюк Т.И. Имидж как средство формирования корпоративной культуры общения будущих специалистов сервиса // Вестник Ставропольского государственного университета. 2008. № 58. С. 128-132.
Борисов Б.Л. Технология рекламы и PR : учеб. пособие. М., 2001. 189 с.
Зимбардо Ф., Ляйппе М. Социальное влияние. СПб. : Питер, 2001. 448 с.
Бернс Р. Развитие «Я-концепции» и воспитание / общ. ред. В.Я. Пилиповского. М. : Прогресс, 1986. 420 с.
Панасюк А.Ю. Формирование имиджа: стратегии, психотехники, психотехнологии. М.: Омега-Л, 2007. 266 с.
Кошмаров А.Ю. Телевизионный образ политического лидера как результат репутационного менеджмента // Психология как система направлений: ежегодник Рос. психол. о-ва. М., 2002. Т. 9, вып. 2. С. 344.
Маркова А.К. Психология профессионализма. М. : Знание, 1996. 308 с.
Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений. М. : Азбуковник, 2001. 940 с.
Пискунова Т.Н. Условия и факторы формирования позитивного имиджа общеобразовательного учреждения: дис. … канд. психол. наук. М., 1998. 250 с.
Трусканова Л. Несколько заповедей профессионального имиджа, или Ступени к успеху // Образование и бизнес. 1999. № 7 (10).
Толковый словарь русского языка: в 4 т. / сост. В.В. Виноградов, Г.О. Винокур и др.; под ред. Д.Н. Ушакова. М., 1934-1940. Т. 1-4.
Гуревич П.С. Приключения имиджа: типология телевизионного образа и парадоксы его восприятия. М. : Искусство, 1991. 219 с.
Алехина И. Имидж и этикет делового человека. М. : Дело, 2001. 111 c.
Имиджелогия: современное состояние и перспективы развития : материалы 1-го Междунар. симп. «Имиджелогия - 2003». М. : Альфа, 2003. 228 c.
Бодалев А.А. Психология общения : избранные психологические труды. Воронеж : МОДЭК, 2002. 320 с.
Даль В.И. Словарь живого великорусского языка. М. : Вече, 1975.
Российская социологическая энциклопедия. М.: Норма Инфра, 1998.
Культурология. ХХ век : энцикл. : в 2 т. Т. 2 / гл. ред., сост. и авт. проекта С.Я. Левит. СПб. : Унив. кн., 1998. 447 с.
Гегель Г.В.Ф. Эстетика. М. : Наука, 1971. Т. 3. С. 572-616.
Юнг К.Г. Символы трансформации. М., 2008. 731 с.
Казакова Г.М. Регион как пространство-время идентичности. Топохрон и хронотоп региональной идентичности [Электронное издание] // Культура культуры. 2018 (2). URL: http://cult-cult.ru/region-kak-prostranstvo-vremya-identichnosti-topohron-i-hronotop-regionalinoj-id/ (дата обращения: 12.04.2018).
Философский словарь. Ростов н/Д : Феникс, 2004. 555 с.
Каган М.С. Человеческая деятельность. М. : ИПЛ, 1974. 328 с.
Андреева Г.М. Образ мира в структуре социального познания // Мир психологии. 2003. № 4. С. 31-40.
Шепель В.М. Имиджелогия: секреты личного обаяния. М. : ЮНИТИ : Культура и спорт, 1994. 319 c.
 Image culture: verification of phenomen and conceptualization of a concept | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 33. DOI:  10.17223/22220836/33/11

Image culture: verification of phenomen and conceptualization of a concept | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 33. DOI: 10.17223/22220836/33/11

Download full-text version
Counter downloads: 662