Factors of formation and development of the museum image
Currently Russian museums are in the process of adapting to the economic and socio-cultural dynamics associated with the problems of the market and globalization in the sphere of culture. Gradual departure from the system of state planning and regulation determined the actual need for transformation of the business activity of the museum, which includes the process of formation and development of the museum image. The ambiguous perception of the phenomenon of the “image of the museum” in the scientific and professional spheres is connected to a certain extent with fears of a decrease in the axiological standards of museum activity. New methods of solving this problem are associated with the identification of factors for the formation and development of a positive image of the museum in the sociocultural space and a broad cultural context. The analysis of historiographical, source resources, empirical research base allowed distinguishing two groups of factors - internal and external, influencing the process of formation of the museum image. Internal factors include the level and quality of museum management; inclusion of each employee in the process of maintaining and forming the image; the level of the museum material, technical and scientific-practical base; innovativeness and dynamism of corporate training; socio-demographic profile of the institution. External factors can be structured as the following: natural (natural-climatic, ecological, ethno-demographic) conditions and circumstances; socio-cultural (integration of cultural institutions, regional socio-cultural space, museum networks); information and communication (publishing activities of the museum, digital technologies, virtual reality). Analysis of the influence of these factors on the process of forming the image of the museum, based on specific examples, details the essence of the topic. The article considers both the positive and negative effects of the above factors. Consequently, the theoretical and practical intersection of significant circumstances contributes to the creation of a unique image of the museum in different contact groups. The study and systematization of the reasons, the driving force of both spontaneously and purposefully created image, allows optimizing the work of the museum as an institution capable to adapt to modern cultural, political and socio-economic conditions of Russia, to integrate into the world museum space.
Keywords
факторы,
имидж музея,
формирование,
развитие,
factors,
image of the museum,
formation,
developmentAuthors
Shestak Oksana V. | Municipal budgetary institution of supplementary education Children's Art School “Tradition” | ok_schestak@mail.ru |
Всего: 1
References
Словарь актуальных музейных терминов. Ресурсы музея // Музей. 2009. № 5. C. 68.
Черемушникова И.К. Имидж как смысловая реальность культуры. Волгоград : ВолГМУ, 2010. 300 с.
Шелегина О.Н. Роль музеев в формировании и трансляции позитивного имиджа Сибирского региона // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 351. С. 74-80.
Федеральный закон от 25 июля 2002 г. № 114-ФЗ «О противодействии экстремистской деятельности» // Гарант : [сайт]. URL: http://base.garant.ru/12127578/ (дата обращения: 20.10.2017).
Храпов С.А. Трансформация общественного сознания в социокультурном пространстве постсоветской России : автореф. дис. д-ра филос. наук. М., 2011. 39 с.
Кошлякова М.О. Социальное пространство имиджа. М., 2015. 152 с.
Равикович Д.А. Формирование государственной музейной сети (1917 - 1-я половина 60-х гг.). М., 1988. 151 c.
Разгон А.М. Музейная сеть единого многонационального социалистического государства // Музейное дело в СССР. Музейная сеть и проблемы ее совершенствования на современном этапе. М., 1985. C. 4-22.
Сизова И.А. Музейная сеть Томской области: история формирования и функционирования (середина 1940-х - 2011 г.) : автореф. дис. канд. ист. наук. Томск, 2012. 22 с.
Шелегина О.Н. Музейный мир Сибири : история и современные тенденции развития / Рос. акад. наук, Сиб. отд-ние, Ин-т итории, Науч. совет по музеям; Комитет музеологии Сибири, стран Азии и Тихоокеанского региона ИКОМ ЮНЕСКО (ASPAC). Новосибирск, 2014. 396 с.
Шелегина О.Н. Музейная сеть Сибири и Дальнего Востока // Историческая энциклопедия Сибири. Т. 2. Новосибирск, 2010. 392 c.
Ермолович (Шестак) О.В. Характеристика социокультурного пространства Алтайского края: современное состояние и перспективы развития // Школьные музеи в социокультурном пространстве региона: современное состояние и перспективы развития: сб. материалов науч.-практ. конф. (22 апреля 2016 г.). Барнаул, 2016. С. 82-86.
Шорина Д.Е., Шестак О.В. Книга отзыва как инструмент исследования и формирования имиджа музея // Ценности и смыслы. 2017. № 4 (50). С. 106-113.
Ермолович (Шестак) О.В. Формирование имиджа музея / госучреждения через проведение научно-практической конференции // Этнокультурное образование : опыт, проблемы, решения : материалы XVII Междунар. науч.-практ. конф. (8-11 ноября 2015 г.). Барнаул, 2015. С. 13-18.
Шестак О.В., Нетеса Р.Д. Имидж образовательной организации как инструмент управления социальным поведением сотрудников МБУ ДО ДШИ «Традиция» в рамках международного этнофорума «Сибирские беседы» // Этнокультурное образование : опыт, проблемы, решения : материалы XVIII Междунар. науч.-практ. конф. Барнаул, 2017. С. 83-90.
Ермолович (Шестак) О.В., Рыжова Н.О. Формирование неосязаемого имиджа музея-мастерской «Лад» как элемента имиджа ДШИ «Традиция» // Этнокультурное образование : опыт, проблемы, решения : материалы XVII Междунар. науч.-практ. конф. (8-11 ноября 2015 г.). Барнаул, 2015. С. 47-50.
Шестак О.В. Тренинг «От образа к имиджу музея» как инструмент формирования внешнего и внутреннего имиджа музея // Современные тенденции в развитии музеев и музееведения : сб. материалов III Всерос. науч.-практ. конф. (9-12 октября 2017 г.). Новосибирск, 2017. С. 126-130.