Site of the Federal educational-methodicalassociation in the sphere of higher education as a network resources scientific-methodical work on the focused group specialties “Culturing and socio-cultural projects” (on the example of federal educational-methodical association on direction “Museuology an | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 33. DOI: 10.17223/22220836/33/25

Site of the Federal educational-methodicalassociation in the sphere of higher education as a network resources scientific-methodical work on the focused group specialties “Culturing and socio-cultural projects” (on the example of federal educational-methodical association on direction “Museuology an

The article makes an attempt to substantiate the need to develop and model the site of an educational and methodological association on the example of the Federal Educational and Methodological Association in the direction “Museology and protection of objects of cultural and natural heritage”. The authors emphasize the fact that educational designing is one of the directions of socio-cultural designing and applied culturology. Given that the use of electronic resources for training personnel in the field of culture and art can be divided into two large blocks: study of available resources and creation of new ones and integration of available resources into a single whole, the proposed model of the site will allow to combine advanced educational and methodological achievements for the preparation of highly qualified, popular staff for museums of the country. The rapid development of information and communication technologies opens new opportunities for educational organizations, providing access to information regardless of the location of the student and the teacher, as well as their access time to the information resource. One of the key problems of the educational practice of preparing students in the direction of “Museumology and protection of monuments of natural and cultural heritage” is the lack of a single methodical resource, the concept and technologies for its creation and use. The analysis it possible to state the absence of a resource combining information on the educational and methodological support of the training course “Museology and protection of cultural and natural heritage sites”, which would allow obtaining information on the training of museum personnel in accordance with the development of higher education in general and the professional museum sphere, in particular. The simulated site will perform several functions: first of all, informational - providing the necessary information to teachers and employees of the educational organization for the development of educational and methodological documentation (basic educational programs, work programs of the discipline, etc.); representative - the formation of a positive image of the association; communication -the possibility of direct interaction with the professional pedagogical community through information and communication technologies. The authors give a description of the content of the site model, which includes the necessary structural elements of both the work of the methodological association and the training of the museologists.

Download file
Counter downloads: 189

Keywords

музеология, сайт, социокультурное проектирование, учебнометодическое объединение, museology, site, socio-cultural designing, educational-methodical association

Authors

NameOrganizationE-mail
Rodionova Daria D.Kemerovo State University of Culturedasha.d.rodionova@yandex.ru
Kagakina Elena A.Kemerovo State University of Cultureshkola3a@yandex.ru
Всего: 2

References

Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» // Российская газета. URL: https://rg.ru/2012/12/30/obrazovanie-dok.html (дата обращения: 10.12.2018).
Ариарский М.А. Прикладная культурология. СПб. : Эго, 2001. 561 с.
Быховская И.М. Прикладной вектор культурологии: искомое и сущее // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2001. № 14. С. 21-42.
Флиер А.Я. Культурология образования: цели, задачи, возможности // Культурология 20-11. Авторский сборник эссе и статей. М. : Согласие, 2011. С. 173-190.
Самаковская О.В. Продвижение этнографических музеев Западной Сибири в электронном информационном пространстве : автореф. дис.. канд. культурологии. Кемерово, 2012. 23 с.
Фомина Н.Н., Толстикова И.И. Применение информационных технологий в преподавании культурологии // Записки Горного института. 2005. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/primenenie-informatsionnyh-tehnologiy-v-prepodavanii-kulturologii_(дата обращения: 10.12.2018).
Гиль А.Ю. Трансформация музея в культуре информационного общества. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2015. 148 с.
Ариарский М.А. Педагогическая культурология : методология и методика постижения культуры // Педагогика. 2014. № 5. С. 26-33.
Гендина Н.И. Информационная культура и медиаграмотность в России // Информационное общество. 2013. № 4. С. 77-83.
Дриккер А.С. Эволюция культуры: информационный отбор : автореф. дис.. д-ра культурологии. М., 2001. 50 с.
Тоффлер Э. Шок будущего = Future Shock. М. : АСТ, 2008. 560 с
Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры / пер. с фр., послесл. и примеч. Е.А. Самарской. М. : Республика; Культурная революция, 2006. 269 с.
Маркузе Г. Одномерный человек. М. : Refl-book, 1994. 368 с.
Гиль А.Ю. Музей в культуре информационного общества : автореф. дис.. канд. филос. наук. Томск, 2009. 26 с.
Гендина Н.И., Колкова Н.И. Информационный образ как основа разработки контента сайтов учреждений культуры // Создание официальных сайтов учреждений культуры и образования : теория и практика : сб. науч. тр. СПб. : Профессия, 2015. С. 220-226.
Самаковская О.В. Моделирование контента сайта музея (на примере этнографических музеев и музеев-заповедников) // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2010. Вып. 12. С. 76-86.
Федеральный портал «Российское образование». URL: http://www.edu.ru/abitur/act.107 /fgosp.1035/kv.1/index.php (дата обращения: 10.12.2018).
Учебно-методическое объединение. URL: https://www.rsuh.ru/information/section_112/closed.php
УМО // Кафедра музеологии РГГУ. URL: http://museolog.rsuh.ru/umo/umo/index.php (дата обращения: 10.12.2018).
Портал Федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования. URL: http://fgosvo.ru/ksumo/view/edufieldid/8/id/54 (дата обращения: 10.12.2018).
Положение о ФУМО в системе высшего образования по укрупненным группам специальностей и направлений подготовки 51.00.00 «Культуроведение и социокультурные проекты». Утверждено приказом № 1079 Министерства образования и науки РФ от 19.08.2016 г. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/FUMO/Prikaz_1079_19082016.pdf (дата обращения: 10.12.2018).
Гендина Н.И., Колкова Н.И. Создание эффективного официального сайта объекта культуры: от эмпирики к разработке и реализации научно обоснованной концепции // Вестник КемГИК. 2010. С. 87-104.
 Site of the Federal educational-methodicalassociation in the sphere of higher education as a network resources scientific-methodical work on the focused group specialties “Culturing and socio-cultural projects” (on the example of federal educational-methodical association on direction “Museuology an | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 33. DOI:  10.17223/22220836/33/25

Site of the Federal educational-methodicalassociation in the sphere of higher education as a network resources scientific-methodical work on the focused group specialties “Culturing and socio-cultural projects” (on the example of federal educational-methodical association on direction “Museuology an | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 33. DOI: 10.17223/22220836/33/25

Download full-text version
Counter downloads: 654