Identity matrix in the digital age: social challenges to overcome the anonymity | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 35. DOI: 10.17223/22220836/35/2

Identity matrix in the digital age: social challenges to overcome the anonymity

This article examines the total impact of digitalization on processes of identification. The development of information and communication technologies has generated new formats of socialization, inculturation and identification. Verification and construction of own identity is increasingly taking place in the Internet environment, but this environment sets more rigid framework and algorithms for this process. These changes began to affect all aspects of society, transforming not only the ways and contexts of communication and interaction, but also influencing the value-normative system and culture in General, setting the frame of research of social and humanitarian science. Due to the fact that new technologies have changed the idea of distance, time, space, indicating the transboundary nature of these phenomena have changed and approaches to the study of these phenomena. The development of digital technologies has led to the change of models and methods of identification and representation. Initially, the virtualization of everyday cultural practices and interactions allowed a person to try on different masks and statuses on an anonymous polygon of multiple identities, then forming the possibilities of personal auto projects and virtual personality, represented in the network space and subsequently appropriated in real life. These phenomena have a direct impact on a person by changing the ways of perception, thinking and worldview, making new demands on his competencies, forming a request for the nonlinearity of thinking and multi-channel perception of information. Now it is impossible to hide in the network, separating the virtual profile from the real identity. Today, the process of digitalization increasingly began to show - make visible, limit of virtuality, becoming, rather, the basis for integrity, in the truest sense of the word identity, identity, combining digital, virtual and real identity in the most transparent digital environment, creating conditions for the emergence of new opportunities, challenges and threats to the cultural foundations of society and embodying in reality the prophetic vision of the Matrix from the Wachowski brothers.

Download file
Counter downloads: 183

Keywords

цифровая идентичность, цифровизация, идентичность, виртуализация, матрица, Big Data, социальные коммуникации, репрезентация, digital identity, digitalization, identity, virtualization, matrix, Big Data, social communications, representation

Authors

NameOrganizationE-mail
Koneva Anna V.St. Petersburg State Institute of Culture; Leningrad State University A.S. Pushkinakoneva@list.ru
Lisenkova Anastasia A.Perm State Institute of cultureoskar46@mail.ru
Всего: 2

References

Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. М. : Медиум, 1995. 323 с.
Конева А.В. Воображение себя, или Проблема идентичности // Символы, образы, стереотипы современной культуры. Международные чтения по теории, истории и философии культуры. СПб., 2000. Вып. 8.
Эриксон Э. Идентичность : юность и кризис: пер. с англ. / общ. ред. и предисл. А.В. Толстых. М.: Изд. группа «Прогресс», 1996. 342 с.
Астафьева О.Н. Виртуальные сообщества : «сетевая» идентичность и развитие личности в сетевых пространствах // Вісник Харківського національного університету. Теорія культури та філософія науки. 2007. № 776. С. 120-133.
Сурова Е.Э. Идентификационный принцип в культуре // Международный журнал исследований культуры. 2010. № 1. С. 6-17.
Афанасьева А.А. Цифровое неравенство как проблема внедрения электронного правительства в России // Общество : политика, экономика, право. 2015. № 6. С. 16-17. Матрица идентичности в цифровую эпоху: социальные вызовы преодоления анонимности 27
Thomas W.I., Thomas D.S. The child in America : Behavior problems and programs. New York : Knopf, 1928. P. 571-572.
Krzyżaniak E. Nie ma tożsamości darowanej, czyli poszukiwanie siebie w Innym. Warszawa, 2003. С. 13-19.
Войскунский А., Евдокименко А., Федунина Н. Сетевая и реальная идентичность: сравнительное исследование // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2013. Т. 10, № 2. С. 98-121.
Бауман З. Индивидуализированное общество. М. : Логос, 2005. 390 с.
Bringing Big Data to the Enterprise. URL: https://www-01.ibm.com/software/data/big-data/what-is-big-data.html (дата обращения: 11.07.2018).
Стивенс-Давидовиц Сет. Все лгут. Поисковики, Big Data и Интернет знают о вас все. М. : Эксмо, 2018. 384 с.
Манович Л. Теории софт-культуры. Нижний Новгород : Красная ласточка, 2017. 208 с.
Фролова А.С., Посухова О.Ю. Концептуальное моделирование системы символического конструирования профессиональной идентичности в медиапространстве // Медиаобразование. 2017. № 37. С. 185-192.
Arnett J.J. Adolescence and emerging adulthood: A cultural approach (4th edition). Upper Saddle River. N.J. : Pearson-Prentice Hall, 2010. P. 340.
Morbitzer J. Media - zniewolić umysł? // Konspekt. 2002. № 11. S. 45-49.
Tajifel H., Turner J. Differentiation Between Social Groups. Studies in the Social Psychology of Intergroup Relations. London : Academic Press, 1979.
Crosbie V. What is New Media? [Electronic resourse]. URL: http://www.sociology.org.uk/ as4mm3a.doc (дата обращения: 11.07.2018).
Тульчинский Г.Л. Личность как автопроект и как бренд: некоторые следствия // Философские науки. 2009. № 9. С. 47-60.
Эко У. Полный назад! или «Горячие войны» и популизм в СМИ. Утраченная укромность частной жизни. URL: http://humanitarius.com/static/nazad-15.html (дата обращения: 10.07.2018).
Родина знает! URL: https://lenta.ru/articles/2018/01/03/chinese_surveillance/ (дата обращения: 13.07.2018).
 Identity matrix in the digital age: social challenges to overcome the anonymity | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 35. DOI: 10.17223/22220836/35/2

Identity matrix in the digital age: social challenges to overcome the anonymity | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2019. № 35. DOI: 10.17223/22220836/35/2

Download full-text version
Counter downloads: 7733