The keeper who put the Khanty of the Vasyugan on the map
My paper deals with a problem, how people can use and revitalize the, so called traditional culture of the indigenous ethnic minorities in a situation, when the continuity of a culture was broken, and the activists have not got any possibility to use a kind of organic tradition. Furthermore I deal with a problem, how to appreciate, how to accept the public opinion of this (re)invented tradition. In this paper I present this question by demonstrating the curriculum vitae and an artist's oeuvre. The geographic field of my research is Western-Siberia and the Khanty people, especially N.B. Vyalova an artist who considers herself as a Khanty, in the district of Kargasok, Tomsk county, where 90% of the population is Russian and the Khanty do not amount to 1%. In this paper I delineate Vyalova's biography, and analyse how did she discovered her form of self-expression: paper-cutting, and how she based this forms of art on her curriculum vitae. Furthermore I show the way how she became more and more versatile and complex artist, and how she create the aura of authenticity with the help of - for example - using the khanty language, which she never learnt to speak. After the analysis of the question of authenticity, I interpret her work as a naive, auto-didactic art, and her permanently evolving academic life's-work as autodidactic, popular science, since her activity is prominent not only in art but she is present in science, too. The activity of „native anthropologists” rarely articulates itself in a straightforward way. They often oscillate back and forth between different fields: they may become politicians, ecological activists, religious-spiritual leaders or, as is the case of Vyalova, artists. Building Khanty art into a successful brand, she has smuggled back the Khanty into public discourse after several decades of exclusion. Based on long term participating fieldwork and on written sources such as local press products, publications on the interfaces of social media and also the artistic and scientific works of Vyalova herself, I interpret her oeuvre in a social-cultural anthropological perspective using technical terms like „invented tradition”, „native anthropologist”, „folklorization” and „heritage language”. Summarised: I examine specifically how her art fits into present-day Siberian socio-cultural context in which social groups that had lost their traditional ways of life and art but experience a phase of ethnic revival, revive traditional cultural forms that can be learnt back or else, create new ones: they invent new traditions.
Keywords
ханты,
Западная Сибирь,
изобретение традиций,
унаследованный язык,
коренный антрополог,
фольклоризация,
Khanty,
Western-Siberia,
invented tradition,
heritage language,
indigenous anthropologist,
folklorisationAuthors
Nagy Zoltan | University of Pecs | nagyzooli@gmail.com |
Всего: 1
References
Мастер сибирских вырезанок. URL: http://tomsk-novosti.ru/master-sibirskih-vyrezanok/ (дата обращения: 20.08.2019).
Каргасокский район Томской области: официальный сайт. URL: http://www.kargasok.ru/ (дата обращения: 20.08.2019).
Золтан Н. Васюганские ханты. Изменение религиозной системы в XIX-XXI веках / пер. с венг. Д. Пушкаш. Томск : Изд-во Томского гос. пед. ун-та, 2011. 294 с.
Вялова Н.Б. Жизнь в рифме. Стихи. Каргасок : Каргасокская центральная районная библиотека, 2015.
Вялова Н.Б. Роль декоративно-прикладного творчества в возрождении и сохранности культуры ханты // Научно-теоретические и методические основания организации профильнопрофессионального обучения в сельской школе : материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием, г. Томск, 28-29 октября 2010 г. Томск : Изд-во ТГПУ, 2011. С. 90-94.
Вялова Н.Б. Из истории национального костюма хантов : Рукопись. б.г., б.м. С. 1.
Петриченко А.А. Образ земли хантов // Восточная коллекция. 2010. № 4. С. 130-135.
Уникальное искусство. Как хантыйский краевед-этнограф Надежда Вялова из бумаги сказки вырезает = https://obzor.city/article/387998 (дата обращения: 20.08.2019).
Вялова Н.Б. Предания таежного края // Проблемы изучения, сохранения и использования искусства вырезки // Материалы международного симпозиума, посвященного 95-летию со дня рождения Алексея Максимовича Петриченко. Домодедово, 2006. С. 46-49.
Elliot, Richard - Davies, Andrea. Symbolic brands and authenticity of identity performance. // Jonathan E. Schroeder - Miriam Salzer-Morling (eds.): Brand Culture. London : Routledge, 2006. P. 155-170.
Вялова Н.Б. Сибирские вырезанки. Томск : D-Print, 2013.
Мейко Т. Сказки среднего мира. Томск : Красное знамя, 2014.
Наследие.. = http://www.sokik.ru/vyalova_n_b_v_smi-3003.html (дата обращения: 20.08.2019).
Поздравляем и гордимся!!! = http://www.sokik.ru/news-5961.html (дата обращения: 20.08.2019).
Nagy Zoltan. The labyrinth of identity: Khanty ethnic identity, its alternatives, and their place in the discourses of identity //Congressus Duodecimus Internationalis Fenno-Ugristarum, Oulu 2015.
Вялова Н.Б. О зємлє моей слово // Искусство вырезания из бумаги как способ общения : материалы 3-го Междунар. симп., посвящ. памяти Юлии Даниляускене. Домодедово, 2010. С. 126-128.
Лукина Н.В. Альбом хантыйских орнаментов (восточная группа). Томск : Изд-во Том. ун-та, 1979.
Сирелиус Уно Тави. Путешествие к хантам / пер. Н.В. Лукиной. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2001.
Кулемзин В.М., Лукина Н.В. Легенды и сказки хантов. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1973.
Хантыйская коллекция ТОКМ : каталог / сост. Н.А. Тучкова. Томск : Изд-во Том. унта, 2001.
Могутаев М.К. Хантыйско-русский словарь (васюганский диалект). Томск : Изд-во ТГПУ, 1996. С. 93: «Кавлак - сумка с отделениями для хранения иголок, ниток и другой мелочи».
Лукина Н.В., Соколова З.П., Сязи А.М. Ханты. Декоративное искусство // Народы Западной Сибири. М. : Наука, 2005. С. 193-198.
ТГПУ учится у Надежды Вяловой = http://www.sokik.ru/news-4243.html
Каргасокская делегация приняла участие в VII международном конкурсе-фестивале «Праздник Топора» = http://www.sokik.ru/news-5297.html (дата обращения: 20.08.2019).
Рындина О.М. Я рисую ножницами.. // Сибирские вырезанки. Надежда Вялова. Томск : Изд-во D-Print, 2013. С. 3-7.
Сибирские вырезанки = http://www.sokik.ru/news-3568.html (дата обращения: 20.08.2019).
Бурыкин А.А. Некоторые проблемы социокультурного развития малочисленных народов Севера РФ в свете гендерного подхода // Расы и народы. Вып. 28. М., 2002. С. 188-213. http://static.iea.ras.ru/books/Rasy_i_narody_28.pdf
Кошелева Е.Ю. Трансформационные процессы в духовной культуре селькупов и хантов Томской области в 1990-2000-е годы // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2007. Вып. 3 (66). С. 168-173. URL: http://vestnik.tspu.edu.ru/files/vestnik/PDF/articles/kosheleva_e._yu._168_173_3_66_2007.pdf
Кошелева Е.Ю. Этнические движения коренных малочисленных народов Севера. Западносибирский регион, рубеж 20-21 веков. Saarbruecken : Lambert Academic Publishing. 2012. С. 308.
Игнатенко З.А. Культура современных селькупов Томской области // Проблемы историко-культурного развития древних и традиционных обществ Западной Сибири и сопредельных территорий. Томск, 2005. С. 249-251.
Тучкова Н.А. Художественная самодеятельность и фольклоро-мифо-творческий процесс как этноконсолидирующие факторы, стимулирующие рост этнической идентичности (по материалам Парабельского района Томской области) // Томский журнал лингвистики и антропологии. 2015. № 2 (8). С. 102-111.
Ким А.А., Кудряшова Т.К., Кудряшова Д.А. Селькупский праздник в Пиль-эд и культ лося // Материалы и исследования культурно-исторических проблем народов Сибири. Томск, 1996. С. 219-212.
Horváth Csilla. Régi problémák, új megoldások: manysi nyelvtanítás az alternatív és közoktatási intézményekben // Nyelvtudományi Közlemények 2014. 67-78.
Коробейникова (Малькова) И.А. Проблема обратного перевода фольклорных текстов: с русского языка на селькупский // Самодийцы. Тобольск; Омск, 2001. С. 274-280.
Функ Д.А. О современном положении языков малочисленных тюркских народов Южной Сибири (в контексте применимости Европейской хартии региональных языков и языков меньшинств) // Этнографическое обозрение. № 4. 2010. С. 132-140.
Hobsbawm, Erik. Tömeges hagyomány-termelés: Európa 1870-1914 // Hagyomány és hagyományalkotás. Budapest, 1987. 127-189. Szerk: Hofer Tamás és Niedermüller Péter.
Kovács Ákos. A kitalált hagyomány. Pozsony: Kalligram, 2006.
Nagy Zoltan. The forest: religious and narrative symbol of a disintegrating society // Bela Mosia (ed.). Shota Meskhia State Teaching University of Zugdidi. Annual Scientific Work 2015. Book of Scientific Works of the Conference of Belief Narrative Network of ISFNR. Zugdidi : Shota Meskhia State Teaching University, 2015. Р. 121-125.
Главам районов рассказали как действовать, если все-таки придется затягивать пояса = http://www.sokik.ru/news-6228.html
Живем одной семьей = http://www.sokik.ru/news-7025.html
Lévi-Strauss, Claude. The Savage Mind. Chicago, University of Chicago Press, 1966.
Вялова Н.Б. Обережка. Набор открыток. Каргасок, Корг Сохи, 2014(а).
Lyons Martin: La culture littéraire des travailleurs. Autobiographies ouvriers dans l’Europe de XIXe siecle // Annales. HSS. 2001. 4-5. Р. 927-946.
Keszeg Vilmos. Csángó írástudók, csángó költészet. б.г. = http://www.keszeg.adatbank.transindex.ro/belso.php?k=3&p=2124
Keszeg Vilmos. Alfabetizáció, írásszokások, populáris írásbeliség. Kolozsvár: KJNT - BBTE Magyar Néprajz és Antropológia Tanszék, 2008. Р. 249-282.
Kovalcsik Katalin, Réger Zita. A tudomány mint naiv művészet, Kritika, 1995/2, 31-34.
Nagy Zoltán. Sámántánc a konferencián: a néprajztudomány teologizálódása Oroszországban. = Ethnographia 125/2014, № 2. Р. 234-249.
Balzer (Mandelstamm), Marjorie. What’s „Native” About Non-Russian Anthropology? // Culture Incarnate: Native Anthropology from Russia. New York : Armont, 1995. Р. 3-28.
Харитонова В.И. Феникс из пепла? Сибирский шаманизм на рубеже тысячелетий. М. : Ин-т этнологии и антропологии им. H.H. Миклухо-Маклая РАН, 2006.