The sculpture parks of the mid-20th century: underlying artistic concepts
The subject of the study is the specialized sculpture parks. At present, they are extremely popular objects of landscape and monumental-decorative arts synthesis with the functions of public spaces and artistic experiments exposition sites. For the modern cities image, the presence of such parks is considered as guarantee of tourist attractiveness, an attribute of dynamic growth and social tone. The article describes the initial period of their autonomy. Sculpture parks formal and informative diversity of the 1940s - 1960s is correlated with the diversity of their artistic concepts as aesthetically expressed ideological programs with their own logic, language, tendencies. The problematization of this correlation is substantiated by the decisive role of artistic concepts for the development of the art synthesis sphere in the second half of the 20th - early 21st century. A range of mono-author and collective concepts is developed through an analysis of regional, territorial, space-planning, formal-compositional, artistic, stylistic, semantic features in the most authoritative synthesis objects of the designated period. Comparison of plastic and space-planning structures nature in the Gustav Vigeland, Carl Milles, Henry Moore, Barbara Hepworth, Anton Martin, Edward James, Bunley Sulilat works and the open-air expositions, representing the many authors works, is showed the interpretation of different worldview priorities with positioning a person with his history, mythology, religion, etc. This comparison, in addition, is possible to assess the relevance of artistic concepts, their real efficacy, which is due by the aesthetic and ethical resonance of the sculptures meanings, the meanings of the connections between the sculptures and with nature, and not the size and quantity parameters of the collections. An observation about the primary relevance of sculpture parks with permanently developing, fundamentally incomplete collections of visual and abstract plastics is made. Itself device of these parks based on multiple contrasting of independent authors works on the subject, style, material, size, color, texture is provided a constant increase of the current time meanings. The fact that such parks appeared almost simultaneously in different parts of the world, is given the right to position them as a format of universal and unlimited metaphorical ideas about the infinitely complex and controversial modern world.
Keywords
парки скульптуры,
экспозиции под открытым небом,
синтез ландшафтного и монументально-декоративного искусств,
художественные концепции,
sculpture parks,
outdoor expositions,
synthesis of landscape and monumental-decorative arts,
artistic concepts,
ideological programsAuthors
Steklova Irina A. | Penza State University of Architectural and Construction | i_steklo60@mail.ru |
Raguzhina Olesya I. | Penza State University of Architectural and Construction | i_steklo60@mail.ru |
Всего: 2
References
Соколов М.Н. Принцип рая. URL: http://www.padaread.com/?book=19128 (дата обращения: 25.03.2018).
Сокольская О.Б. История садово-паркового искусства. Саратов : Саратовский ГАУ, 2016. 178 с.
Швидковский Д.О. Происхождение английского пейзажного парка // Пространство и время. 2012. № 1 (7). С. 141-153.
Вавер О.Ю. Мировоззренческие основания мировой и отечественной садово- парковой культуры: автореф. дис.. канд. филос. наук. Нижневартовск : НГПИ, 2002. 24 с.
Гуаита О. Сады. М. : АСТ : Астрель, 2015. 736 с.
Черемушкин П.Г. Карл Эльдт, Кай Нильсен и Герхард Хеннинг - выдающиеся представители скандинавской скульптуры первой половины ХХ века // Дом Бурганова. Пространство культуры. 2007. № 1. С. 183-192.
Мусский С.А. 100 великих скульпторов. Густав Вигеланд. URL: http://fisechko.ru/100vel/ skulptor/80.html (дата обращения: 05.07.2018).
Саблин И.Д. Память, смерть, архитектура. URL: https://art1.ru/2013/12/13/pamyat-smert-arxitektura-6-28463 (дата обращения: 25.03.2018).
Монументальность // Эстетика: словарь. М. : Политиздат. 1989. С. 214.
Левин И.Л. Способы творческой интерпретации изображений в скульптуре и архитектурном декоре. Н. Новгород : ННГАСУ, 2016. 215 с.
Иконников А.В. Историзм в архитектуре. М. : Стройиздат, 1997. 559 с.
Стрёмодден Я. Парк скульптур и его автор Густав Вигеланд // Третьяковская галерея. 2013. Спецвыпуск «Норвегия-Россия: на перекрестках культур». С. 26-37.
Биография Густава Вигеланда: жизнь и творчество. URL: https://www.misha-nita.ru/2014/03/09/21600 (дата обращения: 05.07.2018).
Верзилин Н.М. Пылинки дальних стран. Л. : Детская литература, 1969. 272 с.
Струнин А. Райский сад Карла Миллеса. URL: https://a-strunin.livejournal.com/57558 (дата обращения: 25.03.2018).
Бурганов И.А. Сад скульптур Карла Миллеса в Стокгольме // Дом Бурганова. Пространство культуры. 2009. № 1. С. 65-70.
Николаева Н.П. Карл Миллес. Записки о художниках. URL: http://babanata.ru/?p=12508 (дата обращения: 05.07.2018).
Скандинавия. Удивительное - рядом. URL: https://saanta.livejournal.com/224930.html (дата обращения: 25.03.2018).
Дубровская О.С. Эволюция культовой скульптуры: от камня к монументу // Academia. Архитектура и строительство. 2012. № 1. С. 68-79.
Швеция, Стокгольм: Миллесгорден - гармония искусства и природы. URL: http://turj.ru/blog/history/1788.html (дата обращения: 05.07.2018).
Котломанов А.О. Классический канон современной скульптуры. Генри Мур и сила художественной традиции // Капитель. 2014. № 2. С. 10-16.
Котломанов А.О. Паблик-арт: страницы истории. Британские парки скульптуры второй половины XX века // Вестник СПбГУ. Искусствоведение. 2014. № 1. С. 97-106.
Barbara Нepworth museum and sculpture garden. URL: https:// http://www.tate.org.uk/vi-sit/tate-st-ives/barbara-hepworth-museum-and-sculpture-garden (дата обращения: 25.03.2018).
Сидлина Н.З. Взаимодействие науки и искусства в творчестве Наума Габо: автореф. дис.. канд. иск. М. : ГИИ, 2004. 26 с.
Котломанов А.О. Скульптура Великобритании 1945-2000 гг. Проблемы теории и практики пластических концепций: дис.. канд. иск. СПб. : СПБГАИЖСА, 2006. 216 с.
Metz H. Desert Christ Park. URL: http://www.hollymetz.net/files/essaysDesert-Christ-Park.pdf (дата обращения: 05.07.2018).
Biography by Edward James. URL: https://www.laspozasxilitla.org.mx/en/?p=31 (дата обращения: 25.03.2018).
Lawrence K. Exploring the surreal sculpture parks of Bunleua Sulilat. URL: https://sailingstonetravel.com/exploring-the-surreal-sculpture-parks-of-bunleua-sulilat (дата обращения: 05.07.2018).
About Sonsbeek. URL: http://www.sonsbeek.org (дата обращения: 25.03.2018).
Гомбрих Э. История искусства. М. : АСТ, 1998. 688 с.
Филичева Н.В. Трансформация художественной образности в культуре модернизма: автореф. дис.. д-ра филос. наук. СПб. : СПбГУ, 2011. 50 с.
Хлопкова Т.Оскульптуренное пространство. URL: http://www.belmarket.by/oskulp-turennoe-prostranstvo (дата обращения: 05.07.2018).
Гуревич А.Я. Время как проблема истории культуры // Вопросы философии. 1969. № 3. С. 105-116.