Formation of the historical consciousness of primary school children age through inclusion in museum activities (on the example of the historical park "Russia -My Story")
The article is devoted to the historical consciousness and the peculiarities of its formation in children of primary school age. The article proves the timeliness of the formation of historical consciousness in the younger school age. In children of primary school age, the second level of formation of historical consciousness prevails. At this age, children have an idea about the history of the media, folklore literature, stories of adults and the cultural heritage of the surrounding world. The article shows the ways of formation of historical consciousness in younger schoolchildren in the framework of museum activities. The museum began its history with an educational model in the 18th century, enlightening in the 19th-20th centuries, politicized in the 20-50s, informative in the 60s-80s. The modern model of the museum is the communicative one. Currently, interactive educational projects have been introduced to the museum. "Russia - My Story" - an innovative type of museum. This museum provides for various forms of work: independent study of expositions, a tour of the museum with an audio guide or guide. The museum hosts lectures of invited guests, forums, round tables, events, holiday programs. The article analyzes and identifies the most effective forms of work on the formation of the historical consciousness of younger schoolchildren.
Keywords
историческое сознание,
музейная деятельность,
музейная педагогика,
исторический парк «Россия - Моя история»,
historical consciousness,
museum activities,
museum pedagogy,
historical park "Russia - My Story"Authors
Fugelova Tatiana A. | Tyumen State University | fta2012@mail.ru |
Shanina Maria A. | Tyumen State University | nzsma@rambler.ru |
Всего: 2
References
Кон И. С. Проблема истории и истории философии // Методологические и историографические вопросы исторической науки. 1966. № 4. С. 14-55.
Левада Ю.А. Историческое сознание и научный метод // Философские проблемы исторической науки. М., 1969. С. 184-224.
Могильницкий Б.Г. Введение в методологию истории. М. : Высшая школа, 1989. 175 с.
Гобозов И.А. Философия истории: проблемы и перспективы // Философия и общество. 1997. № 2. С. 162-192.
Панюков А.И. Социально-философское исследование исторического сознания (на материалах отечественной общественной мысли): дис.. д-ра филос. наук. Новосибирск, 1999. 316 с.
Николаев А.В. Формирование исторического сознания в контексте изучения истории России. URL: http://anthropology.ru/ru/text/nikolaev-av/formirovanie-istoricheskogo-soznaniya-v-kontekste-izucheniya-istorii-rossii (дата обращения: 21.11.2018).
Федоринов Е.И. Формирование исторического сознания как фактор гуманитаризации образования. URL: http://www.rciabc.vsu.ru/irex/pubs/fedornov1.htm (дата обращения: 24.11.2018).
Тощенко Ж.Т. Историческое сознание и историческая память: анализ современного состояния // Новая и новейшая история. 2000. № 4. С. 3-14.
Фугелова Т.А. Образовательные программы начальной школы. СПб. : Инфо-да, 2016. 120 с.
Выготский Л.С. Психология развития человека. М. : Смысл, 2005. 1136 с.
Давыдов В.В. Возрастная и педагогическая психология. М. : Просвещение, 1979. 287 с.
Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования / Министерство образования и науки Российской Федерации. М. : Просвещение, 2010. 31 с.
Радугин А.А. История России. Курс лекций. М. : Центр, 2001. 352 с.
Тишков В.А. Историческая культура и идентичность. URL: http://gefter.ru/archive/13251 (дата обращения: 05.12.2018).
Выдренкова А.А. Формирование ценностного отношения младших школьников к культуре русского народа // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2014. № 4 (9). С. 28-30.
Мотина В.В. Культурно-образовательная деятельность музеев и музейная педагогика // Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2013. С. 307-310.
Чумакова Н.Ю. Музейная деятельность как средство духовно-нравственного воспитания младших школьников. URL: https://moluch.ru/archive/54/7391/ (дата обращения: 06.12.2018).
Макеева И.А. Культурно-образовательная деятельность музея: содержание и формы // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социо-кинетика. 2011. № 4. С. 164-168.
Фофин А.И. Роль музеев в образовании и воспитании личности // Magister Dixit. 2013. № 3. С. 315-322.
Сайт исторического парка «Россия - Моя история». URL: https://myhistorypark.ru/ (дата обращения: 11.12.2018).
Кравцова О.В. Игровые педагогические технологии в деятельности школьного музея // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. № 1 (91). С. 36-39.
Байбородова Л.В., Соколова М.В. Использование ресурсов школьных музеев в учебно-воспитательном процессе // Ярославский педагогический вестник. 2017. № 1. С. 59-65.