Politikalsocialisation as “care of’ in context of cultural-symbolical scenarios of communications | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 39. DOI: 10.17223/22220836/39/4

Politikalsocialisation as “care of’ in context of cultural-symbolical scenarios of communications

In article political socialisation is considered as a part of processes personal and social “cares of’, representing cultural experts of self-transformation, self-checking and society self-transformation. The given experts in work are presented as the general orientation of the political phenomena, allowing to form and transform the political culture of the person including a set of means of understanding of a society as interconnected the cultural-historical integrity informed on the basis of symbolical means of self-transformation of set the general outlook of individuals. In this plan “the care of’ appears as area of existence and genesis of values political which role is interfaced to reproduction and transformation of forms social “managements of self’, about a live continuum of the purposes and means of human relations. At the same time social “the care of’ appears as a product performative the certificates designing a society under the influence of the changing social situation of the person. Performativnyj character social “cares of’ creates possibilities socioculture designing of the political phenomena, political culture in the course of political socialisation of the person. Thus social “the care of’ occurs in a context of cultural-symbolical scenarios of communications which are caused by “own values’ or rather mobile the unchangeable structures of a social order. In this respect symbolical scenarios of communications create isolation public “cares of’ on certain historical values of society, form it difference, senses and forms of an autonomy and self-changes in world around. Scenarios “the care of’ can be considered cares of as set of symbolical forms of public consciousness. It provides autopoecis communications in society, symbolical connection of communications, a choice of their means, institutional forms. Communications scenarios, expressing symbolical social “will to live”, allow to organise “practice of’ as sets the connected paradigms, actions and forms, values and senses of transformation of society and the person, the general purposeful processes of self-knowledge and society self-transformation. In this respect the above-stated scenarios represent public expectations or the structures necessary for joining of one communications to another. Cultural scenarios of communications represent socioculture expectations concerning ways samoreference societies which express readiness for reproduction and changes, to self-correction of structures of consciousness of society, representing its aspiration to self-change, training, to perception of evolution of culture of a society. In this respect scenarios act as possibilities of existence and training ways autopoecisa the communications, entering into cultural toolkit of the social consciousness providing interrelation, a reconstruction and deconstructions of understanding of the political phenomena.

Download file
Counter downloads: 81

Keywords

политическая социализация, «забота о себе», культурно-символическое конструирование политического, социальное самосознание, political socialization, “care of’, cultural-symbolical designing political, social consciousness

Authors

NameOrganizationE-mail
Kirdjashkin Ivan V.Tomsk State Universitykirdjhkin@mail.ru
Всего: 1

References

Лаврухин А. Политическое измерение философии Э. Гуссерля в свете критики Ф. Феллманна, Х. Аренд и Ю. Хабермаса // HORIZON. 2018. № 7 (2). С. 365-390.
Резник Ю.М. Новая гражданская общественность России как социально-этический проект межчеловечности // Вестник Российского философского общества. 2019. № 1-2. С. 20-31.
Рикер П. История и истина. СПб. : Алетейя, 2002. 400 с.
Фуко М. Герменевтика субъекта: Курс лекций, прочитанных в Коллеж-де-Франс в 19811982 учебном году. СПб. : Наука, 2007. 677 с.
Вирно П. Грамматика множества. К анализу форм современной жизни. М. : Канон+, 2013. 170 с.
Агамбен Дж. Оставшееся время: Комментарий к Посланию к Римлянам. М. : Новое лит. обозрение, 2018. 224 с.
Эпштейн М.Н. От знания - к творчеству. Как гуманитарные науки могут изменять мир. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2016. 480 с.
Фишер-Лихте Э. Эстетика перформативности. М. : Канон+, 2015. 376 с.
Шмелева Е.В. Городское «множество» и эстетика перформативности: новые формы публичной культуры // Философский журнал. 2016. № 2. С. 114-125.
Корецкая М.А. Проблема власти в логике перформативного поворота // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. 2018. Т. 7, № 6А. С. 76-86.
Остин Дж.Л. Три способа пролить чернила. Философские работы. СПб. : Алетейя, 2006. 335 с.
Симакова М. Альянсы хрупких тел, или Политика уязвимых жизней. Рецензия на книгу: Батлер Дж. (2017). Заметки к перформативной теории собрания // Социология власти. 2018. № 1. С. 215-226.
Фарафонова Д. Джорджо Агамбен. Язык философии и философия языка // Агамбен Дж. Царство и Слава. К теологической генеалогии экономики и управления. М.; СПб. : Изд-во Института Гайдара; Факультет свободных искусств и наук СПбГУ, 2019. С. 482-506.
Луман Н. Введение в системную теорию. М. : Логос, 2007. 360 с.
Луман Н. Истина, знание, наука как система. М. : Логос, 2016. 408 с.
Алиференко А.Ф. Современные проблемы науки о языке. М. : Флинта, 2006. 416 с.
Кассирер Э. Избранное: опыт о человеке. М. : Гардарики, 1998. 779 с.
Лурье С.В. Культура и ее сценарий: имплицитный обобщенный сценарий как внутрикультурный интегратор // Общественные науки и современность. 2017. № 2. С. 160-161.
Аристотель. Метафизика. Соч.: в 4 т. М. : Мысль, 1975. Т. 1. 550 с.
Кузанский Н. Сочинения: в 2 т. М. : Мысль, 1980. Т. 2. 471 с.
Резник Ю.М. Человек в мире возможностей: проектный подход (вместо введения) // Вопросы социальной теории. 2016. Т. VIII, вып. 1-2: Человек в мире возможностей: образы будущего. С. 9-24.
Эпштейн М.Н. Философия возможного. СПб. : Алетейя, 2001. 232 с.
Штегмайер В. Жизнь как граница мышления // Стратегии ориентации в постсовременности. СПб. : Борей, 1996. С. 54-68.
Князева Е.Н. Биосемиотика: истоки междисциплинарного направления // Вопросы философии. 2018. № 11. С. 86-99.
Михайлов И. Ф. К онтологии жизненного мира человека: современный взгляд // Вопросы социальной теории. 2017. Т. IX. С. 200-211.
Антоновский А.Ю. Никлас Луман: Эпистемологические основания социологического конструктивизма // Луман Н. Общество как социальная система. М. : Логос, 2004. С. 104-116.
Майданский М.Д. Объективная телеология Спинозы // Историко-философский ежегодник. М. : Наука, 2003. С. 146-158.
Луман Н. Социальные системы : очерк общей теории. СПб. : Наука, 2007. 641 с.
Луман Н. Общество как социальная система. М. : Логос, 2004. 231 с.
Пигров К.С. Размышления о структуре национального самосознания // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. 2015. Сер. 17: Философия и конфликтология. Вып. 1. С. 12-21.
 Politikalsocialisation as “care of’ in context of cultural-symbolical scenarios of communications | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 39. DOI: 10.17223/22220836/39/4

Politikalsocialisation as “care of’ in context of cultural-symbolical scenarios of communications | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 39. DOI: 10.17223/22220836/39/4

Download full-text version
Counter downloads: 2577