The method of mythopoetics in design | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 39. DOI: 10.17223/22220836/39/11

The method of mythopoetics in design

The appeal to mythopoetics is emerging in modern design with the focus on its environmental and information spheres. The analysis of literature leads to considering mythopoetics as a design and research method, whose subject is a specific type of mythological consciousness and the product of its work - the system of ideas about the world, formed into a model. Mythopoetics appears in cognitive, sense-forming, value-modeling and environmental aspects. The essence of mythopoetic design is becoming more relevant in the modern worldview due to the need for reproducing the world model. At the stage of mythological consciousness, practical activity was regulated by ritual reproduction of the model. In the modern worldview, the regulating function is performed by culture. Therefore, the task of mythopoetic design is to form a concept of a project filled with value cultural meanings. The basic terms of mythopoetics include traditionally used concepts (an archetype, a mythologeme, a mytheme), philosophical and cultural terms (a concept, a cultural meanings, an imaginative invariant of thinking, a chronotope), and specific concepts (axiomatic state of individual consciousness, artistic and imaginative invariants, a spatiotemporal context of a project, an artistic and imaginative model of the world). In design, the result of work of artistic consciousness and design thinking is the concept of a project shaped into the artistic and imaginative model of the world. The semantic core of the design concept is based on cultural meanings and axioms, which are comprehended by means of axiomatic state of individual consciousness and expressed as consumer’s value orientations. The periphery of the design concept is formed by the spatial and time context of project. The artistic and imaginative model of the world appears as a compositional integrity consisting of structural elements, i.e. artistic and imaginative invariants. The conducted analysis of mythopoetic models of the world yields a system of artistic and imaginative invariants, includingnatural, anthropomorphic, social, sacred, objective, spatial, and dynamic. The structural elements of the model are organized into blocks using the principles of organization. The principles of semantic organization are applied in the creation of a semantic block. The spatiotemporal context of the design concept is formed by the principles of space and time organization. The method of mythopoetics presupposes the sequence of design stages: recognition of cultural meanings, their “implantation” into the individual worldview, and visualization of artistic and imaginative invariants in design objects.The method of mythopoetic design solves the task of synthesis of traditional and innovative aspects, natural and cultural aspects, universal cultural and individual meanings, and value orientations in the design concept.

Download file
Counter downloads: 109

Keywords

мифопоэтика, метод проектирования, художественно-образная модель мира, the mythopoetics, the design method, the artistic-imaginative model of the world

Authors

NameOrganizationE-mail
Sandu Olga M.Izhevsk State Technical University named after M.T. Kalashnikovsanduolgamail@gmail.com
Всего: 1

References

Санду О.М. Построение художественно-образной модели мира с использованием хронотопических инвариантов мышления // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 3-1 (77). С. 129-131.
Мифы народов мира. Энциклопедия: в 2 т. Т. 2: К-Я / гл. ред. С.А. Токарев. М. : Советская энциклопедия, 1992. 719 с.
Токарева Г.А. Мифопоэтика У. Блейка. Петропавловск-Камчатский : Изд-во КамГУ, 2006. 350 с.
Белокурова С.П. Словарь литературоведческих терминов. СПб. : Паритет, 2006. 314 с.
Мелетииский Е.М. Поэтика мифа. М. : Наука, 1976. 407 с.
Историческая поэтика. Литературные эпохи и типы художественного сознания / под ред. П.А. Гринцер. М. : Наследие, 1994. 512 с.
Козолупеико Д.П. Анализ мифопоэтического мировосприятия // Эпистемология и философия науки. 2009. № 2 (20). С. 190-197.
Родина М.В. Миф и его поэтика в цикле К.С. Льюиса «Хроники Нарнии»: проблема художественной функциональности: дис.. канд. филол. наук. Тамбов, 2015. 265 с.
Осипова Н.О. Мифопоэтика как сфера поэтики и метод исследования // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. 2000. № 3. С. 46-52.
Татевосяи А.А. Учебно-методический комплекс по дисциплине «Теоретическая и при кладная мифопоэтика». URL: http://doc.knigi-x.ru/22raznoe/50982-1-sostavlen-sootvetstvii-dayu-gosudarstvennimi-trebovaniyami-soderzhaniya-urovnyu-direktor-instituta.php (дата обращения: 19.05.2018).
Санду О.М. Сущность мифопоэтики в дизайне. Этапы мифопоэтического проектирования // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник МГХПА. 2018. № 3. С. 143-151.
Эициклопедия эпистемологии и философии науки / под ред. И.Т. Красавина. М., 2009. 1248 с.
Мелетииский Е.М. О литературных архетипах. М., 1994. 136 с.
Круталевич А.Н. «Мифологема» в понятийном аппарате культурологии // Культура и цивилизация. 2016. № 1. С. 10-21.
Новопашии С.А. Мифологемы как технология продвижения территорий. От мифа к мифологеме. URL: http://www.bkworld.ru/archive/y2008/n06-2008/Mifologemy_kak_tehnologija _prodvizhenija_territorijj_Ot_mifa_k_mifologeme.html (дата обращения: 12.02.2018).
Ращевская Е.П. Космогонический миф Даниила Андреева и культура Серебряного века: автореф. дис.. канд. культурологии. Киров, 2006. 17 с.
Карасик В.И., Слышкии Г.Г. Лингвокультурный концепт как единица исследования // Методологические проблемы когнитивной лингвистики: сб. науч. тр. Воронеж, 2001. С. 75-80.
Ковлакас Е.Ф. Концепт «Гора» как образ «Духовного ориентира» народа (на примере оронимов Кубани и Северного Кавказа) // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2008. № 6. URL: https://cyberleninka.ru/ar-ticle/n/kontsept-gora-kak-obraz-duhovnogo-orientira-naroda-na-primere-oronimov-kubani-i-severnogo-kavkaza (дата обращения: 14.02.2018).
Смыслы культурные URL: http://www.artap.ru/cult/smsl.htm (дата обращения: 28.05.2017).
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М. : Искусство, 1979. 424 с.
Мамардашвили М.К. Классический и неклассический идеалы рациональности. Тбилиси : Мацниереба, 1984. 82 с.
Геиисаретский О.И. Искусство и духовная жизнь. URL: http://prometa.ru/olegen/publica-tions/133/#_Toc95099430 (дата обращения: 28.03.2018).
Геиисаретский О.И. Внемля себе. О человеке в зеркале мифологической традиции. URL: http://www.intelros.ru/readroom/orientiry-metafizicheskie-issledovaniya-cheloveka/vyp-4- Метод мифопоэтики в дизайне 2007/7863-vnemlya-sebe-o-cheloveke-v-zerkale-mifologicheskoj-tradicii.html (дата обращения: 28.03.2018).
Санду О. М. Вариации образа мира «чаша» в традиционном искусстве народов Средиземноморья // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник МГХПА. 2017. № 3. С. 33-45.
Санду О.М. Система образов-инвариантов мифопоэтической модели мира «гора» в искусстве горцев // Архетип и универсалии в искусстве христианского мира от античности до современности: изобразительное и монументально-декоративное искусство, архитектура и предметно-пространственная среда: материалы научной конференции. XXVI Международные Рождественские образовательные чтения: «Нравственные ценности и будущее человечества». М., 2018. С. 80-86.
Санду О.М. Статические и динамические принципы организации художественнообразной модели мира «колесо» кочевых народов Центральной Азии и Сибири // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник МГХПА. 2018. Т. 2, № 1. С. 59-69.
Розенсон И.А. Основы теории дизайна: учебник для вузов. 2-е изд. СПб., 2013. 256 с.
Замятин Д.Н. Культура и пространство. Моделирование географических образов. М. : Знак, 2006. 488 с.
Козолупенко Д.П. Мифопоэтическое мировосприятие и миф: принципы взаимодействия и проявления в культуре // Вопросы культурологии. 2009. № 6. С. 12-16.
Элиаде М. Священное и мирское / пер. с фр. Н.К. Гарбовского. М., 1994. 144 с.
Санду О.М. Мифопоэтика скандинавского дизайна. Ижевск, 2017. 140 с.
Санду О.М. Мифопоэтика скандинавской и финской региональной архитектуры рубежа XIX-ХХ веков // Архитектура и строительство России. 2017. № 2 (222). С. 112-115.
 The method of mythopoetics in design | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 39. DOI: 10.17223/22220836/39/11

The method of mythopoetics in design | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 39. DOI: 10.17223/22220836/39/11

Download full-text version
Counter downloads: 2577