Tourism and culture as factors of regional development: problems of interconnection | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 39. DOI: 10.17223/22220836/39/24

Tourism and culture as factors of regional development: problems of interconnection

In the context of the postindustrial economy, the development of the territory is increasingly associated with two keys of territorial resources of the present - culture and tourism. Tourism is a massive sociocultural and socioeconomic phenomenon and one of advanced economic sectors, yielding rather substantial incomes, which are central to the resource for social and economic development, ensuring social stability and mutual understanding of people. In this article, the author identifies the essential features of tourism and its sociocultural aspects. By way of the fundamental condition of the effective tourism development and the resource of the region development, it is pointed out the assurance of its permanent, seasonally independent character, which can be achieved by attracting culture as a resource of tourist industry. Special attention should be given to the tourism as an object of state cultural politics. The study analyzed the international, federal and regional normative legal documents, which is regulated in the tourism sector. By way of argument it is enumerated the legal documents of the Republic of Crimea. The main problems and prospects are analyzed. The increasing popularity of tourism, as a factor of regional development, is closely connected with culture as an object of tourist interests and wit the key of tourist resources. The author cites the number of problems in local tourism, as one of the foundations, which are indicate the disunity of the tourist industry and the cultural sphere. To solve these problems, it is necessary to envisage the development of mechanisms and to attract extrabudgetary funds, the interaction of all departments and social subjects, interested in the development of culture and its usage, as well as a regional development resource, by means of involving cultural heritage objects to the tourism industry. In the conclusion it is emphasized that cultural potential of the regions is not only formed the sociocultural identity of the population, but also it is underlined the successful branding of territories and the formation of their positive image, which can affect their tourist attractiveness. At the same time, there is such kind of tourism that allows culture, in the highly profitable sphere, to act not only as an aesthetic resource, but also to make a profit. That is to say that active interaction of tourism and culture of the socioeconomic level of the regions has been risen. The social sustainability has been ensured due to the growth of employment and well-being of the population. The development of trade, as well as transport, construction, food and other spheres, and the development of regional infrastructure are ensued. In addition, the effective attractions of culture, as a resource of tourism, are allowed not only to develop rapidly, but also to stimulate the tourism sector itself and to broadcast the unique cultural resources of the territory in the worldwide space.

Download file
Counter downloads: 156

Keywords

культура, туризм, региональное развитие, государственная культурная политика, culture, tourism, regional development, state cultural policy

Authors

NameOrganizationE-mail
Novoselskaya Vera V.Ministry of Culture of the Republic of Crimeaarinanovoselskaya@gmail.com
Всего: 1

References

Мошняга Е.В. Международный культурный туризм как фактор межкультурной коммуникации // Научные труды Московского гуманитарного университета. 2005. Вып. 55. С. 128147. URL: http://tourlib.net/statti_tourism/moshnyaga.htm (дата обращения: 24.09.2018).
Федорова С.Н. Этнокультурный туризм как культурологический феномен: сущность и структура // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. 2014. Вып. 4, т. 11. С. 129-135.
Кумаржанова К.Ш. Туризм как социальный феномен современности. URL: http://www.rusnauka.com/30_NNM_2012/Economics/10_119261.doc.htm (дата обращения: 14.09.2018).
Халяева О.А. Социокультурные и правовые основания развития культурного туризма // Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л.Н. Толстого. 2015. № 1 (13). С. 120-132.
Швецова А.В. Национальная идентичность как социокультурный феномен // Обсерватория культуры. 2017. Т. 14, № 6. С. 653-661.
Гализдра А.С. Феномен туризма: социально-философский анализ: автореф. дис.. канд. филос. наук. Саратов, 2006. URL: http://www.dissercat.com/content/fenomen-turizma-sotsialno-filosofskii-analiz (дата обращения: 12.09.2018).
Новосельская В.В. Культурное пространство территории как ресурс экономики впечатлений // Знание. Понимание. Умение. 2016. № 3. С. 72-86.
Хартия по культурному туризму. URL: http://docs.cntd.ru/document/901756983 (дата обращения: 12.09.2018).
Резолюция Генеральной Ассамблеи ООН «Глобальный этический кодекс туризма». URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/pdf/tourism.pdf (дата обращения: 16.09.2018).
Об основах туристской деятельности в Российской Федерации: Федеральный закон от 24.11.1996 № 132-ФЗ. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_12462/ (дата обращения: 04.09.2018).
Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие культуры и туризма» на 2013-2020 годы: Постановление Правительства Российской Федерации от 15.04.2014 № 317. URL: http://base.garant.ru/70291902/ (дата обращения: 11.09.2018).
Об утверждении Стратегии развития туризма в Российской Федерации на период до 2020 года: Распоряжение Правительства Российской Федерации от 31.05.2014 № 941-р. URL: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70573746/ (дата обращения: 03.09.2018).
О федеральной целевой программе «Развитие внутреннего и въездного туризма в Российской Федерации (2011-2018 годы)»: Постановление Правительства РФ от 02.08.2011 № 644 (ред. от 07.02.2018). URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_118424/ (дата обращения: 11.09.2018).
Об особенностях правового регулирования отношений в области культуры и туризма в связи с принятием в Российскую Федерацию Республики Крым и образованием в составе Российской Федерации новых субъектов - Республики Крым и города федерального значения Севастополя: Федеральный закон от 12 февраля 2015 г. № 9-ФЗ. URL: http://pravo.gov.ru/proxy/ ips/?docbody=&firstDoc=1&lastDoc=1&nd=102367669 (дата обращения: 05.09.2018).
О стратегии социально-экономического развития Республики Крым до 2030 года: Закон Республики Крым от 9 января 2017 года № 352-ЗРК/2017. URL: http://minek.rk.gov.ru/ file/File/minek/2017/strategy/strategy-fullvers.pdf (дата обращения: 10.09.2018).
О туристской деятельности в Республике Крым: Закон Республики Крым от 14 августа 2014 г. № 51-ЗРК. URL: https://rk.gov.ru/file/pub/pub_235245.pdf?1.0.7 (дата обращения: 11.09.2018).
Остапчук А.В. Перспективы развития культурного туризма в Республике Крым. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/93966/15-Ostapchuk.pdf?sequence=1 (дата обращения: 02.09.2018).
Мошняга Е.В. Концепт «культурный туризм» в системе концептов международного туризма // Знание. Понимание. Умение. 2009. № 3. С. 173-179.
Моисеева Е.Г. Культурный туризм как стратегический ресурс России // Вестник МГУКИ. 2012. № 1 (45). С. 96-100.
Солопов О.В. Культурный туризм как философская проблема // Известия Тульского государственного университета. 2014. № 1. С. 73-80.
Терек А. Ориентиры развития Будапешта до 2015 года: культура и туризм [реф. Кутеповой Л.А.] // Государственная служба за рубежом. Управление культурой. Реферативный бюллетень № 5'(55). М.: Изд-во РАГС, 2004. С. 157-167.
Егорова Е. Н. Ресурсная база культурного туризма: традиции, современное состояние. URL: http://dom-hors.ru/rus/files/arhiv_zhurnala/fik/2017/12/culture/egorova.pdf (дата обращения: 22.08.2018).
Стратегия социально-экономического развития Республики Крым до 2030 года - Стратегия «трех побед». URL: https://minek.rk.gov.ru/file/File/minek/2017/strategy/prez_strategy2030.pdf (дата обращения: 21.09.2018).
Астафьева О.Н., Коротеева О.В., Шибаева Е.А. Образование и культура в социокультурном развитии регионов России // Обсерватория культуры. 2017. Т. 14, № 6. С. 677-685.
Об утверждении Государственной программы Республики Крым «Развитие культуры, архивного дела и сохранение объектов культурного наследия Республики Крым» на 2017-2020 годы и признании утратившими силу некоторых постановлений Совета министров Республики Крым: постановление Совета министров Республики Крым от 31 января 2017 года № 28. URL: http://rk.gov.ru/rus/file/pub/pub_326608.pdf (дата обращения: 13.09.2018).
Основы государственной культурной политики: Указ Президента Российской Федерации от 24.12.2014 № 808 [Электронный ресурс]. URL: http://www.pravo.gov.ru, 25.12.2014 г. № 0001201412250002 (дата обращения: 18.09.2018).
Об утверждении Стратегии государственной культурной политики Российской Федерации на период до 2030 г.: Распоряжение Правительства Российской Федерации от 29.02.2016 № 326-р. URL: http://www.pravo.gov.ru, 4.3.2016 г. № 0001201603040022 (дата обращения: 11.09.2018).
 Tourism and culture as factors of regional development: problems of interconnection | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 39. DOI: 10.17223/22220836/39/24

Tourism and culture as factors of regional development: problems of interconnection | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 39. DOI: 10.17223/22220836/39/24

Download full-text version
Counter downloads: 2577