Regional identity: famous stories and new discourses | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 40. DOI: 10.17223/22220836/40/6

Regional identity: famous stories and new discourses

The significance of the theoretical study of regional identity for understanding the formation and functioning of regions is determined primarily by the fact that it is the cultural basis of the region, a tool for recreating specific collective sociality, sets the norm of anthropological imagination and is a product of collective memory. The identification process is interesting because it serves as a basis for studying the behavior of the masses of people and the person-person. Territoriality as one of the system-forming principles of identity has been studied for a long time within the framework of the sociology of space, but gradually the exhaustiveness of this topic began to grow, as sociologists began to give preference to the temporal structure of people's daily life rather than to the spatial one. The regional focus of cultural studies proves its heuristic potential for understanding large-scale phenomena and processes of regional identity research. Although this phenomenon often eludes traditional methods of scientific analysis, the concept of "identity" continues to be conceptualized through new discourses in science, often intersubject. The article analyzes the principles of studying regional identity from the perspective of complementarity of ontological and constructivist approaches, as well as modern theories of "social engineering" and quasi-Corporation as a multi-project practice of promoting unique socio-cultural characteristics of regions. Looking at the region as a quasi-Corporation suggests that the region has certain similarities with a large corporate structure that implements its own socio-cultural projects, pursues its own economic interests, and has unique competitive advantages. This approach allows us to consider the region in a broader context of interaction and mutual influence of the internal environment of the region and the world society, the global world. Within the framework of the" project approach", regional identity is understood in terms of "region-building", "network concept", "reterritorialization", "decentralization", "new regionalism", etc. The constructed regional identity becomes an instrument of socio-political mobilization of the population, a kind of "social engineering". The task of "reconciliation" of discourses is implemented by a cultural approach based on the principles of complementarity of seemingly oppositional paradigms. The culturological approach allows us to consider identity and regional identity, in particular, as a cultureworking part of the human essence, subject to evolutionary structural-functional, essential, genus-species, activity, etc. changes depending on cultural epochs and times.

Download file
Counter downloads: 80

Keywords

region, regional identity, ontological approach, constructivist discourse, the theory of "social engineering", the region as a "quasi-corporation", identity

Authors

NameOrganizationE-mail
Kazakova Galina M.South Ural State Agrarian University; Pitirim Sorokin Syktyvkar State Universitykazakovagm@mail.ru
Всего: 1

References

Казакова Г.М. Регион как социокультурный феномен. М., 2013.
Алаудинов А.А. Региональная идентичность - основа формирования общенациональной политической идентичности. Ростов н/Д, 2015.
Докучаев Д.С. Региональная идентичность российского человека в современных условиях: социально-философский анализ: автореф. дис.. канд. филос. наук. Иваново, 2011.
Черникова И.В., Шеренкова В.В. Проблема сохранения природы человека как новый аспект кризиса идентичности // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 399. С. 24-28.
Лысак И.В. Идентичность: сущность термина и история его формирования // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2017. № 38. С. 130-139.
Водопьян В.Г., Хамаганова К.В. Визуальные коды культурной идентичности в современном медиапространстве // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2018. № 32. С. 229-236.
Головнева Е.В. Многообразие дискурсов региональной идентичности // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1: Проблемы образования, науки и культуры. 2014. № 1 (123). С. 198-203.
Головнева Е.В. Региональная идентичность в культуре постмодерна // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1: Проблемы образования, науки и культуры. 2015. № 3 (141). С. 105-112.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис: пер. с англ. М. : Флинта, 2006. 342 с. (Сер.: Библиотека зарубежной психологии).
Замятин Д.Н. Идентичность и территория: гуманитарно-географические подходы и дискурсы // Идентичность как предмет политического анализа. М., 2011. С. 198.
Малыгина И.В. Методологические дискурсы этнокультурной идентичности: ресурс взаимодополнительности // Ярославский педагогический вестник. 2015. № 5. С. 219-224.
Рашковский Е.Б. Феномен идентичности: архаика, модерн, постмодерн / Е.Б. Рашковский и др. // Идентичность как предмет политического анализа: сб. ст. по итогам Всерос. науч.-теор. конф. М. : ИМЭМО РАН, 2011. С. 151-154.
Баженова Е.Ю., Баженов С.В. Формирование научного концепта «экономическая идентичность региона»: междисциплинарный подход // Крымский научный вестник. 2015. № 6. С. 151-168.
Маркетинг территорий: методология и методы обоснования стратегических решений развития регионов / В.И. Беляев, С.Н. Бочаров, О.А. Горянинская, Р.Г. Малахов. Барнаул : Изд-во Алт.ун-та, 2015. 244 с.
Казакова Г.М. Вернакулярный район как условие интенсификации социальных процессов // Социологические исследования. 2017. № 9. С. 57-65.
Хантингтон С. Кто мы? Вызовы американской национальной идентичности. М., 2004.
Бударин Г.А., Магомедов А.К. Проблема локальной идентичности в постсоветской России в контектсе эволюции региональных исследований: старые сюжеты и новейшие дискуссии // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер.: Социология. Политология. 2014. Т. 14, вып. 4. С. 96-98.
Бубер М. Проблема человека. Киев : Ника-центр, 1998. 96 с.
 Regional identity: famous stories and new discourses | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 40. DOI: 10.17223/22220836/40/6

Regional identity: famous stories and new discourses | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2020. № 40. DOI: 10.17223/22220836/40/6

Download full-text version
Counter downloads: 412