Some observations of the contemporary musical and rhetoric analytics
When considering the research of the musical rhetoric in the Russian musicology the leading significance of the intonation-semantic aspect should be highlighted, as well as active elaboration of the musical language and its communicative possibilities, but at the same time we should pay attention to fixation of the unidirectional concept of really board and heterogeneous range of Baroque musical and rhetoric figures. The early 1980s - 1990s and 2000s was the period of intensive studies of the musical language elements as meaning-forming building blocks of a work of arts as a total. In the 21st century the vector of the musical and rhetoric analysis has shifted only slightly. During the past 10 years a 'musical-rhetorical figure' has been defined through such notions as 'symbol', 'a sound phrase (motive)', 'formula', 'sign, emblem', 'stable, semantically intense element', 'image-meaning unit, compositional sound idiom', 'leitmotif of affect', 'intonation pattern', 'intonation-symbol'. Apart from concentrating on the symbolic aspect of musical figures, the research of the 21st century sometimes substitutes the Baroque conceptual construct of theoretical treatise of the 17th - the first half of the 18th centuries for the ' contemporary' ones, which started in the 20th century within the context of J.S. Bach studies (research of A. Schweizer, B.L. Javorsky, M.S. Druskin, J.S. Druskin and other). For some contemporary scholars it was not the theoretical texts of the Baroque period that served as sources of information on musical and rhetoric figures. Instead, A. Schweizer's works were such a source. However, A. Schweizer knew nothing of the lists of musical and rhetoric figures in the treatise of J.S. Bach's contemporaries and predecessors. In many cases searches for the newly invented 'symbolism of the rhetoric figures', 'intonation formulas' and 'motive-symbols' become the favorite hermeneutic method involving a scarce number of figures by the Baroque theorists (anabasis, cataba-sis, circulatio and other) filtered by the musical analytics according to the criteria of the intonation semantics and potential symbolism. We also observe insufficient awareness of the musical and theoretical aspect, use of the outdated notions (on the set of all concepts as on a system of musical figures Baroque) and information (on the number of the musical figures given by the theorists). The author draws the conclusion that the 'broad fame' of the musical and rhetoric figures is so well-known that it sometimes has little to do with the authentic phenomenon of the musica poetica Baroque. At the current stage of development of the Russian musicology the author sees it necessary to consolidate the approaches to understanding of the musical heritage of this epoch from the point of view of the historical analytics.
Keywords
musical-rhetorical figures,
musical rhetoric,
Baroque,
domestic musicology,
music analysisAuthors
| Maltseva Anastasiya А. | Novosibirsk State Conservatoire named after M.I. Glinka | aamaltseva@mail.ru |
Всего: 1
References
Крылова В.Д. Кантата «на случай» конца XIX - начала XX века: русский вариант жанра // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Филология. Искусствоведение. 2009. № 3. С. 274-280.
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Л. : Музгиз, 1963. Кн. 1 и 2. 380 с.
Хубов Г.И.С. Бах. М. : Музгиз, 1963. 447 с.
Друскин М. Пассионы и мессы И.С. Баха. Л. : Музыка, 1976. 168 с.
Широкова В.П. О семантике декламационных интонаций в инструментальном тематизме И.С. Баха // Труды ГМПИ им. Гнесиных. М. : ГМПИ им. Гнесиных, 1977. Вып. 35. С. 8-36.
Носина В.Б. Символика музыки И.С. Баха. М. : Классика-XXI, 2013. 54 с.
Лебедев Е. Символика риторических фигур как сюжетообразующий фактор в «Шести сонатах и партитах» И.С. Баха для скрипки соло // Аспекти юторичного музикознавства - VII: Бароют шифри св^ового мистецтва: зб. наук. ст. / Харювський держ. ун-т мистецтв iм. 1.П. Котляревського; Музика i театр в юторичному чай та простора Харюв : ХДУМ iм. 1.П. Котляревського, 2016. С. 46-62.
Кузнецова А.В., Долгачева С.А., Семеренко Л.Ф. Проблематика духовного содержания клавирных сочинений И.С. Баха // Научные ведомости. Сер.: Философия. Социология. Право. 2018. Т. 43, № 4. С. 647-652.
Элькан О.Б. Вербализация и визуализация музыкального текста в музыкальной риторике И.С. Баха // Ученые записки Комсомольского-на-Амуре государственного технического университета. 2018. Т. 2, № 1 (33). С. 72-78.
Недоспасова А. П. Исторические типы клавирного исполнительства: учеб.-метод. пособие для муз. вузов. Новосибирск : Новосиб. гос консерватория им. М.И. Глинки, 2017. 44 с.
Присяжнюк Ю.П., Присяжнюк Д.О. О художественных индикаторах правового анализа музыкального текста // Культура и цивилизация. 2016. Т. 6, № 6 А. С. 385-393.
Чжу В. Актуальные музыковедческие подходы к явлению музыкальной риторики // Музичне мистецтво i культура. 2016. Вип. 23. С. 356-368.
Голлербах Т.В. Музыкальная риторика в исполнении кантат И.С. Баха // Царскосельские чтения. 2010. C. 296-298.
Васирук И.И. Художественно-содержательные особенности фуги в творчестве отечественных композиторов последней трети ХХ века: автореф. дис.. канд. иск. Саратов, 2008. 26 с.
Беглик В. Символика в балетном жанре (на примере балета «Страсти / Рогнеда» А. Мдивани // Музычная культура Беларуа i свету у разнастайнасщ гукавых ландшафтау / склад. Т.Л. Бярю^ч; Навуковыя працы Беларускай дзяржаунай акадэми музыю. 2016. Вып. 37. С. 164-173.
Мальцева А.А. Музыкально-риторические фигуры Барокко: проблемы методологии анализа (на материале лютеранских магнификатов XVII века). Новосибирск : Изд-во НГТУ, 2014. 324 с.
Захарова О.И. Риторика и немецкая музыка XVII - первой половины XVIII века: дис.. канд. иск. М., 1980. 208 с.
Друскин М. Зарубежная музыкальная историография. М. : Музыка, 1994. 63 c.
Мальцева Е.С. К анализу сонаты «Passione» (1985/89) В. Рунчака // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 364. С. 54-56.
Oechsle S. Musica poetica und Kontrapunkt. Zu den musiktheoretischen Funktionen der Fi-gurenlehre bei Burmeister und Bernhard // Schutz-Jahrbuch. 1998. Jg. 20. S. 7-24.
Коленько С.Г. Соната, чего ты от меня хочешь? // STUDIA CULTURAE. 2013. № 16. С. 278-286.
Bartel D. Musica poetica: musical-retorical figures in German Baroque music. Lincoln : University of Nebraska Press, 1998. 466 р.
Wilson B., Buelow G.J., Hoyt P.A. Rhetoric and music // The New Grove Dictionary of Music and Musicians / ed. by Stanley Sadie. Macmillan Publishers Limited, 2001. 1 электрон. опт. диск (DVD-ROM).
Насонов Р.А. Музыкальная риторика Афанасия Кирхера: к истории «готовых слов» // Музыкальное искусство и наука в XXI веке: история, теория, исполнительство, педагогика: сборник статей по материалам международной научной конференции, посвященной 40-летию Астраханской государственной консерватории / гл. ред. Л.В. Саввина, ред.-сост. В.О. Петров. Астрахань : Изд-во ОГОУ ДПО «АИПКП», 2009. С. 115-121.
Риторика музыкальная // Большая российская энциклопедия. Т. 28. М. : Большая российская энциклопедия, 2015. С. 545.
Квашнин К.А. Музыкально-исполнительское интонирование на духовых инструментах в эпоху классицизма // Известия УрФУ. Сер. 2: Гуманитарные науки. 2017. Т. 19, № 4 (169). С.255-267.
Unger H.H. Die Beziehungen zwischen Musik und Rhetorik im 16. - 18. Jahrhundert. Hil-desheim - Zurich - New York : Georg Olms, 1992. [Repr. 1941]. 173 S.