Ru Ware Pottery and the Principles of Minimalism: to the Problem of the Sense of Form
The comparison of various artistic phenomena, which are separated geographically and chronologically, is a complicated analytical precedent. The matching requires stable criteria, and a distance (spatial, temporal, cultural or artistic) makes the difficulties to the formulation of analytical principles. Different historical epochs form their own independent systems, which do not always imply the possibility of the direct comparison. At the same time, such juxtaposition gives possibility to identify common pictorial and ideological principles of artistic structures, which don't have the strict identical forms. The comparison of separated artistic phenomena allows to determine the common platform of culture and to discover the integral principle of various artistic systems. This article is devoted to the comparing of two independent art systems. The Chinese Ru ware pottery of the Song dynasty and the international minimalism of the 1960s and 1980s are distanced one from another both territorially and chronologically. At the same time, they are close artistic systems, where the unifying factor is the idea and the sense of form. Within the framework of the article, the very possibility of comparing different artistic systems is considered. The text examines the possible criteria of such comparison. It raises the questions on the principles of the artistic relations. The starting point of the work is the specification of the basic characteristics for the Ru ware pottery and the determination of the basic principles of international minimalism of the 1960s and 1980s. The article examines the specific features and peculiarities of Ru ware pottery, which, despite its popularity, is not enough studied in the Russian analytical space. Besides, the text indicates the specific features of European and American minimalism. This direction also presents material for systematic study. One of the main tasks for this work is the presentation of key parameters related to the form elements of Ru ware pottery and the description of conceptual components related to the international minimalism. Comparing these two systems, authors refer to the basic categories of European theory of art, which appearance is associated with the names of Wilhelm Vorringer and Henry Welflin. The main criteria that allows to compare these artistic trends is «the sense of form» - the concept that was determined in German art-theory in the first half of the XXth century. The use of this categories and the discovery of the concept of the sense of form, allows to show a parallel between the principles of Ru ware pottery and the system of international minimalism of the second half of the XXth century.
Keywords
sense of form,
minimalism,
Huizong of Song,
Ru Ware Pottery,
Song empire,
Chinese porcelain,
porcelainAuthors
Vasil'eva Ekaterina V. | Saint Petersburg State University | ev100500@gmail.com. bovey777@gmail.com |
Bu I. | Saint Petersburg State University | bovey777@gmail.com |
Всего: 2
References
Рыков А.В. Формализм, авангард, классика. Генрих Вельфлин как теоретик искусства // Классика в искусстве сквозь века: сб.к науч. ст. : тр. истор. факультета СПбГУ. СПб., 2015. Т. 22. С. 155-160.
Lawson T. Last Exit: Painting. Artforum, 1981. P. 145-155.
Власов В. Теория формообразования в изобразительном искусстве. СПб. : Изд-во СПбГУ, 2017. 264 с.
Гринберг К. Авангард и китч // Художественный журнал. 2005. № 60. С. 47-54.
Greenberg C. Modern and Postmodern // Arts. 1980. No. 6. URL: www.sharecom.ca/green-berg/postmodernism.html (дата отбащения: 29.03.2018).
Judd D. Specific Objects // Arts Yearbook. 1965. № 8. P. 94-97.
Васильева Е. Фотография и внелогическая форма. Таксономическая модель и фигура Другого // Неприкосновенный запас. 2017. № 1 (111). С. 212-225.
Рыков А.В. Проблемы формы и материала в современном искусстве // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 2. 2012. Вып. 3. С. 115-122.
Васильева Е. Идеальное и утилитарное в системе интернационального стиля: предмет и объект в концепции дизайна XX века // Международный журнал исследований культуры. 2016. № 4 (25). С. 72-80.
Cerver F.A. The Architecture of Minimalism. New York : Arco, 1997. 191 p.
Riese H-P. Von der Avantgarde in den Untergrund. Texte zur russischen Kunst 1968-2006. Cologne : Wienand, 2009. 240 p.
Janssen H., White M. The Story of De Stijl. New York : Abrams, 2011. 272 p.
Васильева Е. Феномен Женского и фигура Сакрального // Теория моды: тело, одежда, культура. 2016. № 42. С. 160-188.
Кучера С. Проблема преемственности китайской культурной традиции при династии Юань // Роль традиций в истории и культуре Китая. М., 1972. С. 276-408.
Пострелова Т.А. Академия живописи в Китае в X-XIII веках. М. : Наука, 1976. 240 с.
Gompertz G. Chinese Celadon Wares. London : Faber & Faber, 1980. 216 p.
Harrison-Hall J. Ming ceramics in the British museum. London : British Museum Press, 2001. 672 p.
Ebrey P. Emperor Huizong. Cambridge, Massachusetts : Harvard University Press, 2013. 661 p.
Ли Вэй. Культура Китая эпох Тан и Сун: Синтез форм духовной культуры: автореф. дис. … канд. культурологии. М. : Моск. гос. ун-т культуры и искусств, 2002. 25 с.
Арапова Т. Фарфор и керамика Китая. Из собрания шанхайского музея. СПб. : Изд-во Гос. Эрмитажа, 2007. 35 с.
Vainker S.J. Chinese Pottery and Porcelain. London: British Museum Press, 1991. 240 p.
Worringer W. Formprobleme der Gotik. München, 1911. 204 p.
Васильева Е. Система традиционного и принцип моды // Теория моды: тело, одежда, культура. 2017. № 43. С. 1-18.
Неглинская М. О стилевых тенденциях в архитектуре, изобразительном искусстве и ремесле эпохи Юань и Мин // Общество и государство в Китае. 2012. № 3 (42). С. 395-433.
Иттен И. Искусство цвета. М. : Издатель Д. Аронов, 2000. 96 c.
Фостер Х., Краусс Р., Буа И., Бухло Б., Джослит Д. Искусство с 1900 года: модернизм, антимодернизм, постмодернизм. М. : Ad Marginem, 2015. С. 425-630.
Wölfflin H. Die Kunst der Renaissance. Italien und das deutsche Formgefühl. München : Bruckmann, 1931. 289 s.
Кандинский В. О духовном в искусстве (Живопись) // Труды Всероссийского съезда художников в Петрограде : декабрь 1911 - январь 1912 г. Пг. : Р. Голике и А. Вильбор, 1914. С. 47-74.
Rawson J. Chinese pots 7th-13th century AD. London : British Museum Publications, 1977. 16 p.
Рябинин А.Л., Уваров П.Ю. Империя Сун в Китае. Всемирная история : в 6 т. / Российская академия наук, Институт всеобщей истории. М., 2012. С. 322-337.
Буденкова В.Е., Савельева Е.Н. Идентичность как предмет теоретико-методологического анализа: модели и подходы // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2016. № 1 (21). С. 31-44.
Васильева Е.В. Фигура Возвышенного и кризис идеологии Нового времени // Теория моды : тело, одежда, культура. 2018. № 47. С. 10-29.