The representation of the field camp in Soviet painting of 1960s - 1970s
The article addresses the pictorial representation of the so-called “field camp” in Soviet realist painting. A field camp is a temporary site equipped for providing meals and recreation to agrarian workers and situated as close to the place of their labor activity as it possible, i.e. directly in a field. Pictures representing the field camp portray Soviet people, workers, in the process of their creative labor for the sake of socialism, which allows us to treat this type of painting as an example of Socialist realism. Amongst the multiple subjects concerning the labor activity of Soviet people, the pictorial representation of the field camp as a space of work and recreation is of interest, because it reflects the specific to Soviet culture views on the role and value of agrarian labor. Our study has pursued two main purposes: - to demonstrate the symbolical value of the field camp pictorial representation and its influence on the development of Socialist realist painting in general; - to reveal a semiotic system (a system of visual images - the signifiers) which enables pictures representing the field camp to function efficiently in Soviet painting. In the course of the study we have also accomplished several additional tasks: - to outline the history of the subject under consideration in Soviet painting; - to interpret shifts in the representation of the subject in order to reveal their connection with the transformation of artistic strategies and ideological discourse. The study addresses some new issues. Soviet painting representing agrarian labor has never been considered in cultural studies. From such a perspective, Socialist realist painting is significant as a historical source for studying Soviet culture and ideology. The analysis of a range of images representing the field camp demonstrates that having emerged in the 1930-s the pictorial representation of agrarian labor became one of the most popular subjects in the 1960s -1970s. Such pictures make evident the essential difference between the socialist agrarian labor and the traditional farming. The field camp represents the meal of a working team, thereby manifesting the new form of social and labor relationships. The representation of the field camp acquired the following significant features: - the agrarian worker is portrayed in a new manner; - agrarian labor reflects the harmony of people and nature; - agrarian labor is depicted as the space of social harmony. We have also identified a variety of semiotic structures, which serve to express these specific features. These are the groups of signifiers representing gender relationships, opposition of “natural” and “technical”, dialectics of “individual” and “collective”, continuity of labor and domestic activities.
Keywords
soviet art,
socialist realism,
soviet culture,
soviet paintingAuthors
Bezzubova Olga V. | Saint-Petersburg Mining University | darapti@mail.ru |
Dvoynikova Polina A. | St Petersburg University | darapti@mail.ru |
Smirnov Aleksey V. | St Petersburg University | darapti@mail.ru |
Всего: 3
References
Umanskij K. Neue Kunst in Russland, 1914-1919. Potsdam : G. Kiepenheuer, H. Goltz, 1920. 31 p.
Гринберг К. Авангард и китч // Художественный журнал. 2005. № 60. С. 49-58.
Паперный В. З. Культура «Два». Ann Arbor (Mich) : Ardis, 1985. 338 с.
Гройс Б. Стиль Сталин // Утопия и обмен М. : Знак, 1993. С. 11-112.
Голомшток И. Н. Тоталитарное искусство. М. : Галарт, 1994. 296 с.
Культуральные исследования : сб. науч. работ / под. ред. А. Эткинда, П. Лысакова. СПб. ; М. : Изд-во Европейского ун-та в Санкт-Петербурге; Летний сад, 2006. 528 с.
Clark K. The Soviet Novel. History as Ritual. Chicago : University of Chicago Press, 1981. 293 p.
Добренко Е. А. Формовка советского читателя: социальные и эстетические рецепции советской литературы. СПб. : Академический проект, 1997. 321 с.
Dobrenko E., Lahusen Th. (ed.) Socialist Realism without Shores. Durham : London, Duke University Press, 1997. 376 p.
Соцреалистический канон : сб. статей / под ред. Х. Гюнтера, Е. Добренко. СПб. : Академический проект, 2000. 1040 с.
Balina M., Condee N., Dobrenko E. (ed.) Endquote : Sots-Art Literature and Soviet Grand Style. Illinois : Evanston : Northwestern University Press, 2000. 241 p.
Советское богатство : Статьи о культуре, литературе и кино: к шестидесятилетию Ханса Гюнтера / под ред. М. Балиной, Е. Добренко и Ю. Мурашова. СПб. : Академический проект, 2002. 455 с.
Советская власть и медиа : сб. статей / под ред. Х. Гюнтера, С. Хэнсген. СПб. : Академический проект, 2005. 621 с.
Добренко Е. А. Политэкономия соцреализма. М. : Новое литературное обозрение, 2007. 592 с.
Дашкова Т. Ю. Телесность - Идеология - Кинематограф: Визуальный канон и советская повседневность. М. : Новое литературное обозрение, 2013. 247 с.
Сарторти Р. Фотокультура II, или «верное видение» // Советская власть и медиа : сб. ст. / под ред. Х. Гюнтера, С. Хэнегена. СПб. : Академический проект, 2006. С. 145-163.
Боннелл В. Иконография рабочего в советском политическом искусстве // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под ред. Е.Р. Ярской-Смирновой, П.В. Романова. М. : Вариант; ЦСПГИ, 2009. С. 183-214.
Боннелл В. Репрезентация женщины в ранних советских плакатах // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под ред. Е.Р. Ярской-Смирновой, П.В. Романова. М. : Вариант; ЦСПГИ, 2009. С. 245-271.
Сальникова Е. В. Советская культура в движении: от середины 1930-х к середине 1980-х. Визуальные образы, герои, сюжеты. М. : ЛКИ, 2010. 472 с.
Rose G. Visual Methodologies: An introduction to the Interpretation of the Visual Materials. London : Sage, 2001. 229 p.
Heywood I., Sandywell B. (ed.) Interpreting Visual Culture. Explorations in the Hermeneutics of the Visual. London, New York : Routledge, 1999. 268 p.
Leeuwen Th. van., Lewitt C. (ed.) Handbook of Visual Analysis. London : Sage, 2001. 210 p.
Holtz W. Allegory and iconography in Socialist Realism painting // Art of the Soviets: Painting, sculpture, and architecture in One-Party State, 1917-1992. Manchester University Press, 1993. P. 73-85.
Янковская Г.А. «Обаяние» банальности. Советская повседневность в изобразительном искусстве 1940-1950-х гг. // Очевидная история. Проблемы визуальной истории России ХХ столетия : сб. ст. Челябинск : Каменный пояс, 2008. С. 427-436.
Чегодаева М. А. Соцреализм. Мифы и реальность. М. : Захаров, 2003. 222 c.
Дёготь Е. Ю. Язык соцреалистического реализма и наследие русского авангарда: Судьба трансмедиальной утопии // Культуральные исследования : сб. науч. работ. СПб., 2006. С. 202-217.
Бобриков А. А. Суровый стиль: мобилизация и культурная революция // Художественный журнал. 2003. № 51/52. URL: http ://xz.gif.ru/numbers/51-52/surovo (дата обращения: 01.08.2019).
Барт Р. Миф сегодня // Мифологии. М. : Академический проект, 2008. С. 188-228.