Tomsk children's and youth film festivals and studios: the experience of children and youth cinema revival | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2021. № 43. DOI: 10.17223/22220836/43/9

Tomsk children's and youth film festivals and studios: the experience of children and youth cinema revival

Regional film festivals are part of the film process and play a special role in the formation and preservation of national and cultural identity. The author of the article refers to the regional children's cinema festival. This topic is relevant because children's filmmaking is given very little attention in the space of contemporary culture (These are films made by the children themselves). We characterize this cinema as the artistic practice of “small cinema with great meaning”. The purpose of research - to identify the specific features of the cinema, as a product of children's creativity. In the course of the work, the following tasks were solved. Firstly, the features of the organization of children's film festivals and educational film studios (in Tomsk region) were studied. Secondly, an analysis of the artistic and imaginative specificity of children's cinema is given. The study was conducted on the material Children's Film Festival "Bronze Knight", the children's film studio "On a cloud" (Tomsk). Our research has shown that the experience of the regions demonstrates the success of the institutionalization of the practices of children's film-making in the format of film festivals, as well as in the form of organizing film schools. At the same time, an important organizational feature is the set guidelines for children's creativity. There are content priority setting; the need to determine value-semantic guidelines, attention to professional training; emphasis on the development of creativity, etc. Analysis of children's films, presented at the International Film Festival "Bronze Knight", enabled us to identify the characteristics of their artistic-figurative system. On the one hand, there is an orientation toward the Soviet film tradition with its distinct guidelines for the transmission of cultural value-semantic attitudes and special aesthetics. This is manifested, firstly, in themes, plots and heroes (humanistic values are glorified, respect for each other and love for their homeland, people and culture are instilled; a positive hero striving for good deeds; the presence of creative and instructive elements, a craving for intellectuality); secondly, in artistic aesthetics (close-ups, landscape photography; foreshortening; even rhythm, experiments with color: sepia, aged shots). On the other hand, there is an appeal to the modern cinema language, with its priority attention to visual effects, dynamics of frames and rhythm, including youth discourse (slang, neologisms). On the other hand, there is an appeal to the modern cinema language, with its priority attention to visual effects, dynamics and rhythm, including youth discourse (slang, neologisms). Thus, it should be noted that the ideological core of the artistic and imaginative system of children's films is based on the traditions of Russian cinema aesthetics, while maintaining a craving for intellectuality and spiritual and moral themes, while the visual embodiment combines the traditions of Soviet cinema and the means of modern cinema language.

Download file
Counter downloads: 45

Keywords

children's cinema, children's film festivals, national and cultural identity, value system, childhood culture

Authors

NameOrganizationE-mail
Sennikova Veronika V.National Research Tomsk State Universityversen.95@mail.ru
Всего: 1

References

Savelieva Elena N. Self-Determination of European Cinematographies: Basic Issues and Ways of Resolving Them // Journal of Siberian Federal University. Humanities & SocialSciences. 6. 2014. № 7. P. 951-958.
Фестиваль «Бронзовый Витязь». URL: http://bronzevityaz.ru (дата обращения: 23.02.2020).
Абраменкова В. В. Социальная психология детства: развитие отношений ребенка в детской субкультуре. М., 2000. 416 с.
Куруленко Э. А. Детство как социокультурный феномен // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2012. Т. 14, № 2 (3). С. 838-844.
Лефман Т. О. Феномен детства в современной визуальной культуре // Вестник КемГУКИ. 2017. № 39. С. 100-105.
Мамычева Д. И. Феномен детства в контексте современности: тенденции и перспективы развития // Известия ВУЗов. Северо-кавказский регион. Общественные науки. 2008. № 1. С. 24-27.
Осорина М. В. Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. СПб. : Питер, 2000. 288 с.
Удалых Е.Ю. Образы детства в русской культуре и философии : автореф. дис.. канд. филос. наук. Белгород, 2012. 26 с.
Хагуров Т. А. Деформации детства как фактор экстремизации и некрофилизации сознания молодежи // Социология и общество: социальное неравенство и социальная справедливость (Екатеринбург, 19-21 октября 2016 года) : материалы V Всерос. социол. конгресса / отв. ред. В. А. Мансуров. Электрон. дан. М. : Российское общество социологов, 2016. С. 5667-5680.
Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин : ЭэстиРаамат, 1973. 92 с.
Усманова А. Научение видению: к вопросу о методологии анализа фильма // Визуальная антропология: новые взгляды на социальную реальность. Саратов : Научная книга, 2007. С. 183-204.
Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / Биб. журн. исслед. соц. пол.; под ред. Е.Р. Ярской-Смирновой, П.В. Романова. М. : Вариант; ЦСПГИ, 2009. С. 335-358.
Преснякова Н.И. Что такое детское кино? URL: https://dic.academic.ru/dic.nsf/bse/83759/% D0%94%D0%B5%D1%82%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B5 (дата обращения: 17.01.2020).
Детское и юношеское кино: проблемы и перспективы развития: альманах / гл. ред. Т.В. Мирошник. М. : Слово и образ, 2016. С. 230.
Киностудия «Синяя птица». URL: http://tomporschool.edu.tomsk.ru/nasha kinostudiya/ ?preview=true&_thumbnail_id=6385 (дата обращения: 17. 03.2021).
Снимаем вместе поддержка в развитии международных кинотеатральных школ имени Сергея Бондарчука / Фонд президентских грантов. URL: https://xn--80afcdbalict6afooklqi5o.xn-p1ai/public/application/item?id=01698269-C1A3-4D67-AFDE-C760F19BBD4D (дата обращения: 23.12.2020).
Киношкола им. С. Бондарчука. Мастерская заслуженной артистки России Натальи Бондарчук: Дополнительная общеобразовательная программа / автор-разработчик Н.С. Бондарчук. М., 2016. 43 с.
Киностудия «На облачке». URL: https://www.youtube.com/user/naobla4ke/featured (дата обращения: 19.10.2020).
Правда о киностудии «На облачке». URL: https://www.youtube.com/watch?v=j3bSE__z-FA (дата обращения: 25.03.2021).
Бронзовый Витязь. Канал Youtube. URL: https://www.youtube.com/channel/UCHdNK5521iYT3 Rcae67xa1Q (дата обращения: 22.12.2020).
Савельева Е. Н., Буденкова В. Е., Преснякова А. В. Кинопроизводство томских режиссеров-любителей как просьюмерская практика // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2020. № 39. С. 103-116.
Савельева Е.Н., Буденкова В.Е. Кино эпохи коллективизма как зеркало национально-культурной идентичности // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2017. № 27. С. 243-250.
Сенникова В.В., Савельева Е.Н. Образ героя в отечественном кинематографе: от образцовой модели соцреализма к неопределенности постсоветского времени // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2017. № 27. С. 251-262.
 Tomsk children's and youth film festivals and studios: the experience of children and youth cinema revival | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2021. № 43. DOI: 10.17223/22220836/43/9

Tomsk children's and youth film festivals and studios: the experience of children and youth cinema revival | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2021. № 43. DOI: 10.17223/22220836/43/9

Download full-text version
Counter downloads: 490