The library as a component of the educational and cultural potential of the territory
The analysis of publications on the sociology of education revealed the contradictions in the educational space under the influence of which the role of the library is changing: 1. Equality of rights to education and social differentiation. The contradiction between the declared equality of rights to education and socio-territorial barriers to obtaining education is reduced by libraries that provide free access to socially significant information and knowledge. 2. "Demographic pit" and the decline in education. A decrease in the number of enrollee at the beginning of the ХХ! century led to lower requirements for enrollees and to a decrease in the quality of higher education. Modern GEF establish strict requirements for information support for educational programs of universities. The task of libraries in these conditions is to evolve along with the development of education. Libraries are included in the knowledge management process, developing services aimed at servicing new research practices. 3. Disproportions in the structure of education. The structure of educational programs does not fully satisfy the needs of the economy in specialists of the coincident profile. This creates the need for additional education, self-education, lifelong education. Libraries can promote lifelong education and self-education in various areas: - traditional informational support of training programs; - development of disciplinary discourses for teachers and students; - deepening personalization in service; - analysis of open resources for remote users and the creation of tools for their differentiation and use; - participation in the information culture formation; - Promoting the humanization of education; - project activities in popular areas; - informing about educational programs of the territory. 4. The formation of the cultural "capital" of the individual and the "products" of education. In addition to knowledge, abilities and skills in the course of education, the cultural capital of the individual and a special creative environment are formed. The library, associated with the knowledge of a new text, discourse, becomes an instrument of "cultural creation": it facilitates the search and creation of new meanings, forms and supports the creative environment. The formation of the intellectual potential of the territory is based on the interaction and development of scientific, educational and cultural spaces. The library, integrated with all its elements into this complex, dynamic sphere, is changing after its transformation. Library activities are enriched in new directions and expanding functionally, new tasks and intellectual practices appear. The library also retains its immanent functions, which no one else can perform in a changed environment: creating a content resource in the sociocultural and educational discourse of the territory and managing these collections, ensuring equal access to these resources for all users, their organization, presentation and preservation.
Keywords
educational space,
the intellectual potential of society,
the educational function of libraries,
the library as an educational institutionAuthors
Podkorytova Natalya I. | State Public Scientific and Technological Library of the Russian Academy of Sciences Siberian Branch | nip@spsl.nsc.ru |
Lakizo Irina G. | State Public Scientific and Technological Library of the Russian Academy of Sciences Siberian Branch | lakizo@spsl.nsc.ru |
Всего: 2
References
О библиотечном деле : Федеральный закон от 29 декабря 1994 года № 78-ФЗ (с изменениями на 3 июля 2016 года). URL: http://docs.cntd.ru/document/9010022 (дата обращения: 10.10.2018).
Концепция долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года. URL: http://static.government.ru/media/files/aaooFKSheDLiM99 HEcyrygytfmGzrnAX.pdf. (дата обращения: 10.09.2019).
Черениченко Г.А. Образовательные и профессиональные траектории российской молодежи (на материалах социологических исследований). М. : ЦСП и М., 2014. 560 с. URL: https://www.isras.ru/files/File/publ/Cherednichenko_Obrazov_i_prof_traektorii_rossiskoy_molodezhi.pdf (дата обращения: 10.09.2019).
Горелова Ю. Р. Дисциплины гуманитарного цикла: возможности реализации важнейших принципов современной образовательной парадигмы // Инновационное образование и экономика. 2007. Т. 1, № 1-1. С. 45-47. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=15636361 (дата обращения: 10.09.2019).
Тарасов С. В. Образовательная среда: понятие, структура, типология // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2011. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obrazovatelnaya-sreda-ponyatie-struktura-tipologiya (дата обращения: 10.09.2019).
Лактионова Е.Б. Образовательная среда как условие развития личности и ее субъектов // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2010. № 128. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obrazovatelnaya-sreda-kak-uslovie-razvitiya-lichnosti-i-ee-subektov (дата обращения: 10.09.2019).
Гущина Т.Н. Педагогическая сущность феномена «Образовательная среда»: по материалам исследования // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). 2011. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskaya-suschnost-fenomena-obrazovatelnaya-sreda-po-ma teri-alam-issledovaniya (дата обращения: 10.09.2019).
Гасанова Р.Р., Романов А.М. Мысли о модернизации образовательного пространства, среды вуза и времени // ИСОМ. 2015. № 6-1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mysli-o-modernizatsii-obrazovatelnogo-prostranstva-sredy-vuza-i-vremeni (дата обращения: 10.09.2019).
Волков В.Н. Рейтинги городов России по качеству жизни населения как отражение эффективности образовательных систем // Непрерывное образование: XXI век. 2016. № 1 (13). С. 50-60.
Меморандум непрерывного образования Европейского Союза / опубл. Общество «Знание» России. 2001. URL: http://www.znanie.org/docs/memorandum.html (дата обращения: 10.09.2019).
Разумова И.К. Российский рынок электронных ресурсов: производители и пользователи // Библиосфера. 2019. № 3. С. 47-55. DOI: 10.20913/1815-3186-2019-2-47-55
Разумова И.К. Экономическая целесообразность перевода в открытый доступ российских статей в ресурсах проектов подписки РФФИ и Минобрнауки. URL: https://conf.rasep.ru/files/conferences/1/materials/2019.04.23_RAZUMOVA.pdf (дата обращения: 25.05.2019).
Равенство в образовании (Equity in Education). URL: https://globalcentre.hse.ru/ip2 (дата обращения: 16.08.2019).
Карпенко О. М., БершаДская М. Д. Рейтинг стран по доступности высшего образования // Экономика образования. 2008. № 2. С. 4-23.
Константиновский Д. Л. Окончание школы, намерения и реальность: что хотели - что получили // Новые смыслы в образовательных стратегиях молодежи: 50 лет исследования. М. : ЦСП и М., 2015. С. 184-209.
Тикунова И.П. Концептуальная модель современной библиотеки: социально-философский анализ : дис.. канд. филос. наук. Архангельск, 2007. 129 с.
Серебряный И. Почему в российские ВУЗы скоро будет некому поступать // РИДУС. 2018. 4 июня. URL: https://news.rambler.ru/education/40015497/?utm_content=rnews&utm_medium=read_ more&utm_source=copylink (дата обращения: 25.05.2019).
Россия 2025: от кадров к талантам / The Boston Consulting Group, Inc. 2017. URL: http://drussia.ru/wp-eontent/uploads/2017/11/Skills_Outline_web_tcm26-175469.pdf (дата обращения: 08.08.2019).
Вохмянин А. Болонский процесс и коммерциализация российской высшей школы. URL: http://libinform.ru/read/articles/Bolonskij-protcess-i-kommertcializatciya-rossijskoj (дата обращения: 02.08.2019).
Карпенко О.М. Управление распределенным вузом: структурно-функциональный и кадровый аспекты. М., 2008. 188 с.
Положение о лицензировании образовательной деятельности (утв. постановлением Правительства РФ от 28 октября 2013 г. № 966). URL: http://www.consultant.ru/document/ cons_doc_LAW_153731/26b9a9317e489d57a9842321e 747706412e110ff/ (дата обращения: 10.09.2019).
Михайлова А. В. Интегративная функция библиотеки в информационно-образовательном пространстве вуза // Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. 2015. № 3 (43). С. 21-27.
Тикунова И.П. Современная региональная библиотека в контексте построения обществ знаний // Kitabxanalar biliklar cammiyyatinda = Библиотеки в обществе знаний: Ikidilli Azarbaycan-Rusiya layihasi. Baki, 2006. S. 426-439.
Hickerson T., Brosz J. Remaining Relevant: Critical Roles for Libraries in the Research Enterprise. URL: http://library.ifla.org/2575/1/082-hickerson-en.pdf?fbclid=IwAR2RkBRDr lHFoIFqhZw B1GSLJ-GcZ_zrIpB1HE-67V_u3duaa8idMTqj5eU (accessed: 10.09.2019).
Попов М.С. Индикаторы институциональных изменений в образовании // Образование и наука в России: состояние и потенциал развития. М.: Центр социологических исследований, 2016. С. 7-56.
Лебедева А. Учатся хорошо, но недолго: занимательная статистика об образовании в России. URL: https://indicator.ru/article/2017/06/01/indikatori-obrazovania/(дата обращения: 10.09.2019).
Иникаторы образования: 2018: статистический сборник / Н.В. Бондаренко, Л.М. Гохберг, Н.В. Ковалева и др.; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: НИУ ВШЭ, 2018. 400 с.
Леонидова Г. В. Теория и практика формирования научно-образовательного пространства. Вологда, 2010. 272 с. URL: http://library.vscc.ac.ru/Files/books/13074265441925.pdf (дата обращения: 10.09.2019).
Константиновский Д.Л. Измерение неравенства в образовании // Россия реформирующаяся. 2018. № 16. С. 171-191.
Леонидова Г.В., Головчин М.А. Молодежь в дискурсе современных социологических исследований: региональный аспект // Вестник Московского университета. Сер. 18: Социология и политология. 2018. Т. 24, № 1. С. 154-174.
Стратегия социально-экономического развития Новосибирской области на период до 2030 года: Проект. 28 с. URL: http://economy.gov.ru/wps/wcm/connect/44f8a408-408a-4bc9-8400-ebfba15403f8/160119no.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=44f8a408-408a-4bc9-8400-ebfba15403f8 (дата обращения: 25.05.2019).
Научно-образовательный комплекс. URL: https://www.nso.ru/page/2270 (дата обращения: 16.08.2019).
Образование: сокрытое сокровище: Основные положения Доклада Международной комиссии по образованию для XXI века. 1996. 31 с. URL: https://www.ifap.ru/library/book201.pdf (дата обращения: 16.08.2019).
Андреев А.Л. Гуманитарный цикл в техническом вузе и интеллектуальные среды // Высшее образование в России. 2015. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gumanitarnyy-tsikl-vtehnicheskom-vuze-i-intellektualnye-sredy (дата обращения: 02.08.2019).
Оботурова Г.Н. Роль библиотеки в формировании критической рациональности в условиях новых информационных технологий // Библиотеки в обществе, построенном на знаниях : сб. материалов 2-й Междунар. конф. «Библиотеки и образование». Ярославль, 2006. С. 106-107.
Bruner J.S. The Culture of Education. Cambr., Mass., London: Harvard University Press, 1996. 215 p. URL: https://books.google.ru/books?id=7a978qleVkcC&printsec=frontcover&hl=ru #v=onepage&q &f=false (accessed: 02.08.2019).
Коул М., Скрибнер С. Культура и мышление: психологический очерк. М. : Прогресс, 1977. 261 с.
Выготский Л.С. О психологических системах // ^брание сочинений: в 6 т. Т. 1. М. : Педагогика, 1982. С. 109-131.
Андреев А.Л. Гуманитарное образование и интеллектуальные среды // Образование и наука в России: состояние и потенциал развития : сб. науч. трудов. М. : Центр социологических исследований, 2016. С. 77-86. URL: https://www.isras.ru/files/File/publ/Andreev.pdf (дата обращения: 02.08.2019).