Online Political Activity as a Prosumer Agency
The development of information and communication technologies, Internet services availability, and constant broading of their options incentivize the network activity and the involvement of users in previously inaccessible “closed” spheres of action in particular, in politics. Nowadays everyone can take on the role of a political activist by keeping a blog or create content, commenting on news and posts. This kind of “amateur activity” is called “Political prosumption”. In studies devoted on citizen journalism and political communication the concepts of “Politainment” and “Media prosumer” are used, for emphasizing of new political communication formats. The authors of the article think that prosumer agency is, first of all, productive labor, working practice. Therefore, it must be analyzed from the perspective of the production system. The purpose of this article is to analyze the forms of political activity using the author's system of prosumer agency indicators, based on Marxist theoretical and methodological principles and the categories. The main prosumer agency indicators (including the political blogosphere) are: 1) Individualized voluntary labor, aimed at creating a product for selfrealization and personal consumption (information content), in the absence of economic coercion. 2) Availability of production means, providing independence from external conditions and actors. 3) Network model of labor organization. 4) Non-alienated personalized product, which has both individual and public benefits (high use value). The analysis showed that producers of online political content use their own or leased production means, have a certain autonomy in the organization of the labor process, strive for self-expression and self-realization, express their political identity by objectifying themselves in the product. These features allow us to consider online political activity as a prosumption. At the same time, the distribution and consumption of the information product on the network leads to its massification and depersonalization, which is contrary to the prosumtion essence. This ambivalence is due to the influence of Late capitalism/Platform capitalism, which creates new (hidden) forms of exploitation, appropriates the free time and experience of the individual, and monetizes his emotions and experiences. The thesis that online political activity is embedded in the market relations system of the consumer society is confirmed by examples related to the development of the Russian blogosphere.
Keywords
digital environment,
prosumer,
political blogging,
political content,
production,
consumption,
communicationAuthors
Savelieva Elena N. | National Research Tomsk State University | limi77@inbox.ru |
Budenkova Valeriya E. | National Research Tomsk State University | soler@front.ru |
Knasuk Olesia V. | National Research Tomsk State University | leleko.olesya@yandex.ru |
Всего: 3
References
Van Saten R. Review essay politics and entertainment: a happy marriage? // Javnost - The Public. 2008. Vol. 15. Р. 89-100.
Riegert K., Collins S. Politainment. The International Encyclopedia of Political Communication, First Edition / ed. Gianpietro Mazzoleni. New York : Wiley-Blackwell, 2015.
Кузнецов И.С., Славина В.А. Политейнмент и таблоидизация качественной прессы // Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика. 2019. № 1. С. 115-117.
Hershkovitz S. Masbirim Israel: Israel's PR Campaign as Glocalized and Grobalized Political Prosumption //American Behavioral Scientist. 2012. № 56 (4). Р. 511-530.
Beroccal S., Campos-Domingues E., Redondo M. Media prosumers in political communication: Politainment on YouTube // Comunicar. Media Education Research Journal. 2014. Vol. XXII, № 43. Р. 65-72.
Aparici R., Garcia-Marin D. Prosumers and emirecs: Analysis of two confronted theories [Prosumidores y emirecs: Analisis de dos teorias enfrentadas] // Comunicar. 2018. № 55. Р. 71-79.
Alonzo R. Sobre el uso de los conceptos prosumer y emirec en estudios sobre comunicaciYn mediada por internet // Sphera Publica. 2019. № 1. Р. 2-23.
Cloutier J. Petit traite de communication. EMEREC a l'heure des technologies numeriques. Montreal : Atelier Perrousseaux, 2001. 101 p.
Плотичкина Н.В. Просьюмеризм как политическая практика // Вестник РУДН. Серия Социология. 2013. № 3. С 66-79.
Новикова С.А. Политическая идентичность сетевых акторов интернет-пространства: методологические аспекты // PolitBook. 2013. № 2. С. 68-75.
Акопов Г.Л. Политические интернет-коммуникации как инновационный фактор общественного развития : автореф. дис.. д-ра полит. наук. СПб., 2013. 53 с.
Володенков (.В. Влияние технологий интернет-коммуникаций на современные общественно-политические процессы: сценарии, вызовы и акторы // Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены. 2019. № 5. С. 341-364.
Коньков А.Е. Политический дискурс в условиях расширения цифрового пространства // Россия: тенденции и перспективы развития. 2019. С. 119-121.
Олешко В.Ф., Малик О.В. Влияние цифровых средств массовой информации на формирование глобальной системы социальных коммуникаций // Журналистика и массовые коммуникации. 2017. С. 5-12.
Бондаренко (.В. Политическая идентичность в киберпространстве // Политическая наука. 2005. № 3. С. 76-92.
Щенина О.Г. «Человек сетевой» в политических сообществах // Социальнополитические исследования. 2019. № 4 (5). С. 24-35.
(авельева Е.Н. Переосмысляя Маркса: к онтологии просьюмеризма // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2019. № 36. С. 287-289.
Пшизова (.Н. От «гражданского общества» к «сообществу потребителей»: политический консьюмеризм в сравнительной перспективе // Полис. Политические исследования. 2009. № 1. С. 100-117.
Dusi D. The Perks and Downsides of Being a Digital Prosumer: Optimistic and Pessimistic Approaches to Digital Prosumption // International Journal of Social Science and Humanity. 2016. Vol. 6, № 5. Р. 375-381.
(рничек Н. Капитализм платформ. М. : Изд. дом Высш. шк. экономики, 2019. 128 с.
Мединский предложил блогерам сотрудничество в популяризации культуры // Интерфакс. 9 марта 2017. URL: https://www.interfax.ru/culture/552908 (дата публикации: 09.03.2017).
Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. М. : ГУ ВШЭ, 2000. 608 с.
Рыбалкина О.А. Пропотребители и просьюмеры как носители потребительского спроса в постиндустриальной экономике // Экономические науки. 2011. № 3(76). С. 37-40.
Savelieva E., Budenkova V. Methodological Issues of Cultural Evaluation in the Context of Political Prosumption // KnE Social Sciences / Questions of Expertise in Culture, Arts and Design. August 2020. Р. 132-137.
Павлов А. Бесплатные деньги в мышеловке надзорного капитализма: базовый доход и социальная теория // Социологическое обозрение. 2020. Т. 19, № 2. С. 198-224.
Бузгалин А.В., Колганов А.И. Глобальный капитал : в 2 т. Т. 2: Теория. Глобальная гегемония капитала и ее пределы. М. : ЛЕНАНД, 2015. 904 с.