Theoretical study of the environmental design context
This article examines the influence of various socio-economic and cultural realities on the practice of environmental design through the prism of the “context” concept. In other words, the work is aimed to study the process of forming the “practical context” of environmental design. The paper studies the place of environmental design as an academic discipline in the bachelor system of leading universities in various countries of the world. The author comes to the conclusion that only in Russia and China this major is referred to the field of art and is considered as an “artistic” discipline, which is due to the close methodological interconnection. Attention is paid on the question of components that make up the “practical context” of environmental design. The paper dwells on the classification of “context” idea. The author considers the possibilities of using linguistic concepts “linguistic context”, “socio-communicative context” and “cognitive context” in environmental design. “Linguistic context” includes aims, methods and content of environmental design and forms its internal factor. The “socio-communicative context” as an external factor can be divided into two types: a “situational context” (functions of main phenomena in concrete time), and “cultural context”, which is reflected in cultural needs of society. The “cognitive context” of environmental design is responsible for the designer's understanding of the processes occurring in the surrounding space. It is indicated that the Internet as part of the “situational context”, is one of the most important phenomena of the modern era, a key channel for transmitting information, and has the following properties: “accessibility”, “interactivity”, “openness”, “universality”. On the issue of “cultural context”, it is noted that environmental design pays special attention to the “spiritual” component of human culture and at the same time can not be considered in isolation from the cultural needs of society, which in the modern world can be characterized by the concepts of “complexity”, “diversity”, “practical nature” and “territoriality”. Within the “cognitive context” of environmental design, it is introduced the category of “aesthetic trends in design”, which symbolizes designer's perception of aesthetic issues. By establishing a balance between internal and external factors, the environment designer sets a “cognitive context” based on the relationship between “characteristics of cultural consumption”, “aesthetic trends in design” and “functionality of phenomena of time periods”. All the described types of context constitute the “practical context” of environmental design. The text and graphic materials of this work can be useful in the research, systematization, and creation of practical projects of environment design, as well as in teaching.
Keywords
environmental design,
practical context,
linguistic context,
socio-communicative context,
cognitive contextAuthors
Chang Xiaogeng | Beijing Institute of Petrochemical Technology; Saint Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design | changxiaogeng@bipt.edu.cn |
Всего: 1
References
ОКСО 8.54.02.01 - Дизайн (по отраслям). URL: https://classifikators.ru/okso/8.54.02.01 (дата обращения: 14.10. 2019).
普通高等学校本科专业目录和专业介绍 [Каталог и содержание образовательных программ бакалавриата в высших учебных заведениях]. URL: http://www.cdgdc.edu.cn/xwyyjsjyxx/xwsytjxx/xk/xkzyml/276559.shtml (дата обращения: 09.09.2019).
Чан Сяогэн. Средовой дизайн в России и Китае: специфика и история развития дисциплины // Манускрипт. 2019. Вып. 12, № 12. С. 287-293.
Профиль «Дизайн среды»: варианты бакалавриата. URL: https://postupi.online/programma/355/varianti/ (дата обращения: 03. 04. 2020).
2019年全球教育最佳国家排行榜 [Рейтинг лучших государств по уровню образования в 2019 году]. URL: http://edu.sina.com.cn/zl/2019-02-27/doc-ihrfqzka9569012.shtml?cre=zl&r=user&pos=1_3 (дата обращения: 23.12.2019).
University of Nottingham, Architecture and Environmental Engineering BEng Hons. URL: https://www.nottingham.ac.uk/ugstudy/course/2019/Architectural-Environment-Engineering-BEng (дата обращения: 28.11.2019).
Classification of Instructional Programs (CIP 2000). Environmental Design. URL: https://nces.ed.gov/ipeds/cipcode/cipdetail.aspx?y=55&cipid=87965 (дата обращения: 14.10.2019).
Hokkaido University, School of Engineering, Socio-Environmental Engineering. URL: https://www.eng.hokudai.ac.jp/course/?c=4040 (дата обращения: 14.10.2019).
Чан Сяогэн. Средовой дизайн и смежные дисциплины // Человек и культура. 2019. № 6. С. 35-46.
Чан Сяогэн. Теоретические границы средового дизайна // Философия и культура. 2019. № 11. С. 1-12.
Чан Сяогэн. Изготовление посуды из бетона с использованием традиционного китайского лака // Дизайн. Материалы. Технология. 2019. № 1. С. 18-23.
Чан Сяогэн. Дизайнерский проект интекрактивной стены «Шестнадцать созерцаний» // Философия и культура. 2019. № 5. С. 53-63.
Чан Сяогэн. Экологические идеи в средовом дизайне: проект «Вспоминая новое» // Культура и искусство. 2019. № 7. С. 64-71.
Чан Сяогэн. Средовой дизайн и экологически чистое городское развитие: проект скульптуры «Лабораторная посуда» // Дизайн. Материалы. Технология. 2019. № 3. С. 45-49.
Чан Сяогэн. Проект «Танец листьев» пример организации выставочного пространства в рамках дизайна окружающей среды // Человек и культура. 2019. № 5. С. 131-145.
魏在江. 认知语言中的语境 定义与功能 // 上海外国语大学学报. 外国语. 第39卷. 第4期. 2016年. 39-46页 [Вэй Цзайцзян. Контекст в когнитивном языке: определение и функции // Вестник Шанхайского университета иностранных языков. Иностранные языки. 2016. Т. 39, вып. 4. С. 39-46].
曹岩娜. 语境理论指导下高中英语词汇教学的行动研究: 教育硕士论文. 首都师范大学. 2014. 共61页 [Цао Яньна. Экспериментальное исследование по обучению лексике английского языка в старших классах средней школы на основе теории контекста: дис. Пекин : Педагогический университет, 2014. 61 с.].
Торсуева И.Г. Контекст / Лингвистический энциклопедический словарь. М. : СЭ, 1990. С. 238-239. URL: http://tapemark.narod.ru/les/238b.html (дата обращения: 10.09.2019).
蔚力.互联网[Вэй Ли. Интернет]. URL: http://www.china.com.cn/guoqing/2015-07/30/content_36187515.htm (дата обращения: 22.12.2019).
岳经纶、庄文嘉. 全球化时代下劳资关系网络化与中国劳工团结 // 中山大学学报 (社会科学版). 2010年. 01期 从161-169页 [Юэцзин Лунь, Чжуан Вэньцзя. Интернетизация трудовых отношений и трудового сотрудничества в Китае в эпоху глобализации // Вестник Университета им. Сунь Ятсена (Социальные науки). 2010. № 1. С. 161-169].
陈文玲. 互联网引发全面深刻产业变革 // 中国共产党新闻网-中国共产党新闻 (理论). 2017年, 03月09日 (Чэнь Вэньлин. Интернет порождает всесторонние коренные перемены в промышленности // Новости Коммунистической партии Китая (Теория). 2017. 9 марта). URL: http://theory.people.com.cn/n1/2017/0309/c40531-29133098.html (дата обращения: 12.12.2019).
王天民、张倩. 习近平新时代中国特色社会主义思想的审美思维 // 华北大学学报 (社会科学版) 2019年. 第20卷. 第5期. 第90-95页 (Ван Тяньминь, Чжан Цянь. Размышления об эстетике идей Си Цзинпина в новую эпоху социализма с китайской спецификой // Вестник Северо-китайского университета. 2019. Т. 20, вып. 5. С. 90-95).
马克思恩格斯全集 / 北京 人民出版社. 2009年. 第三卷. 共800页 (Полное собрание сочинений К. Маркса и Ф. Энгельса. Пекин: Жэньминь Чубаньшэ, 2009. T. 3. 800 c.).
潘铎印. 让文化消费成为美丽的生活方式 // 中国质量报. 2019年09月05日 (Пань Доинь. Пусть культурные потребности станут образом жизни // Китайское качество. 2019. 5 сент). URL: http://www.cqn.com.cn/zgzlb/content/2019-09/05/content_7504750.htm (дата обращения: 23.12.2019).
Стратегия государственной культурной политики на период до 2030 г., 2016 г. URL: https://strategy2030.midural.ru/sites/default/files/files/strategiya_kultury_rf_do_2030.pdf (дата обращения: 23.12.2019).
王爽. 互联网与文化生产、推广和消费研究: 历史博士论文. 山东大学. 2016. 共248页 [Ван Шуан. Исследование интернет- и культурного производства, продвижения и потребления: дис. … канд. ист. наук. Шаньдунский университет. 2016. 248 с.].
Лола Г. Н. Дизайн-код: культура креатива. СПб.: ЭЛМОР, 2011. 140 с