Traditional and new culture in the post-soviet space: synthesis or coexistence?
The transition of the countries of the world to the sixth economic structure presupposes both socio-economic reforms and changes in the national culture, in which the orientation towards improving the quality of life, creativity and independence is more and more manifested. At the same time, traditions do not disappear. They are either synthesized with a new culture or coexist with its samples, often hindering the introduction of innovations. The purpose of the work is to determine the vectors of development of traditional and new cultures of the population living in the territory of the former USSR. The authors tried to answer the question of what determines the life of representatives of the soviet and post-soviet generations - archaic, modern, the coexistence of traditions and innovations or their synthesis. As part of the study, the characteristic manifestations of traditional and new cultures in society are highlighted, a methodological scheme for their study based on sociological data (based on the theoretical approaches of G. Hofstede) is developed, which is tested on the materials of representative questionnaires conducted by the authors in 2016 among the urban population of Vologda (408 people interviewed) and Yerevan (250 people interviewed). The analysis compared the opinions of representatives of two generations: youth (under 30 years old) and the older generation (over 55 years old). A qualitatively new result of the study was the original author's model of analysis of the manifestations of traditional and new cultures in society. It contains a set of sociological indicators corresponding to the typological features of culture (from the type of thinking that dominates in society to the attitude to social reality). Each of these indicators is distinguished by a different degree of manifestation in modern society and modern society. Based on the analysis of the results of these surveys, the mods of traditional culture (family values, attitude to material wealth, etc.), as well as new phenomena in public consciousness (Internet activity, concern for a healthy lifestyle, etc.) were identified. On the example of the Russian and Armenian population, the significance of the institution of the family and archetypes for the formation of life values is considered. The role of the young generation in the formation of the “new culture” and the older generation in preserving the pattern of “a simple Soviet man” is defined. In the conclusion, the interrelation of traditions and innovations in the life of Russian and Armenian societies is determined, the conditions for the synthesis of old and new samples of human life for the development of culture are clarified, the possible prospects of cultural genesis in the post-soviet space (tradation, countradrading, posttrading) are determined.
Keywords
culture,
archetype,
synthesis,
consumerism,
correlationAuthors
Mkoyan Gohar S. | Khachatur Abovian Armenian State Pedagogical University | goharmkoyansoc85@gmail.com |
Golovchin Maxim A. | Vologda Research Center of the Russian Academy of Sciences | mag82@mail.ru |
Всего: 2
References
Журавлева Г.П. Социально-экономическое развитие Содружества Независимых Государств (СНГ) // Вестник МИЭП. 2012. № 3 (8). С. 5-18.
Тоффлер Э. Третья волна. М. : АСТ. 1999. 800 с.
Sztompka P. The Sociology of Social Change. Oxford and Cambridge: Black-well. 1993. 416 p.
Huntington Samuel P. The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. New York : Simon & Schuster. 1998. 368 p.
Black C.E. The Dynamics of Modernization. New York : Harper & Row. 1966. 207 p.
Пахно И.В. Инновационная активность и новообразования личности: метасистемный подход // Психология в экономике и управлении. 2015. № 1. С. 16-25.
Заславская Т.И. Трансформационный процесс в России: социокультурный аспект // Социальная траектория реформируемой России. Новосибирск : Наука. 1999. С. 149-167.
Hofstede G. Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context // Online Readings in Psychology and Culture. 2011. № 2 (1). URL: https://scholarworks.gvsu.edu/orpc/vol2/iss1/8/(accessed: 30.08.2018).
Hofstede G. Cultures and Organizations: Software of the Mind. London : McGraw-Hill U.K. 2010. 561 p.
Акулич М.М. Традиционная и инновационная культура в полиэтническом обществе // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2010. № 3. С. 34-40.
Даренская В.Н. Традиционная культура как источник экзистенциального опыта // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Сер.: Гуманитарные и социальные науки. 2014. № 1. С. 36-43.
Тимощук А.С. Традиционная культура: сущность и существование. Владимир : Владимир. юрид. ин-т ФСИН России. 2018. 431 с.
Дубицкая В.П., Тарарухина М.И. Быть ли России Америкой? Российское исследование управленческой культуры по методике Герта Хофстеде // Социологический журнал. 2010. № 4. С. 42-65.
Наумов А. Хофстидово измерение России (влияние национальной культуры на управление бизнесом) // Менеджмент. 1996. № 3. С. 70-103.
Латов Ю.В., Латова Н.В. Российская экономическая ментальность на мировом фоне // Общественные науки и современность. 2001. № 4. С. 31-43.
Javidan M., Stahl G.K., Brodbeck F., Wilderom C.P.M. Cross-border transfer of knowledge: Cultural lessons from project GLOBE // Academy of Management Executive. 2005. № 19 (2). P. 59-76.
Triandis H.C. Culture and Social Behavior. New York : McGraw-Hill. Inc. 1994. 360 p.
Baskerville-Morley R.F. Hofstede Never Studied Culture // Accounting. Organizations & Society. 2003. № 28 (1). P. 1-14.
Holden N. Cross-Cultural Management: A Knowledge Management Perspective. London : Financial Times; Prentice Hall. 2002. 328 p.
McSweeney B. Hofstede's Model of National Cultural Differences and Their Consequences: A Triumph of Faith - A Failure of Analysis // Human Relations. 2002. № 55 (1). P. 89-118.
Андреева Т.Е. Роль и место концепции культурных измерений Г. Хофштеде в современной теории управления // Вестник СПбГУ. Сер. 8: Менеджмент. 2006. №4. С. 122-133.
Kruger T., Roodt G. Hofstede's VSM-94 revisited: Is it reliable and valid? // SA Journal of Industrial Psychology. 2003. № 29 (1). С. 75-82.
Ailon G. Mirror, Mirror on the Wall: “Culture's Consequences” in a Value Test of Its Own Design // The Academy of Management Review. 2008. № 33 (4). P. 885-904.
Джаррах Н. Ограничения методологии исследования национальной культуры Хофстеде и его репликации на примере России // Инновации и инвестиции. 2014. № 5. С. 229-234.
Hofstede G. Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Sage, Thousand Oaks, CA, 2001. 596 p.
Мелик-Гайказян И.В. Новая культура для новых людей // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. № 7 (148). P. 33-44.
Измеров А.И. Влияние модернизации на экономическое поведение россиян // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2014. № 2. С. 105-108.
Головчин М.А. Молодежь и социальная перспектива: региональный опыт исследования // Проблемы развития территории. 2016. № 2 (82). С. 112-122.
Клинцова М.Н. Современная российская семья: основные тренды // Известия вузов. Северо-Кавказский регион. Серия: Общественные науки. 2018. № 1 (197). С. 20-24.
Мкоян Г.С. Сравнительный анализ трансформации социокультурных ценностей двух возрастных групп в армянском обществе (по методике М. Рокича) // Научная мысль. 2017. № 2 (24). С. 31-35.
Радаев В.В. Прощай, советский простой человек! // Общественные науки и современность. 2018. № 3. С. 51-65.
Какие черты советского человека унаследовал современный россиянин. Проект Лева-да-центра под названием «Советский простой человек» // Радио Свобода. URL: https://www.svoboda.org/a/24332717.html (дата обращения: 21.08.2018).
Головчин М.А., Мкоян Г.С. Молодежь на постсоветском пространстве в условиях ценностной трансформации общества (на примере России и Армении) // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2018. № 3. С. 215-229. DOI: 10.15838/esc.2018.3.57.14
Радаев В.В. Миллениалы на фоне предшествующих поколений: эмпирический анализ // Социологические исследования. 2018. № 3. С. 15-33. DOI: 10.7868/S0132162518030029
Фукуяма Ф. Доверие: социальные добродетели и путь к процветанию. М. : АСТ, 2004. 730 с.